• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 6 تیر 1402
کد مطلب : 195736
+
-

فرمانده فرامرزی گفتمان مقاومت

پرداختن به حاج قاسم فقط به هنرمندان داخلی محدود نشده است

گزارش
فرمانده فرامرزی گفتمان مقاومت

امیر خداداد همدانی- دبیر گروه فرهنگ

شهیدحاج قاسم سلیمانی، به نماد و تصویر بین‌المللی و فرامرزی گفتمان مقاومت تبدیل شده است. فرمانده شهید سپاه قدس که از نظر رسانه‌های خارجی مرد نیرومند و پرنفوذ در منطقه غرب آسیا معرفی می‌شد، پس از شهادتش، تصویری منحصربه‌فرد از تقویت جریان مقاومت بین‌المللی و فرامرزی ایجاد کرد، تا جایی‌که پرداختن به حاج قاسم نباید فقط به هنرمندان داخلی محدود شود. جذابیت و قابلیت شخصیت جهان وطنی شهید سلیمانی می‌تواند دیگر هنرمندان جهان را هم به‌خودش معطوف سازد و این جریان می‌تواند مسیر تحریف‌کنندگان تاریخ مقاومت را مسدود سازد.


یک تجدید میثاق بی‌سابقه
در سومین سالگرد شهادت فرماندهان مقاومت تجمعی عظیم در مسیر فرودگاه بغداد و با مرکزیت محل یادمان فرماندهان پیروزی شکل گرفت و این مکان شاهد یک تجدیدمیثاق بی‌سابقه با شهدا شد. به همین مناسبت سردیس‌های شهدا حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به این محل نمایی جدید داد. رزمندگان و جهادگران حشدالشعبی مسیر و محل ریخته شدن خون شهدا را هم تزئین کردند.


دیوارنگاری شیعیان سوریه
از آنجا که ساکنان نبل و الزهرا آزادی و امنیت خود را مدیون جانفشانی پاسداران مبارزه با داعش هستند، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ملقب به سیدالشهدای مقاومت جایگاهی ویژه نزد آنها دارد. پیش از این هنرمندان 2شهرک شیعه‌نشین حلب دست به‌کار شده و تصاویر چهره این شهید بزرگ و بزرگوار را بر دیوارهای خانه‌ها و خیابان‌ها نقاشی کردند.


لبنان و یاد سپهبد سلیمانی
تندیس بزرگ شهدای محور مقاومت حاج قاسم سلیمانی سال 99در منطقه غبیری بیروت در خیابانی که به نام این شهید بزرگوار مزین است رونمایی شد. در این مراسم که اقشار مختلف مردم، نمایندگان مجلس و گروه‌های مقاومت لبنانی و فلسطینی حضور داشتند بر حفظ نام و یاد و ادامه مسیر چهره بین‌المللی مقاومت تا آزادی قدس شریف تأکید شد.


تالار قهرمان‌های نیکاراگوئه
در سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به آمریکای لاتین، 2نسخه از سردیس سردار سلیمانی اثر استاد نادر قشقایی از سوی حوزه هنری انقلاب اسلامی ارسال و توسط همسر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نیکاراگوئه و کوبا نصب شد. یک نسخه از این سردیس در تالار قهرمان‌های نیکاراگوئه با حضور وزرای فرهنگ، خانواده و علوم این کشور و نسخه دیگر در دانشگاه هاوانای کوبا با حضور رئیس حزب کمونیست کوبا و رئیس دانشگاه هاوانا نصب شد.جمیله علم‌الهدی، همسر رئیس‌جمهور در حاشیه این اتفاق گفت: حاج قاسم مرد عمل و قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه و منادی امنیت برای همه جهان بود.


ونزوئلا و تجلیل از فرمانده مقاومت
مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در مذاکرات دوجانبه با هیأت ایرانی، ضمن تجلیل از سردار سلیمانی گفت:«ژنرال سلیمانی مرد بزرگی بود و خیلی‌ها از خدمات او خبر ندارند. به‌عنوان مثال چند سال پیش که به برخی زیرساخت‌های ونزوئلا از طرف آمریکا حمله سایبری وحشیانه‌ای شده بود، ژنرال سلیمانی به کمک ما آمد و هیأتی را مأمور شناسایی و برخورد با این حمله کرد. من به او ادای احترام می‌کنم و به‌زودی سردیس او را در مقبره سیمون بولیوار نصب و رونمایی می‌کنیم.»


نشر فرهنگ مقاومت و شهادت
آیین اختتامیه سومین جشنواره «رهبران پیروزی و قهرمانان مبارزه با تروریسم جهانی» از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد برگزار و صاحبان آثار برگزیده در روزهای گذشته تجلیل شدند.
شرکت‌کنندگان در این جشنواره، طی فراخوانی که در ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس منتشر شده است، تولیدات فکری و ادبی خود را با الهام‌گرفتن از راهی که این دو شهید مقاومت پیموده‌اند، ارائه کردند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید