• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 12 تیر 1402
کد مطلب : 196187
+
-

6نما از برخورد با مدارس متخلف

بیشتر بدانیم
6نما از برخورد با مدارس متخلف

قرار نیست که تخلفات مدارس، چه غیرانتفاعی چه دولتی، تنها به گزارش‌های مردمی خلاصه شود؛ برخورد با این تخلفات از سوی وزارت آموزش و پرورش هم صورت می‌گیرد؛ مدارسی که به‌دلیل تخلفات بهداشتی و دریافت هزینه برای ارائه خدمات آموزشی و حتی برخورد نامناسب با دانش‌آموزان از سوی اولیای مدارس زیر ذره‌بین هستند. البته از چندی پیش هم پای سازمان تعزیرات حکومتی به‌دلیل دریافت شهریه‌های نجومی به تخلفات مدارس باز شده است.

 تشکیل پرونده مدارس در تعزیرات
اوایل خرداد امسال بود که احمد جعفری‌نسب، معاون نظارت، بازرسی و برنامه‌ریزی سازمان تعزیرات حکومتی از تشکیل ۱۰پرونده تخلف برای مدارس غیرانتفاعی مشهور و معروف که بدون ضابطه شهریه دریافت کرده‌اند، خبر داد و گفت: «هر مدرسه‌ای که بدون ضابطه و خلاف تعرفه از مردم برای نام‌نویسی، پول دریافت کند، بدون اینکه منتظر رسیدن گزارش ضابطان باشیم به پرونده رسیدگی می‌کنیم. اکنون مردم از وضعیت دریافت شهریه ناراضی هستند و به محض دریافت گزارش به این پرونده رسیدگی خواهد شد.»

برخورد با شرط و شروط مدارس
با فروکش‌کردن کرونا، مدارس دوباره بازگشایی شدند، اما با وجود اینکه تزریق واکسن کرونا به دانش‌آموزان با اعلام رضایت خانواده‌ها صورت می‌گرفت و اجباری هم در این‌باره وجود نداشت، برخی مدارس از پذیرش دانش‌آموزانی که واکسن تزریق نکرده بودند، امتناع می‌کردند. همان زمان صادق ستاری‌فرد، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه الزامی برای واکسیناسیون دانش‌آموزان وجود ندارد، از برخورد با مدارس متخلف در این حوزه خبر داد و اعلام کرد: «الزامی برای این کار وجود ندارد و ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس‌ مشروط به واکسیناسیون نیست.»
 
پلمب چند مدرسه
فروردین امسال هم احمد محمودزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش از پلمب چند مدرسه خبر داد و گفت: «اگرچه نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی مسئله جدیدی نیست اما نظام آموزشی کشور در تلاش است روند نظارت‌ها، برخوردها و ثبت اعتراضات را بیش از گذشته مکانیزه و مدون کند. در این‌باره 2اقدام، پلمب مراکز آموزشی غیرمجاز و تعطیلی تعدادی از مدارس غیردولتی انجام شد که عملکرد قابل‌قبولی نداشتند.» به‌گفته این مسئول، مدارس بدون مجوز در کشور وجود ندارند و برخورد با مدارس غیردولتی صرفا به‌دلیل بروز تخلفات صورت می‌گیرد و مدارس تعطیل‌شده برای مدت معین حق فعالیت نخواهند داشت.

 محرومیت دائمی یک مدیر
اکبر قنبری، مدیر آموزش و پرورش اسلامشهر هم امسال از برخورد با یک مدیر و تعلیق 3ساله فعالیت 2مدرسه غیرانتفاعی خبر داد. او با تأکید بر ضرورت ارتقای کمی و کیفی خدمات آموزشی مدارس دولتی و غیردولتی گفته بود: «حقوق دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان جزو خطوط قرمز است و با درنظر‌گرفتن سیاست‌های کلان وزارت آموزش و پرورش منجر به تصمیمات تنبیهی اخیر شده است.» به‌گفته این مسئول مهم‌ترین تنبیه‌های درنظر گرفته شده تعلیق فعالیت یک مدرسه پسرانه دوره دوم متوسطه در واوان و یک مدرسه غیردولتی دوره دوم متوسطه در اسلامشهر به‌مدت 3سال بوده است. همچنین مدیر یکی از مدارس و مراکز غیردولتی در واوان محرومیت دائم از مدیریت گرفت.

 پیگرد قانونی در انتظار مدیران متخلف
تابستان سال گذشته هم رضا نجابت، سرپرست اداره کل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری فارس‌ با اشاره به برخورد قاطع و جدی با مدیران مدارسی که خارج از فرایند مصوب و قانونی اقدام به اخذ شهریه کرده‌اند، اعلام کرد: «در پی شکایت‌ها و گزارش‌های متعدد مردمی مبنی بر اخذ شهریه‌های سنگین در برخی مدارس دولتی و درخواست‌های خلاف قانون در زمان ثبت‌نام، بررسی موضوع و شناسایی متخلفان در دستور کار قرار گرفت و با همکاری و همراهی سازمان آموزش و پرورش استان، مدیران خاطی به هیأت تخلفات معرفی شدند.» به‌گفته این مسئول، مدیران متخلف شناسایی شده مربوط به نواحی مختلف آموزش و پرورش در شهر شیراز بودند. نجابت با بیان اینکه عمده تخلفات مربوط به اخذ شهریه‌های سنگین و خارج از نرخ مصوب بوده است، اخذ هرگونه شهریه خارج از نرخ مصوب را غیرقانونی اعلام و تأکید کرد: «برخی از مدیران نیز مبالغی به اسم مدرسه گرفته اما به‌حساب شخصی خود واریز کرده‌اند که با تمامی این تخلفات به‌صورت قانونی برخورد می‌شود.»

 عزل و توبیخ کادر مدرسه متخلف
اوایل سال گذشته هم بود که فیلمی از رفتار عجیب کادر آموزشی یک مدرسه در تهران با ‌دانش‌آموزان منتشر شد. این ویدئو نشان می‌داد یکی از کارکنان مدرسه درحالی‌که دانش‌آموزان در صف ایستاده‌اند با قیچی به کوتاه‌کردن موی آنها اقدام می‌کند. انتشار این فیلم بازتاب زیادی در میان کاربران و افکار عمومی داشت و منجر به واکنش وزارت آموزش و پرورش هم شد. آنها اعلام کردند که فرد خاطی، مرتکب تخلف ذکر شده در ماده‌۸ قانون تخلفات اداری شده؛ یعنی اعمال و رفتار خلاف شئون شغلی یا اداری. پس از آن هم علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در توییتی در این‌باره نوشت: «متخلفی که کرامت دانش‌آموزان را حفظ نکرده بود، به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شد، مدیر و معاون مدرسه نیز استعفا دادند.»‌


 

این خبر را به اشتراک بگذارید