• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 7 تیر 1402
کد مطلب : 195847
+
-

حرکت لاک‌پشتی واردات خودرو

براساس اعلام گمرک طی 5‌ماه گذشته فقط 241دستگاه خودروی خارجی ترخیص شده است

براساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی از حدود هزار دستگاه خودروی خارجی که از بهمن سال گذشته تا امروز وارد گمرکات کشور شده 241دستگاه خودرو ترخیص شده و 768دستگاه در حال گذراندن مراحل ترخیص هستند. گزارش گمرک ارزش خودروهای ترخیص شده را در مجموع ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار و ارزش محموله در انتظار ترخیص را 12.5میلیون دلار اعلام و اضافه کرده که این خودروها شامل خودروهای سواری زوتی و چانگان و آمبولانس بنز بوده است. براساس این گزارش، مشکلاتی از قبیل عدم‌دریافت مجوزهای ترخیص، عدم‌صدور کد رهگیری بانک و عدم‌پرداخت حقوق ورودی ازجمله عوامل تأخیر در ترخیص مابقی خودروهای موجود در گمرک بوده است، اما سؤال این است که با گذشت 9‌ماه نهایی شدن آیین‌نامه واردات خودرو و درحالی‌که مسئولان سابق وزارت صمت بارها از نبود هیچ‌گونه مشکلی حتی از لحاظ ارزی، در مسیر واردات خودرو سخن گفتند، چرا روند واردات خودرو به کشور همچنان بسیار کند است؟
مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، اسفند پارسال در جایگاه مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت طی نشستی خبری اعلام کرد که تا آن روز 1.200دستگاه خودرو به کشور وارد شده و به‌احتمال زیاد تا پایان سال بخشی از این خودروها به‌دست ثبت نام‌کنندگان طرح فروش خودروهای وارداتی خواهد رسید؛ وعده‌ای که تا امروز عملی نشده اما به‌نظر می‌رسد فردا قرار است با تحویل چانگان‌های وارداتی شرکت سایپا به متقاضیان، بعد از 3‌ماه تأخیر عملی شود. گذشته از تناقض در تعداد خودروهای وارد شده به گمرکات کشور، برندهای دیگری از خودروهای وارد شده در آن زمان مطرح بود که امروز هیچ حرفی از آن نیست. هیوندا النترا و البته 2 مدل فیات به‌عنوان تنها خودروی اروپایی که توانسته مجوز واردات بگیرد، خودروهایی بودند که گفته می‌شد جزو نخستین خارجی‌های بازار خودرو بعد از 5سال ممنوعیت خواهند بود، اما گزارش گمرک نشان می‌دهد متقاضیان فعلا باید به‌خودروهای چینی رضایت بدهند. مشکل تامین ارز، همچنان به‌عنوان مهم‌ترین مانع و سد در برابر واردات خودرو معرفی می‌شود و واردکنندگان خصوصی همچنان معتقدند با روند کنونی تخصیص و تامین ارز خبری از واردات خودرو، چه نو و چه کارکرده، نخواهد بود. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمال دارد مدل‌هایی از هیوندا و کیا به جای بدهی‌های ارزی کره به ایران سر از بازار کشور در بیاورند اما اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه موجود نیست. دولت با توجه به ناترازی عرضه و تقاضا در بازار خودرو، واردات 200هزار دستگاه خودرو را تا پایان امسال در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده که به‌نظر می‌رسد با گذشت 3‌ماه از سال تنها یک‌ دویستم از این تعداد نهایی شده است.
همزمان در بازار خودروی کشور به‌رغم تداوم رکود در معاملات، قیمت‌ها با تغییرات نرخ ارز دوباره افزایشی شده است و نیاز به تسریع در روند واردات بیش از پیش احساس می‌شود. به‌گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران، قیمت خودرو با عبور نرخ دلار از 47هزار تومان افزایش یافته و قیمت اعلامی فروشندگان خودرو تغییر پیدا کرده است. به‌طوری‌که بنا بر مشاهدات بازار، قیمت محصولات سایپا حدود 15تا 16میلیون و ایران خودرو حدود 25میلیون تومان افزایش را تجربه کردند.
سعید موتمنی با اشاره به توقف روند کاهشی قیمت در بازارخودرو گفت: پژو 206تیپ 2که تا 3هفته پیش 480میلیون تومان معامله می‌شد امروز به 516میلیون تومان رسیده و 206تیپ 3حدود 567میلیون تومان و کوئیک 348میلیون تومان به فروش می‌رسد. روز گذشته قیمت پژو پارس سفارشی سال در بازار باز هم بالا رفت و قیمت‌ این خودروی پرتقاضا که اواخر خرداد تا 460میلیون تومان پایین آمده بود به 520میلیون تومان رسید.  قیمت‌سمند سورن پلاس هم بین 15تا 20میلیون تومان رشد داشت. سورن پلاس مالتی‌مدیای سال روز گذشته در بازار 540میلیون تومان قیمت خورد و مدل 1401نیز 520میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. قیمت‌تارا دنده‌ای و اتومات هم در یک هفته گذشته افزایشی بوده و دیروز تارا دنده‌ای سال با قیمت 690میلیون تومان معامله شد که 70میلیون تومان نسبت به اول تیرماه رشد نشان می‌دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید