• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 5 تیر 1402
کد مطلب : 195640
+
-

استارت توفانی

تراکتور که در بخش هجومی شرایط خوبی داشت نخستین خریدهایش را به 3دفاع و یک دروازه‌بان اختصاص داده است

استارت توفانی

 درحالی‌که نخستین روزهای نقل‌وانتقالات تابستانی در آرامش کامل سپری می‌شد، ناگهان باشگاه تراکتور به‌طور همزمان از 4خرید خودش رونمایی کرد و تکان بزرگی به این بازار آرام داد. تا قبل از این اتفاق، کل نقل‌وانتقالات انجام‌شده در تابستان به عدد 10هم نمی‌رسید و تازه این چند انتقال هم در نیمه پایین جدول و بیش از همه در تیم نساجی رخ داده بود. اما تراکتور به‌شکل ناگهانی تحرکات را در بالای جدول لیگ آغاز کرد و در حالی از 4خرید خودش رونمایی کرد که پیش از آن تنها اتفاق رخ‌داده در آن بخش از جدول، انتقال رضا شکاری به سپاهان بود. تراکتور، تیم چهارم فصل گذشته که مصمم است در این فصل تیمی در حد قهرمانی ببندد شنبه‌شب از خرید شجاع خلیل‌زاده، مهدی شیری، سعید آقایی و همچنین حسین پورحمیدی خبر داد. یک بازیکن بازگشته از لیگ قطر، 2بازیکن از فولاد و یک دروازه‌بان که تحت قرارداد تراکتور بود اما به‌طور قرضی در آلومینیوم بازی می‌کرد.

  چپ و راست فولاد
شیری و آقایی در دوسه سال اخیر سرنوشت مشترکی پیدا کرده‌اند. مدافعان چپ و راست پرسپولیس که در دوره یحیی یک قهرمانی به‌دست آوردند اما در سال بعد ناکام ماندند، بعد از جدایی از پرسپولیس هر دو راهی فولاد شدند. البته شیری کمی زودتر و آقایی یک نیم‌فصل دیرتر. شیری فصل گذشته 27بازی در ترکیب فولاد انجام داد؛ 24بار به‌عنوان بازیکن اصلی و 3بار به‌عنوان یار جایگزین. او در این 27بازی هرگز پاس گل نداد و گلی هم نزد تا در نهایت با معدل 6.75پانزدهمین بازیکن فولاد لقب بگیرد. آقایی 19بار در ترکیب اصلی قرار گرفت، 7بار به‌عنوان بازیکن جانشین بازی کرد و درحالی‌که دقایق بازی‌اش کمتر بود 2پاس گل داد و نمره‌اش 2صدم بالاتر از شیری بود. او سابقه بازی در تراکتور را دارد و 6سال قبل از این تیم جدا شده اما هواداران تراکتور به‌خاطر اتفاقات بازی 2سال قبل با پرسپولیس فعلا رابطه خوبی با او ندارند.
 
ذخیره تیم‌ملی، جانشین اخباری
محمدرضا اخباری سابقه دعوت به تیم ملی را زیاد دارد. او فقط یک بازی ملی در کارنامه دارد اما بارها و بارها به تیم ملی دعوت شده و در حکم دروازه‌بان ذخیره روی نیمکت نشسته است. او مدتی است به تیم ملی دعوت نمی‌شود و حالا جایش را در تراکتور به گلری داده که به تازگی وارد لیست تیم ملی شده است. حسین پورحمیدی فصل گذشته بعد از علیرضا بیرانوند دومین دروازه‌بان موفق لیگ برتر بود و در تعداد کلین‌شیت‌ هم دائما با بیرانوند رقابت داشت. پورحمیدی در هر 30بازی لیگ درون دروازه آلومینیوم ایستاد، 17بار کلین‌شیت کرد، 3بار پنالتی گرفت و به‌طور میانگین در هر 2 بازی یک گل خورد. او با این کارنامه درخشان در رتبه دوم دروازه‌بان‌ها قرار گرفت و در میان تمامی بازیکنان فصل گذشته نیز رتبه دهم را به‌دست آورد.

  بازگشت ستاره 34ساله
از همان روزهای اول نقل‌وانتقالات، صحبت از بازگشت شجاع خلیل‌زاده به لیگ ایران بر سر زبان‌ها بود. اما همه جا از 2تیم پرسپولیس و سپاهان به‌عنوان مقصدهای احتمالی او نام برده می‌شد. با وجود این ماجرا به شکلی پیش رفت که شجاع از اینجا مانده و از آنجا رانده شد تا سرانجام از تیم تراکتور سر در بیاورد. شجاع هم مثل سعید آقایی سابقه بازی در تراکتور را دارد و در لیگ پانزدهم خدمت سربازی‌اش را در این تیم گذرانده است. شجاع فصل گذشته به همراه حسین کنعانی‌زادگان زوج خط دفاعی الاهلی را تشکیل داده بود که بیشترین گل خورده در لیگ قطر نصیب همین تیم شد. باید دید خلیل‌زاده در 34سالگی می‌تواند مدافع خوبی برای تراکتور باشد و این تیم را از شر مشکلات دفاعی فصل گذشته‌اش رها کند یا نه. به‌خاطر همین مشکلات دفاعی است که تراکتور نخستین خریدهایش را به دفاع و دروازه‌بان اختصاص داده است.

زوج نافرجام
در مورد شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان که کنار هم به رؤیاهای‌شان نرسیدند

بعد از دست رد زدن پرسپولیسی‌ها به سینه شجاع خلیل‌زاده، این بازیکن راهی تراکتور تبریز شد. خبر پیوستن شجاع به جمع تبریزی‌ها، خیلی ناگهانی اعلام شد. در کنار او نفراتی مثل مهدی شیری، سعید آقایی و حسین پورحمیدی هم تراکتوری شدند تا سرخپوشان تبریزی ورودی توفانی به بازار نقل‌وانتقالات داشته باشند. حالا شجاع که زمانی به‌خاطر تعصب به پرسپولیس از هواداران رقیب و از جمله همین تراکتور طعنه و کنایه می‌شنید، عضوی از همین تیم شده است. به این ترتیب داستان همبازی بودن او با محمدحسین کنعانی‌زادگان هم در رده باشگاهی به پایان خواهد رسید. به‌طور کلی این زوج بعد از پرسپولیس به اهداف فنی خود نرسیدند و با وجود رفاقت و هماهنگی، چیزی که از آنها انتظار می‌رفت در عمل محقق نشد.
زمانی که الاهلی قطر با وجود در اختیار داشتن کنعانی‌زادگان سراغ جذب شجاع خلیل‌زاده رفت، اینطور به‌نظر می‌رسید که آنها می‌خواهند روی هماهنگی 2مدافع ایرانی خود حساب کنند. نتیجه کار اما فاجعه‌بار بود. الاهلی فصل گذشته با دریافت 45گل، صاحب بدترین خط دفاعی لیگ ستارگان قطر شد؛ چنان که با وجود انتشار اخباری در مورد تمدید قرارداد کنعانی و شجاع، مدیران الاهلی هر دو بازیکن را مرخص کردند. عجیب اینکه در تیم ملی هم شرایط مشابهی برای آنها به‌وجود آمد. پس از صعود ایران به مرحله نهایی جام‌جهانی، دراگان اسکوچیچ جای خودش را به کارلوس کی‌روش داد و مربی پرتغالی هم زوج دیگری را برای حضور در قلب خط دفاعی برگزید. به این ترتیب شجاع و کنعانی در جام‌جهانی نیمکت‌نشین شدند و بعد از خداحافظی کی‌روش از تیم ملی ایران، کنعانی آن کامنت تند را پای پست او گذاشت. این، سرگذشت زوج از هم پاشیده‌ای است که شاید در تیم ملی هم دیگر تکرار نشود.

کنعان گمگشته!
این روزها نام 2بازیکن به‌عنوان خریدهای احتمالی پرسپولیس برای فصل جدید بیشتر از سایر بازیکنان مطرح است؛ 2بازیکنی که یک ویژگی مشترک دارند. هر دو زمانی در پرسپولیس برای یحیی گل‌محمدی به میدان رفته‌اند و حالا در آستانه همکاری دوباره با این مربی هستند. محمدحسین کنعانی‌زادگان، تنها مدافعی است که نامش در فهرست مدنظر یحیی قرار دارد. این مربی علاقه‌ای به جذب شجاع خلیل‌زاده از خودش نشان نداد، اما برای خرید کنعانی دست به‌کار شد. نفر دیگر هم رضا اسدی است که بعد از یک سال جدایی، حالا در آستانه بازگشت به جمع قرمزها قرار دارد.
اساسا بازگشت ستاره‌ها و استفاده دوباره از آنها در ترکیب، همیشه به سود گل‌محمدی تمام‌شده است. همین زمستان گذشته بود که او عیسی آل‌کثیر را برای دومین‌ مقطع حضور در پرسپولیس به خدمت گرفت؛ بازیکنی که بعد از یک دوره مصدومیت جدی، از فهرست باشگاه خارج شده بود. عیسی با گل مهمی که در شهرآورد زد و درخشش در دیدارهای حساس پایانی فصل، سهم بسیار مهمی در دوگانه قرمزها ایفا کرد. قبل از آن هم در تابستان علیرضا بیرانوند به پرسپولیس برگشته بود. بازگشت بیرو، آرامش را درون دروازه سرخ‌ها احیا کرد و این تصمیم هم تأثیر زیادی روی فصل موفقیت‌آمیز باشگاه گذاشت. او قبلا هم سابقه جذب دوباره شاگردانی مثل احسان پهلوان یا میلاد سرلک را داشته است؛ نفراتی که همکاری دوباره با این مربی برایشان بسیار موفقیت‌آمیز از کار درآمد. حالا کنعانی و اسدی، می‌توانند پازل دلخواه این مربی در پرسپولیس را کامل کنند.
سؤال بزرگ اما اینجاست که درصورت بازگشت این دو نفر، یحیی در چه پستی از آنها استفاده خواهد کرد. قرمزها در قلب دفاع، پورعلی‌گنجی و گولسیانی را نیز دارند. مرتضی با باشگاه قرارداد دارد اما احتمال جدایی گولسیانی مطرح است. این احتمال نیز وجود دارد که یحیی تیمش را با 3دفاع مرکزی به زمین بفرستد؛ تصمیمی که البته سرمربی سرخ‌ها فقط در دقایق بسیار کوتاهی از این فصل از آن بهره‌برده است. به هر حال کنعانی همیشه مدافع موردعلاقه این مربی بوده است؛ چرا‌که تسلط بسیار زیادی روی بازی با پا دارد و اساسا سبک بازی‌اش به سبک فوتبال دلخواه یحیی برای بازی‌سازی از عقب زمین نزدیک است. رضا اسدی نیز در تجربه قبلی حضور در پرسپولیس، یک هافبک میانی بود اما به‌نظر می‌رسد قرمزها این بار به‌عنوان یک مهاجم روی او حساب باز می‌کنند. رضا که 2سال قبل با یک قرارداد سنگین راهی پرسپولیس شده بود، در تراکتور احیا شده و حالا فاصله زیادی به همکاری دوباره با این مربی ندارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید