• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 4 تیر 1402
کد مطلب : 195595
+
-

پولشویی و دور زدن قانون

باشگاه‌های انگلیسی به رابطه چلسی با عربستان مشکوک شده‌اند

پولشویی و دور زدن قانون

سیاست تازه دولت عربستان سعودی در خرید ستاره‌های بزرگ با دستمزدهای نجومی و بدون مالیات، منجر به رفتارهای مشکوکی شده است.

 1-  بیشتر مدیران برنامه بازیکنان فوتبال از سفره‌ای که پهن شده، نهایت استفاده را می‌برند. آنها برای فشار آوردن به باشگاه‌ها از پیشنهاد عرب‌ها به بازیکنان خود دم می‌زنند. کمتر بازیکنی است که در رسانه‌ها از باشگاه‌های عربستانی پیشنهادی دریافت نکرده باشد. به‌نظر می‌رسد بیشتر این اخبار فیک، ساختگی و برای بازارگرمی و بالا رفتن قدرت چانه‌زنی ایجنت‌ها هستند. به این ترتیب ایجنت‌ها یا برای تمدید قرارداد یا برای قرارداد با باشگاه جدید با بازیکن خود، درخواست افزایش حقوق می‌دهند یا نام بازیکنشان را در رسانه‌ها بر سر زبان‌ها می‌اندازند. به‌طور مثال برای جردی آلبا خبر می‌زنند که از عربستان پیشنهاد دارد و همزمان برای قرارداد او در آمریکا تلاش می‌کنند و طرف آمریکایی با خودش می‌گوید تا این بازیکن از چنگ‌مان در نرفته، او را جذب کنیم.

 2-  برخی اهالی فوتبال مثل بازیکنان قدیمی، مفسران تلویزیونی و نهادهای بین‌المللی مثل یوفا علیه انتقال ستاره‌ها به لیگ عربستان اظهارنظر یا این رفتار را تحقیر کرده‌اند. رئیس یوفا گفته این سیاست مثل سیاست خرید ستاره‌هایی که چند سال پیش کشور چین در پیش گرفت، به شکست منتهی می‌شود. در فوتبال عربستان و حتی آسیا فیرپلی مالی وجود ندارد و باشگاه‌ها می‌توانند هر اندازه که دلشان خواست خرج کنند و کسی با آنها برخورد نکند که چرا پول خارج از فوتبال را در فوتبال هزینه کرده‌اید و دخل و خرج‌تان چرا به‌هم نمی‌خورد. باشگاه‌های بزرگ اروپایی که مالکیت آنها در اختیار عرب‌هاست ازجمله منچسترسیتی (امارات) و پاری‌سن‌ژرمن (قطر) و در آینده‌ای نزدیک باشگاه نیوکاسل (عربستان) متهم به پولشویی و فاکتورسازی و آوردن اسپانسرهای دروغین و صوری هستند. سیتی 2بار تا آستانه محرومیت و تعلیق پیش رفته و ناصر الخلیفی تنها به‌خاطر سمتی که در یوفا دارد و دوستی با چفرین، از خطر محرومیت جسته است. در آسیا و عربستان از این خبرها نیست. همه‌‌چیز آزاد است.

 3-  برخی رسانه‌های انگلیسی ازجمله تلگراف گزارش داده‌اند که باشگاه‌های لیگ برتری خواستار بررسی رابطه چلسی و ولورهمپتون با باشگاه‌های عربستانی شده‌اند. آنها معتقدند که روابط پشت پرده بین این 2باشگاه با عربستان باعث شده که پای بازیکنان‌شان به لیگ فوتبال عربستان باز شود. دلیل این ادعا تلاش این 2باشگاه برای دور زدن قانون بازی جوانمردانه مالی (فیرپلی مالی) است که ممکن بود خیلی زود گریبانشان را بگیرد. تاد بولی از وقتی که سال گذشته مالکیت چلسی را از آبراموویچ گرفت، بازیکنان زیادی را خریده است. حالا آن خریدها ممکن است مشکل‌ساز شود و باشگاه با فروش بازیکنانی مثل حکیم زیاش، کولیبالی، مندی و کانته سعی در متعادل کردن تراز مالی دارد. از این فهرست نفر آخری قراردادش تمام‌شده بود اما رفتنش منجر به صرفه‌جویی در هزینه دستمزدها می‌شود. چیزی که مشخص است این است که بعید است یوفا وارد این جزئیات شود چون انتقال بازیکنان به عربستان با هر هزینه‌ای کاملا قانونی است. از طرفی، چلسی تنها به مقصد عربستان بازیکن نمی‌فروشد. آسپلیکوئتا به‌زودی باشگاه را ترک می‌کند، احتمالا به مقصد اینترمیلان. کای هاورتس با آرسنال به توافق کامل رسیده و از این انتقال قرار است 60میلیون یورو گیر چلسی بیاید. اوبامیانگ شاید به بارسا یا بایرن‌مونیخ یا باشگاهی دیگر در اروپا برود. کواچیچ با رقمی بین 25تا 30میلیون یورو با منچسترسیتی به توافق رسیده است. انتقال کای هاورتس به آرسنال به همراه انتقال حکیم زیاش، کالیدو کولیبالی و ادوارد مندی به عربستان در مجموع مبلغ 107میلیون پوند (حدود 120میلیون یورو) برای آنها سود داشته است. میسن ماونت به‌زودی با رقمی بین 55تا 60میلیون یورو راهی منچستریونایتد می‌شود. پولیسیک و برخی بازیکنان دیگر هم احتمالا جدا خواهند شد. البته بازیکنان دیگری هم جذب شده‌اند، ازجمله انکونکو که ژانویه گذشته از لایپزیش خریده شد، نیکلاس جکسون با مبلغ 35میلیون یورو از ویارئال و احتمالا به‌زودی کایسدو از برایتون با رقمی نزدیک به 80میلیون به این تیم اضافه می‌شوند. بعید به‌نظر می‌رسد با حرکات اخیر چلسی این باشگاه از لحاظ فیرپلی مالی به مشکل بخورد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید