• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 6 تیر 1402
کد مطلب : 195730
+
-

توفان درسیستان آرام گرفت

توفان شن که از ابتدای تیر ماه در شمال سیستان‌وبلوچستان آغاز شده بود روز گذشته دوشنبه (5تیر) آرام گرفت، اما 115نفر در بیمارستان بستری شدند و یک نفر هم فوت کرد.
مدیرکل بحران سیستان و بلوچستان به همشهری می‌گوید: «متوفی 70سال سن داشته و با درد قفسه سینه به بیمارستان مراجعه کرد.»
 به‌دلیل خشکسالی‌های2 دهه اخیر و افزایش روزهای دارای ذرات معلق بیش از حد استاندارد، آمار بیماری‌های تنفسی در سیستان به میزان قابل توجهی رشد داشته است.  مجید محبی ادامه می‌دهد: «براساس آمار دریافت شده، تاکنون ۷۶۴نفر از مردم راهی بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی شده اند. ۶۴۹نفر از کل مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی به‌صورت سرپایی از خدمات درمانی بهره‌مند و مرخص شدند و ۱۱۵نفر نیز همچنان بستری هستند و مراحل درمانی خود را می‌گذرانند.» به‌گفته محبی، با آغاز بادهای 120روزه یا باد «لوار» در سیستان، برپایی توفان ریزگرد، امری طبیعی و مستمر در این منطقه است. مدیرکل مدیریت بحران استان  یادآور می‌شود که «در صورت وقوع توفان شدید، هشدار صادر خواهد شد. لازم است شهروندان نکات لازم ازجمله استفاده از ماسک و خارج شدن از منزل در مواقع ضروری را به یاد داشته باشند.»

پیگیری طرح های آبرسانی به سیستان‌وبلوچستان‌
در همین روزها که سیستان‌وبلوچستان به‌دلیل خشکسالی، تامین نشدن حقابه هامون از سوی افغانستان و تشدید ریزگردها درگیر توفان‌های شدید شن است، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هم اعلام کرده است که در کنار پیگیری‌ها برای تأمین حقابه هیرمند، طرح‌هایی برای تامین آب منطقه سیستان با جدیت در حال اجراست.
«اتابک جعفری» که روز دوشنبه (5تیر) به منطقه سیستان سفر کرده بود، گفت: حقابه هیرمند ازجمله موضوع‌های مهم و در دستورکار دستگاه دیپلماسی است و بدون تردید تا احقاق حقوق مردم سیستان و بلوچستان پیگیری خواهد شد.
او ادامه داد: پیگیری برای تحقق حقابه ایران از هیرمند از سوی دولت، وزارت نیرو و وزارت خارجه مورد تأکید قرار گرفته، ایران با همکاری کشور افغانستان پیگیر این حق و مطالبه اصلی مردم استان تا زمان حصول نتیجه است.
این مقام مسئول با تأکید بر ‌وجود همت همگانی و دستور رئیس‌جمهوری درباره پیگیری جدی حقابه هیرمند ابراز امیدواری کرد که حقابه ایران از هیرمند در سریع‌ترین زمان به نتیجه برسد.
به‌گفته او، در کنار پیگیری مسئولان کشوری و استانی برای تحقق این مهم، طرح‌هایی در سیستان و بلوچستان برای تامین آب در حال اجراست تا بتوان از این شرایط با تنش کمتری گذر کرد، به‌گونه‌ای که دغدغه‌های مردم کاهش یابد.
جعفری افزود: طرح‌های پدافندی تأمین آب نیز برای منطقه سیستان و زاهدان تعریف شده و تاکنون عملیات اجرایی این طرح‌ها مطابق با برنامه زمانبندی پیش رفته است.
وی با اشاره به مشکلات تاریخی آبرسانی به مناطق روستایی گفت: طرح‌هایی برای روستاهای فاقد شبکه آبرسانی یا دچار تنش آبی در قالب طرح جهاد آبرسانی با همکاری سپاه پاسداران در سیستان و بلوچستان در حال اجراست. مجموعه وزارت نیرو و همکاران ما در استان، تمام هم و غم خود را برای رفع و کاهش مشکلات بی‌آبی یا کم‌آبی به‌کار گرفته‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید