• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 23 خرداد 1397
کد مطلب : 19551
+
-

پویایی دانشگاه پویانمایی

پیام خدابنده‌لو|  روزنامه‌نگار:


خبری که طی ماه‌های گذشته زیر سایه برگزاری جشنواره پویانمایی ماند، تاسیس دانشگاه انیمیشن همدان بود؛ وعده‌ای که هم در خبرهای پیش از جشنواره آمد و هم استاندار در اختتامیه به آن اشاره کرد. 
طی سال‌های اخیر، با اکران موفق چند انیمیشن سینمایی از جمله «فیلشاه» که 5/7 میلیارد تومان فروخت، زمینه‌های لازم برای پیشرفت صنعت انیمیشن در ایران فراهم شده است. جوانان علاقه‌مند به این حوزه حالا بیشتر از قبل به بازار کار امیدوار هستند. در بسیاری از کشورهای دنیا، از جمله آمریکا و ژاپن، انیمیشن‌ها در رتبه‌های بالای جدول فروش قرار دارند و می‌توان انتظار چنین وضعیتی را در ایران هم داشت. 
اگر تجربه ثابت کرده که برگزاری جشنواره‌ها، بیشتر امری نمایشی است که چندان تاثیری بر کیفیت و کمیت حوزه‌های فرهنگی و هنری استان نداشته یا حداقل پایدار نبوده، ساخت دانشگاه انیمیشن، می‌تواند طرحی زیرساختی باشد که به صنعت انیمیشن استان و حتی کشور، کمک کند. طبعا حالا با خبرهایی که از تولید انیمیشن‌های بلند سینمایی به گوش می‌رسد، سازندگان این آثار هم به دنبال جذب نیروهای مستعد و حرفه‌ای هستند. ساخت انیمیشن بلند پروسه‌ای است که اغلب به نیروهای انسانی پرشمار نیاز دارد و دانشگاه انیمیشن همدان می‌تواند در درازمدت بخشی از نیروهای مورد نیاز این حرفه را تربیت کند. 

می‌توان امیدوار بود که با ایجاد دانشگاه انیمیشن حتی بسیاری از تولیدات این حوزه در همدان انجام شود اما باید در نظر داشت که این دانشگاه زمانی تاثیرات مثبت برجای خواهد گذاشت که با پویایی همراه باشد. اکنون خیلی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های سینمایی دانشگاه‌ها اعتقاد دارند دروسی که گذرانده‌اند، درک تازه‌ای از سینما در آنها ایجاد نکرده است. اگر دانشگاه انیمیشن هم صرفا بخواهد مدرک صادر کند و دانشجویانش متن چند کتاب را حفظ کنند و نمره بگیرند، وضعیت متفاوتی با بسیاری از واحدهای آموزشی کشور نخواهد داشت. برنامه‌ریزی و شناخت ظرفیت‌های این دانشگاه مهم‌ترین اقدامی است که باید پیش از شروع کارش انجام شود. انیمیشن‌سازان مطرح ایران و جهان می‌توانند مشاوره‌های خوبی بدهند و حتی الگوبرداری از بعضی دانشگاه‌های موفق انیمیشن جهان هم می‌تواند در دستور کار قرار گیرد. یکی از نکات مهم در این دانشگاه‌ها شناسایی استعدادها در زمینه‌های تخصصی پرشمار انیمیشن خواهد بود. شاید بعضی دانشجویان مهارت بیشتری در کار با نرم‌افزارها کسب کنند، عده‌ای دیگر در شاخه‌هایی مانند صداگذاری مشغول به کار شوند و برخی ایده‌پردازان بهتری باشند. ضمنا مانند هر دانشگاه دیگری فعالیت‌ها نباید به کلاس‌های آموزشی محدود شود. فعالیت‌های فوق‌برنامه اهمیت کمتری نخواهند داشت و مثلا انتظار می‌رود نهادهایی مانند شهرداری و صدا و سیما در تولید کلیپ‌های آموزشی‌شان با این دانشگاه تعامل داشته باشند تا هم تجربه‌ای برای دانشجویان باشد و هم شاهد تنوع بیشتری در انیمیشن‌های‌ تولیدی‌شان باشیم. 

یکی از مهم‌ترین و شاید کم‌هزینه‌ترین برنامه‌هایی که با ایجاد دانشگاه انیمیشن می‌توان انتظار اجرایش را داشت، برنامه‌های تخصصی نمایش و بررسی انیمیشن‌های روز جهان است. خوشبختانه انیمیشن‌های سینمایی کمتر از دیگر ژانرها با ممیزی مواجه خواهند شد چون اکثرشان برای خانواده‌ها تولید شده‌اند و کمتر با قوانین ایران در تضاد هستند. می‌توان در این نشست‌ها حتی ارتباط ویدئویی با سازندگان انیمیشن‌ها برقرار کرد و از تجاربشان بهره برد. بسیاری از آنها به چنین تعاملاتی علاقه‌مند هستند و این را در مصاحبه‌های مطبوعاتی‌شان با خبرنگاران ایرانی ثابت کرده‌اند. این تعاملات می‌تواند رشد ایران را در حوزه انیمیشن سرعت ببخشد و به تولید فیلم‌هایی منجر شود که بتواند با مخاطبان انبوه از گروه‌های سنی مختلف ارتباط برقرار کند. همچنین می‌تواند زمینه را برای ساخت انیمیشن‌هایی که مخاطبان خاص دارند، فراهم کند. 
یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه هنرهای دیجیتال تهران از انتقال تدریجی رشته‌ها به همدان خبر داده است. این می‌تواند امیدوارکننده باشد که چنین دانشگاهی کمتر جنبه نمایشی دارد و می‌توان انتظار داشت که اتفاقات خوبی در آن رخ دهد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید