• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 7 تیر 1402
کد مطلب : 195844
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/g582Y
+
-

‌وظیفه سازمان بورس در برخورد با رانت اطلاعاتی

خبر: روز گذشته نامه و ابلاغیه‌ای خطاب به شرکت‌های پترو پالایشی منتشر شد که نشان می‌دهد هیأت وزیران در جلسه 17اردیبهشت‌ماه نرخ جدید خوراک و سوخت شرکت‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، فلزات و تولید‌کنندگان سیمان را افزایش داده است.
نقد: این نامه دیروز در حالی منتشر شد که تاریخ نامه نشان می‌دهد این تصمیم، درست در روز 17اردیبهشت‌ماه گرفته شده است. این تاریخ برای سهامداران معنای بزرگی دارد، زیرا روند نزولی بورس درست از همان روز آغاز شد و از آن زمان تاکنون بیش از 1680هزار میلیارد تومان از ارزش کل بازار سهام کاسته شده و سهامداران با زیان‌های سنگینی
مواجه شده‌اند.
 ارزش برخی نماد‌ها در این مدت بین 30تا 35درصد افت کرده است. نحوه افت بورس در 17اردیبهشت‌ماه به قدری غیرمعمول و غیرمترقبه بود که همان زمان بسیاری از تحلیل‌گران و کارشناسان درباره اینکه احتمالا در بازار سرمایه اخبار نهانی وجود دارد که سایر سهامداران از آن بی‌اطلاعند هشدار دادند. با گذشت 50روز از آن زمان مشخص شده که تحلیل کارشناسان درست بوده و برخی سهامداران حقوقی بزرگ از مصوبه هیأت وزیران مطلع بوده‌اند. این سهامداران بزرگ در همان روز با فروش گسترده پترو پالایشی‌ها از این نماد‌ها خارج شده‌اند و زمینه افت سنگین بورس را هم فراهم کردند. این اتفاق در شرایطی افتادکه طبق قانون، استفاده از اطلاعات نهانی دربازار سرمایه جرم تلقی می‌شود و پیگرد قانونی دارد. بر همین اساس شرکت‌های بورس نیز موظفند همه اطلاعاتی را که به نوعی بر سهام آنها اثر‌گذار است در سامانه کدال منتشر کنند.
اما نکته مهم‌تر نقش سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه در این رویداد است.مشخص نیست نهاد ناظر بازار سرمایه چگونه تاکنون به این مصوبه مهم واکنش نشان نداده و هیچ نوع اطلاعاتی نیز در این‌باره منتشر نکرده است. به لحاظ قانونی وظیفه اصلی سازمان بورس رسیدگی به چنین موضوعاتی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید