• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 23 خرداد 1397
کد مطلب : 19584
+
-

حاشیه‌های دیدار تاریخی رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره‌شمالی

ترامپ: عکس ما را ‌خوب بگیرید

آمریکا به پیونگ یانگ تضمین امنیتی داد، کره شمالی وعده خلع سلاح هسته‌ای

ترامپ: عکس ما را ‌خوب بگیرید

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون پس از کش و قوس فراوان بالاخره دیروز در مقابل دوربین‌های رسانه‌های جهان با هم دست دادند،  به هم لبخند زدند،  عکس یادگاری گرفتند و تاریخ‌ساز شدند.  2 چهره‌ای که تا چند‌ماه پیش یکدیگر را «کودن»،  «چاق» و «کوتوله» می‌نامیدند دیروز بارها به فضای «دوستانه و صمیمی» دیدار‌هایشان اشاره کرده و به تأکید گفتند که آمده‌اند تا گذشته را فراموش کنند. دو طرف با امضای سندی برای پایان دادن به 7دهه خصومت میان کره‌شمالی و آمریکا توافق کردند. براساس متن این توافقنامه،  آمریکا متعهد شده به کره‌شمالی تضمین امنیتی بدهد و کره‌شمالی نیز در مقابل پذیرفته که «به سمت غیرهسته‌ای‌کردن کامل شبه‌جزیره کره» قدم بردارد. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران،  توافقنامه‌ امضا شده میان سران دو کشور از یک سری بندهای کلی با عبارات نه چندان دقیق تشکیل شده که با وعده دونالد ترامپ برای «خلع‌سلاح کامل،  بدون بازگشت و قابل راستی‌آزمایی» بسیار فاصله دارد. پیش از این در سال‌های 1994و 2005نیز دو طرف توافقنامه‌های مشابهی با یکدیگر امضا کردند که به‌دلیل اختلاف در تفسیر از بندهای آنها پس از مدتی لغو شدند.  دونالد ترامپ و کیم جونگ اون ساعت 9صبح به وقت محلی در جزیره تفریحی سنتوزا در هتلی که ساختمان اصلی آن یادگار دوران استعمار بریتانیا در قرن نوزدهم میلادی است،  دیدار کردند. این دو پس از آنکه در مقابل خبرنگاران برای نخستین بار با هم روبه‌رو شدند،  در دیداری خصوصی در کتابخانه هتل و تنها با حضور مترجم‌شان حدود 40دقیقه مذاکره کردند. دونالد ترامپ همنشینی با کیم جونگ اون را «باعث افتخار» دانست و باهیجان خاصی گفت: «دیدار بسیار جذابی داشتیم. پیشرفت زیادی اتفاق افتاد؛ خیلی مثبت؛ بهتر از چیزی که هرکسی ممکن است فکرش را بکند. خیلی خوب.»  رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره‌شمالی 4ساعت دیگر را نیز با هم گذراندند. آنها پس از دیدار خصوصی در نشستی دیگر با حضور مقام‌های ارشد دو کشور و بدون حضور خبرنگاران حدود 2ساعت مذاکره کردند. این نشست نیز با برنامه امضای توافقنامه و یک نشست ناهار کاری با حضور دیگر اعضای هیأت‌های عالی‌رتبه آمریکایی و کره‌ای و باز هم بدون حضور خبرنگاران پی گرفته شد. ترامپ پیش از آغاز ناهار کاری خطاب به عکاسان گفت: «عکس‌ما را خوب‌بگیرید؛ جوری که خوش‌تیپ و لاغر بیفتیم.»

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون طی حدود 5ساعتی که در کنار هم بودند بارها با هم دست دادند و برای دوربین‌ها لبخند زدند تا تأکیدی باشد بر پایانی برای سال‌ها تنش در شبه‌‌جزیره کره. حدود 3هزار خبرنگار از چند روز پیش خود را به سنگاپور رسانده‌بودند تا این لحظه تاریخی در سیاست بین‌الملل را ثبت کنند. از این میان به تعداد کمی از آنها اجازه داده شد تا نشست‌ها را از نزدیک و در محل مذاکرات دنبال کنند. برخلاف دونالد ترامپ،  کیم جونگ اون جز چند مورد ارتباط زیادی با خبرنگاران و رسانه‌ها برقرار نکرد.ترامپ اما سعی کرد هرچه می‌تواند از موقعیت پیش آمده استفاده کند. او حتی در مسیر کوتاه هتل محل استقرارش تا هتل محل مذاکرات هم بیکار ننشست و زودتر از طرف مقابل،  دیدارش با رهبر کره‌شمالی را یک پیروزی بزرگ خواند و منتقدانش را سرزنش کرد. او در پستی توییتری نوشت: «بدخواهان و بازنده‌ها حالا بگویند که دیدار من شکست آمریکاست؛ زندانی‌های‌مان را بازمی‌گردانیم و تمام آزمایش‌ها هم متوقف شده است.»  پس از پایان نشست‌های دوجانبه هیأت‌های آمریکایی و کره‌ای،  رهبر جوان کره‌شمالی به سمت فرودگاه رفت تا سنگاپور را به مقصد پیونگ‌یانگ ترک کند. ترامپ اما به میان خبرنگاران آمد تا بار دیگر بر «پیروزی»‌ای که به‌دست آورده تأکید کند. او در این نشست گفت: «امروز باید به دنیا به‌خاطر دستاوردی بزرگ که روسای جمهوری پیشین آمریکا در دست‌یافتن به آن موفق نبوده‌اند تبریک گفت.» ترامپ همچنین به بخشی از جزئیات مورد مذاکره نیز اشاره کرد؛ جزئیاتی که اثری از آنها در توافق امضا شده دیده نمی‌شود. او گفت: به رهبر کره‌شمالی اعلام کرده که مانورهای مشترک نظامی نیروهای آمریکا و کره‌جنوبی را متوقف خواهد کرد و به‌زودی روند خروج نیروهای آمریکایی از شبه‌جزیره را آغاز می‌کند.

دونالد ترامپ در عین حال افزود: رهبر کره‌شمالی به او قول داده که یک سایت آزمایش موتور موشک‌های  بالستیک را نیز طی روزهای پیش رو منهدم کند تا نشانه‌ دیگری باشد بر تصمیم کره‌شمالی برای حرکت به سمت خلع سلاح هسته‌ای.  دونالد ترامپ که طی 18‌ماه حضورش در کاخ سفید،  ناسزاهای بسیاری را نثار رهبر کره‌شمالی کرده بود،  دیروز به خبرنگاران گفت که کیم جونگ اون فردی بسیار «باهوش» است و از مصاحبت با او لذت برده است. ترامپ البته طبق رویه هفته‌های گذشته‌اش،  به ایران و توافق هسته‌ای هم حمله کرد و گفت کاری که در رابطه با خروج از توافق هسته‌ای انجام داده «خیلی خوب» بوده؛ چرا که قدرت هسته‌ای برای او اهمیت ویژه‌ای دارد. او در عین حال تأکید کرد که «تحریم‌های سخت و خشن» علیه ایران تا زمانی که تغییر رفتار دهد ادامه خواهد داشت. او گفت: «امیدوارم ایران به پای میز مذاکره بازگردد و ما برای یک توافق واقعی مذاکره کنیم؛ هنوز البته زود است.»






واکنش‌ها به مذاکرات ترامپ-کیم


دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون همانطور که پیش‌بینی می‌شد با استقبال اغلب کشورهای جهان روبه‌رو شده است. رئیس‌جمهور کره‌جنوبی که طی ماه‌های اخیر تلاش زیادی برای برگزاری این نشست و پایان دادن به 7دهه بحران در شبه‌جزیره کره کرده بود،  دیدار سران آمریکا و کره‌شمالی را «قدمی بسیار مهم برای اجرای خلع سلاح کامل هسته‌ای در شبه‌جزیره» دانست. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز برگزاری نشست سران آمریکا و کره‌شمالی را اقدامی مثبت توصیف و از تنش زدایی در شبه‌جزیره کره حمایت کرد. سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس نیز گفت که کره‌شمالی با تعهدی که برای خلع سلاح داده نشان داد که پیام فشارها را شنیده است. فدریکا موگرینی،  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  نیز دیدار دیروز را اقدامی مهم برای رسیدن به صلح پایدار در شبه‌جزیره کره خواند و حمایت اتحادیه اروپا را از آن اعلام کرد.





ملاقات با هیولا



یکی از کارهای عجیبی که ترامپ در این نشست انجام داد، نشان دادن خودروی مخصوص ریاست‌جمهوری آمریکا به کیم جونگ اون بود. این خودرو که با نام هیولا شناخته می‌شود، یکی از امن‌ترین خودروهای دنیاست. رسانه‌ها و به‌خصوص کاربران در فضای مجازی توجه زیادی به این رفتار عجیب و به گفته بسیاری بچگانه ترامپ نشان دادند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید