• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 5 تیر 1402
کد مطلب : 195641
+
-

متهم گریخت

ساپینتو، آخرین مربی خارجی است که بعد از قطع همکاری با اتهامات تند مواجه می‌شود

متهم گریخت

بهروز رسایلی

به‌نظر می‌رسید انتخاب سرمربی جدید استقلال پایانی بر هیاهوی چند هفته گذشته این باشگاه باشد. بالاخره حالا هم ریکاردو ساپینتو تیم دارد و هم استقلال سرمربی. با این حال اتفاقی که رخ داده دقیقا برعکس است و شاهد شدیدترین تنش‌های لفظی بین مربی پرتغالی و سرپرست باشگاه استقلال هستیم. کار تا جایی پیش رفته که حالا حجت کریمی در یک پیام اینستاگرامی، از ساپینتو به‌عنوان یک مربی دائم‌الخمر یاد کرده که با چند برابر قیمت به استقلال تحمیل شد. فعلا کاری به اظهارات کریمی نداریم، اما نکته جالب اینجاست که در فوتبال ایران بسیاری از مواقع مربیان خارجی پس از قطع همکاری به انواع و اقسام رذیلت‌های اخلاقی متهم می‌شوند. ممکن است بعضی از این نسبت‌ها تا حدی درست باشد و بعضی نه. مقصود این مطلب، صحت‌سنجی اتهامات نیست، چرا که ما اصلا در آن جایگاه قرار نداریم. این فقط یک مرور ساده است بر برخی از مشهورترین موارد از این دست. به‌طور کلی کاش همکاری تیم‌های ایرانی با مربیان خارجی در فضای سازنده‌تری پایان می‌یافت.

   کرانچار؛ الکلی بود
زلاتکو کرانچار، سرمربی فقید اهل کرواسی سابقه قهرمانی در لیگ برتر با سپاهان را در کارنامه دارد. او یک دوره هم در پرسپولیس کار کرد اما در یک مقطع که قرار بود سرمربی تیم ملی امید شود، این اتفاق در دقیقه90 کنسل شد. آن زمان به‌طور آشکار و علنی این مربی را متهم کردند به اینکه اهل زیاده‌روی در مصرف الکل است. سال93 دبیر کمیته نظارت بر مربیان خارجی در وزارت ورزش گفت: «کرانچار بارها در رختکن و در مسابقه از مشروبات الکلی استفاده کرده بود حتی تیم ملی مونته‌نگرو هم یک‌بار این مربی را به همین دلیل کنار گذاشته بود.»

   استراماچونی؛ کلاهبردار بود
سرمربی ایتالیایی استقلال طی مدت زمان کوتاه حضورش روی نیمکت آبی‌ها به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد اما شب بازی استقلال و پیکان به‌طور ناگهانی از ایران رفت و قراردادش را به‌طور یک‌طرفه فسخ کرد. در زمان حضور استراماچونی در ایران به ندرت از او انتقاد می‌شد و اوایل جدایی هم این مربی در اوج مقبولیت بود اما کم‌کم رفتارهای او و ازجمله مطالبه دستمزد کامل 2فصل بابت نیم‌فصل کار، نگاه‌ها را نسبت به استرا تغییر داد. این اواخر که او تا 400یورو آخر را هم از استقلال گرفت، برخی به صراحت در موردش گفتند کلاهبردار است.

   کالدرون؛ مشکل اخلاقی داشت
گابریل کالدرون خیلی برای پرسپولیس زحمت کشید اما مدیران وقت باشگاه به دلایل نامشخص انرژی بسیار زیادی به خرج دادند تا هر طور شده او را حذف کنند. برخلاف انتظارها، کالدرون با نیک‌نامی از پرسپولیس جدا شد، بنابراین عاملان کوچ این مربی سراغ بی‌آبرو کردنش رفتند و اتهامات اخلاقی به او زدند؛ ازجمله اینکه مهمان‌های خاص از خارج از کشور داشته! تشخیص صحت و سقم این مطالب از عهده ما خارج است، اما کل موضوع خیلی چیپ و زرد به‌نظر می‌رسد.

   شفر؛ آلزایمر داشت
سرمربی پیشین استقلال که یک‌بار هم با این تیم قهرمان جام حذفی شد، در مجموع تیم بدی نساخته بود. با این حال او هم منتقدان خودش را داشت. در موردش می‌گفتند پسرش را بدون سابقه تخصصی تبدیل به آنالیزور تیم کرده اما اتهام بزرگ‌تر شفر که زیاد هم تکرار می‌شد مربوط به آلزایمر او بود. روایت‌های عجیبی از فراموشکاری مربی آلمانی نقل می‌شد؛ مثل اینکه یک روز با یکی از پیشکسوتان خیلی گرم گرفته و روز بعد او را نشناخته است!

   ویلموتس؛ شیاد بود
در مورد این یک نفر هر چه گفتند درست بود. یک فرصت‌طلب کلاهبردار که به لطف سوءمدیریت مهدی تاج قرارداد درشت بست، بدترین نتایج را گرفت و بزرگ‌ترین پرونده بدهی تاریخ فوتبال ایران را رقم زد.

ساپینتو؛ دائم‌الخمر بود
ریکاردو ساپینتو هم فعلا آخرین نفر این فهرست است؛ سرمربی فصل گذشته استقلال که از سوی مدیران این باشگاه به دائم‌الخمر بودن و زیاده‌روی در استفاده از مشروبات الکلی متهم شده. عجیب اینکه فرد اتهام‌زننده به او یعنی حجت کریمی تا همین یک‌ماه پیش به‌شدت درصدد تمدید قرارداد این مربی بود!

کی‌روش؛ دلال بود
کارلوس کی‌روش خالق بزرگ‌ترین دوقطبی تاریخ فوتبال ایران بود؛ بعضی‌ها دیوانه‌وار دوستش دارند و برخی به‌شدت از او بیزارند. دسته دوم، از این قبیل اتهامات مثل دلالی به مربی پرتغالی می‌زدند. ما را از ورود به جزئیات معاف کنید!



 

این خبر را به اشتراک بگذارید