• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 13 تیر 1402
کد مطلب : 196300
+
-

برنامه توسعه در نگاه رهبر معظم انقلاب

رهبری
برنامه توسعه در نگاه رهبر معظم انقلاب

 اهمیت برنامه توسعه
در مسئله برنامه ششم، ما تأخیر داریم؛ یعنی واقعاً برنامه ششم یک امر مهمی است. خب، اهمیت برنامه برای شماها روشن است و می‌دانید که برنامه چقدر مهم است؛ برنامه، هم هماهنگی ایجاد می‌کند، هم هم‌افزایی ایجاد می‌کند، هم زنجیره برنامه‌ها -پی‌درپی- ما را به اهداف چشم‌انداز می‌رساند؛ یعنی اگر چنانچه این زنجیره برنامه‌ها، یک جا در وسط قطع شد، ما نمی‌توانیم به آن نتیجه برسیم. این روشن است؛ بنابراین برنامه خیلی اهمیت دارد.
دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت سال ۹۵

 لزوم داشتن چشم‌انداز در برنامه‌ توسعه
همانطور که اشاره شد سیاست‌ها و برنامه باید به چشم‌اندازی متوجه باشد، که آقای رئیس‌جمهور اشاره کردند و این نکته مهمی است. ما در اواخر سال 81 به مجمع تشخیص مصلحت گفتیم که چشم‌انداز‌10 ساله را - که شامل 2 برنامه 5‌ساله خواهد شد - پیشنهاد کنند تا براساس چشم‌اندازی که تصویر خواهد شد، سیاست‌های کلی را تنظیم کنیم. این چشم‌انداز، نگاه و توقع ما را از کشور در 10 سال آینده مشخص خواهد کرد؛ البته نه به‌طور دقیق - چون محاسبات و پیشامدها کم و زیاد خواهد کرد - اما به‌طور تقریبی مشخص می‌کند که در 10 سال آینده باید در کجا قرار داشته و در چه وضعی باشیم؛ یعنی یک نگاه میان‌مدت. مسئولان کشور از سه قوه اینجا هستید؛ بنابراین شاخص‌هایی را در زمینه این چشم‌انداز و سیاست‌های کلی عرض می‌کنم تا در ذهن‌ها باشد.
بیانات در دیدار کارگزاران نظام 1382/5/15

در عرصه اجتماعی، توسعه باید با مردم گره بخورد
 مردم باید محور توسعه باشند. عدالت حتماً یکی از شاخص‌های اصلی است. برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌ای که عدالت و توزیع عادلانه ثروت را در جامعه ندیده بگیرد، نمی‌تواند چشم‌انداز مورد نظر ما را تأمین کند و برنامه مطلوب ما نیست. چون برادران سازمان مدیریت و کارشناسان و برنامه‌ریزان اینجا هستند، این مطلب را می‌گویم: توجه کنید حتماً عنصر عدالت اجتماعی و اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت رعایت شود. نمی‌گوییم همه درآمد برابر داشته باشند - اینکه مورد بحث نیست - اما نمی‌توانیم از عنصر عدالت که یکی از اساسی‌ترین عناصر در نظام جمهوری اسلامی است، صرف‌نظر کنیم؛ باید حتماً رعایت شود.
 دیدار با کارگزاران نظام سال ۸۲




 

این خبر را به اشتراک بگذارید