• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 11 تیر 1402
کد مطلب : 196105
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nZ78D
+
-

خداحافظی محوطه تئاترشهر با دستفروشان!

محدوده چهارراه ولیعصر یا همان تئاترشهر معروف، یکی از نقاط هنری، تاریخی و گردشگری پایتخت محسوب می‌‎شود که از حیث قدمت چندین‌ساله اهمیت زیادی برای تهران و مدیریت شهری دارد اما منطقه حصارکشی شده چهارراه ولیعصر، مدت‌هاست درگیر یک به‌هم‌ریختگی شهری شده و چهره این نقطه از تهران با حضور دستفروشانی که معابر آن را به‌طور کامل قرق کرده‌اند، به‌هم خورده و بافت تاریخی آن دچار مشکل شده است.
بارها از مسئولان و مدیران شهرداری این مطالبه ‌صورت گرفت که نسبت به ساماندهی دستفروشان تئاتر شهر اقدام جدی انجام شود و شورای شهر تهران نیز در این‌باره ورود کرد. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران در آخرین اظهارنظر خود درباره ساماندهی دستفروشان تئاتر شهر، گفته بود که مراوداتی بین شهرداری تهران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر ساماندهی محدوده تئاترشهر انجام شده است. او معتقد است که یکی از دغدغه‌های همکاران ما در شهرداری منطقه ۱۱ و نهادهای همکار در شهرداری این است که دستگاه‌های مربوطه همچون فرماندهی نیروی انتظامی و قوه قضاییه حمایت‌های ویژه‌ای برای ساماندهی دستفروشان تئاتر شهر داشته باشند.
به‌گفته نادعلی، شورای شهر تهران و شهرداری نسبت به محل کسب درآمد دستفروشان این منطقه دغدغه دارند. او می‌گوید: به‌دنبال این هستیم دستفروشانی که در این محل کسب درآمد می‌کنند، دچار آسیب نشوند.
شهرداری منطقه 11 وظیفه جلوگیری از سد معبر توسط دستفروشان را برعهده دارد تا راه شهروندان برای عبور و مرور در این محدوده، با دشواری مواجه نشود. از طرف دیگر شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران این وظیفه را برعهده گرفته که اقدامات لازم برای استقرار دستفروشان در مقر دیگر را انجام دهد. به‌دنبال این تقسیم وظایف برای پاسخ به یک دغدغه و مطالبه شهروندی، ممنوعیت دستفروشی در دور تئاترشهر اعلام شد.
سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در این رابطه، گفت: دور تا دور تئاتر شهر دستفروشی ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود. بعضاً در میان افرادی که مرتکب این تخلف می‌شوند و دور تئاترشهر اقدام به دستفروشی می‌کنند افرادی وجود دارند که نیازمند نیستند و درحقیقت سوءاستفاده می‌کنند، ولی بی‌تردید نباید این موارد با یکدیگر مخلوط شوند تا فضای سوءاستفاده برخی فراهم شود.
او افزود: در راستای ایجاد امکان برای افراد نیازمندی که اقدام به دستفروشی می‌کنند با وزارت تعاون و وزارت اقتصاد صحبت‌هایی انجام شده که از این افراد که واقعاً شغلشان دستفروشی است و نیازمند هستند، حمایت صورت بگیرد. شناسایی دستفروشان واقعی در حال انجام است و در محورهای مختلف توسط شهرداری‌های مناطق انجام می‌شود و ثبت‌نام آنها در حال انجام است.
همچنین سیدمحمدرضا موسوی، شهردار منطقه 11 نیز در این رابطه به همشهری می‌گوید: آزاد‌سازی‌ معبر تئاترشهر خواسته شهروندان به‌خصوص کسبه، هنرمندان و مردم ساکن در محدوده محلات مرکزی شهر است. موضوع سد معبر معضل چندین‌ساله بود که طرح‌های مختلفی نیز طی سالیان گذشته اجرا شده و مقطعی آزادسازی معبر را به همراه داشته است.
او با اشاره به اینکه معضل سد معبر در شیوه‌های مختلف موجب ناراحتی مردم است و شهرداری برحسب وظیفه و طبق قانون مکلف به بازگشایی معبر است، می‌افزاید: معیشت مردم دغدغه ماست و براساس وظیفه اجتماعی بین بساط‌گستران اطلاعات اولیه جمع‌آوری کردیم تا در طرح‌های ساماندهی شرکت ساماندهی مشاغل بتوانیم افراد نیازمند حقیقی را معرفی کنیم.
شهردار منطقه 11 می‌گوید: طرح آزاد‌سازی‌ معبر در منطقه ۱۱ در حال اجراست و با همکاری پلیس و یگان حفاظت با افرادی که برهم‌زننده نظم عمومی و اشغال معبر و ایجاد مزاحمت برای مردم هستند، برخورد خواهیم کرد و در انجام‌وظیفه کوتاهی نمی‌کنیم. این طرح در منطقه، از اردیبهشت‌ماه آغاز شده و همچنان ادامه خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید