• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 7 تیر 1402
کد مطلب : 195864
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/JZzQ2
+
-

لیما،پایتخت غذای دنیا

تب داغ غذای پرویی

زندگی پدیا
لیما،پایتخت غذای دنیا

از استرالیا تا آمریکا، دنیا در حال کشف غذای پرویی است و حالا بعد از غذاهای چینی و هندی و ویتنامی و لبنانی و ایرانی، نوبت به محبوب‌شدن غذاهای متنوع این کشور کوچک آمریکای‌جنوبی است.
پرو کشور عجیبی است که در دهه‌های اخیر، عجایب و شگفتی‌های باستانی آن به‌صورت تدریجی مورد توجه قرار گرفته و حالا از این منظر، یک کشور متفاوت در دنیا به‌شمار می‌رود. به‌نظر می‌رسد فرهنگ آشپزی این کشور هم- که همیشه یکی از رمزآلودترین فرهنگ‌های غذایی آمریکای‌لاتین بوده- ‌آرام‌آرام در سطح جهان شناخته شده است.
آشپزی پرویی و صنعت رستوران‌داری این کشور، مشخصا در 2دهه گذشته به یک برند جهانی تبدیل‌شده و حالا چنان فراگیر و سرشناس شده که بیشترین نماینده را در فهرست 50رستوران برتر دنیا دارد. این فهرست که توسط یک شرکت معتبر انگلیسی ارائه می‌شود، رستوران‌های برتر سراسر دنیا را بررسی می‌کند و بهترین‌ها را اعلام می‌کند.
فهرست امسال، زیر سایه اوج‌گیری آشپزی پرویی است و جایگاه شماره یک آن، به رستوران معروف سنترال در پایتخت پرو یعنی شهر لیما اختصاص داده شده است. این نخستین‌بار است که یک رستوران از یک کشور آمریکای‌لاتین در صدر این فهرست نشسته است. البته 3رستوران دیگر هم از همین شهر در این فهرست هستند و پرو، بیشترین نماینده را در این فهرست دارد.
فرهنگ آشپزی پرو، متاثر از غنای تنوع زیستی و فرهنگ و تاریخ غنی این کشور است و ردپای آنها را در انواع غذاهای پرویی می‌توان دید. در توضیح دلایل انتخاب رستوران اول این فهرست، ‌به همین مسئله اشاره شده و آمده است: «منوی این رستوران، از 15اکوسیستم متفاوت که ارتفاع آنها را از هم متمایز می‌کند - از 15متر زیر اقیانوس آرام تا ارتفاع 4200متری در کوه‌ آند - به‌دست می‌آید.»
یک ویژگی مهم فرهنگ آشپزی پرو، ترکیب آن با انواع فرهنگ‌های دیگر است؛ از مهاجمان اسپانیایی و آفریقایی‌ها که به‌عنوان برده به این کشور آمده‌اند گرفته تا مهاجران ایتالیایی و ژاپنی و عرب، رد پای هر کدام از این فرهنگ‌ها در غذای پرویی دیده می‌شود.
حضور این رستوران‌های پرویی در این لیست، قطعا به گسترش فرهنگ غذایی این کشور کمک می‌کند و چه‌بسا به‌زودی، در همین تهران خودمان هم رستوران‌های پرویی با اقبال عامه مردم مواجه شوند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید