• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 4 تیر 1402
کد مطلب : 195524
+
-

تلاش برای تبدیل شدن به قطب‌پرتاب ماهواره

ایران برای پیشتازی در عرصه فضایی چند وقتی است طرح ساخت نخستین پایگاه ملی پرتاب ماهواره کشور را در چابهار کلید زده است. دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات از همان روزهای ابتدایی شروع به‌کار، توسعه برنامه فضایی ایران را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای پیشرفت ملی در دهه‌های آینده در دستور کار خود قرار دادند.
پایگاه ملی پرتاب ماهواره در چابهار از بزرگ‌ترین پایگاه‌های پرتاب در خاورمیانه بوده و در ماه‌های آتی با تکمیل فاز اول، قابلیت پرتاب ماهواره به مدار خورشید‌آهنگ را پیدا می‌کند.
به گزارش همشهری با ساخت این پایگاه در منطقه‌ای همجوار با آب‌های آزاد، ایران می‌تواند به قطبی برای پرتاب ماهواره‌ها در منطقه تبدیل شود. از این پایگاه می‌توان ماهواره‌ها را در شیب‌های مختلف پرتاب کرد و این پایگاه نقشی استراتژیک در صنعت فضایی کشور و منطقه خواهد داشت.
فقط پایگاه‌های محدودی در جهان وجود دارند که امکان پرتاب طیف وسیعی از ماهواره‌ها را دارند. به‌عنوان مثال کشور قزاقستان با استفاده از پایگاه فضایی بایکونور درآمد بالایی را طی سال‌های گذشته داشته است. این پایگاه که در منطقه‌ای بیابانی در نزدیکی شهر بایکونور و در ۲۰۰کیلومتری شرق دریاچه آرال و شمال رود سیردریا و در جنوب کشور قزاقستان واقع است توسط روسیه تا سال۲۰۵۰ میلادی با مبلغ سالانه ۱۱۵میلیون دلار اجاره شده‌ و مدیریت آن را آژانس فضایی روسیه برعهده دارد.
یکی از دلایل ایجاد پایگاه ملی فضایی در منطقه چابهار نزدیک بودن این منطقه به اقیانوس هند و کم جمعیت بودن آن است. براساس مصوبات شورای‌عالی فضایی، مدیریت کلان این پایگاه بر عهده سازمان فضایی است. این پایگاه به‌عنوان یک مرکز پرتاب مهم پیش‌بینی شده و قرار است در زمینه پرتاب موجود زنده، پرتاب ماهواره‌های سنجشی و ماهواره مخابراتی در مدار زمین آهنگ فعالیت کند بنابراین، این پرتاب‌ها به شرایط ویژه‌ای نیاز دارد و حتی‌الامکان باید در شرایط نزدیک به منطقه استوایی صورت گیرد تا هزینه‌های پرتاب و انجام مانورهای مداری آن به حداقل برسد. پایگاه ملی پرتاب با هدف انجام آخرین آزمایش‌های تاکتیکی پیش از پرواز مانند یکپارچه‌سازی، همسان‌سازی و سازگاری میان ماهواره‌ها و ماهواره‌برها ایجاد می‌شود.
ایران برنامه بلند‌مدتی برای ایجاد منظومه‌های ماهواره‌‌ای دارد و در این راهبرد پایگاه ملی فضایی یک نیاز مهم برای کاهش هزینه‌ها برای پرتاب تعداد بالایی از ماهواره‌ها به‌حساب می‌آید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید