• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 3 تیر 1402
کد مطلب : 195483
+
-

ممنوعیت سگ‌گردانی در پارک‌های تهران

ورود حیوانات خانگی به بوستان‌های پایتخت، ممنوع و برای جلوگیری از آن تابلوهایی نصب شده است

گزارش
ممنوعیت سگ‌گردانی در پارک‌های تهران

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد، که هنگام عبور در سطح شهر یا گذر از پارک‌های تهران احساس کرده باشید در خیابان‌های آلمان، انگلیس، فرانسه یا حتی آمریکا و چین هستید و نه در پایتخت ایران؛ آن‌هم به‌دلیل حضور افرادی که سگ و گربه‌هایشان را بیرون آورده‌اند و برای تفریحِ حیوانات خانگی‌شان، مکان عمومی را اختصاصی خود کرده‌اند و حتی به این فکر نمی‌کنند که شاید در چند قدمی آنان افرادی نسبت به این موضوع احساس ناخوشایندی داشته باشند. گاهی حتی اینطور تصور می‌شود که افرادی که از حیوانات خانگی مانند سگ و گربه نگهداری می‌کنند اکثریت جامعه هستند، درحالی‌که نه‌تنها آمارهای مختلف این موضوع را کاملا رد کرده بلکه در نظرسنجی‌ای که اخیرا توسط مؤسسه همشهری انجام شد، این موضوع تأیید شده که 64درصد از مردم علاقه‌ای به نگهداری حیوانات خانگی ندارند و درواقع بسیاری از شهروندان مخالف حضور حیوانات در مکان‌های عمومی مانند پارک، بوستان و... هستند.

حساسیت جهانی
جالب است بدانید در کشورهای توسعه‌یافته‌ای که موضوع نگهداری از حیوانات خانگی، خصوصا سگ رایج است اما قوانین سختگیرانه‌ای نیز درباره سگ‌گردانی وجود دارد که در همین صفحه بخش‌هایی از آن را می‌توانید مطالعه کنید. این امر نشان می‌دهد که حساسیت به این موضوع خاص ایران نیست و امری عمومی و جهانی محسوب می‌شود. علاوه‌بر این، موضوع دیگری که در نظرسنجی همشهری مشخص شده این است که درصد بالایی از شهروندان خواستار تعیین مقررات و ایجاد محدودیت از طرف نهادهای مسئول برای سگ‌گردانی در فضاهای عمومی شهر هستند و بخش عمده‌ای از شهروندان به‌ویژه بانوان مخالف جدی حضور سگ و سایر حیوانات خانگی در سطح شهر شده‌اند.

ممنوعیت ورود حیوانات خانگی به بوستان‌های شهر
در حال حاضر ورود حیوانات به بوستان‌ها و پارک‌های شهر ممنوع است. در همین رابطه علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاهای سبز شهر تهران در مصاحبه با همشهری می‌گوید: «در ورودی پارک‌ها تابلو زده شده و مشخص است که نباید در این پارک‌ها حیوانات تردد کنند.» او همچنین تأکید می‌کند: «ممکن است وقتی حیوانی وارد پارک می‌شود کودکان یا افرادی احساس ترس داشته باشند؛ بر همین اساس تابلوهای ممنوعیت ورود سگ به پارک‌ها زده شده و شهروندان ملزم به رعایت این مسئله هستند.» مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاهای سبز شهر تهران همچنین می‌گوید: «اگر مردم چنین تخلفی را مشاهده کردند حتما به نیروی انتظامی گزارش دهند.»

نقض حقوق شهروندی توسط شهروندان
هر چند که در قانون آمده ورود حیوانات به اماکن عمومی که باعث سلب آسایش شهروندان می‌شود ممنوع است، اما متأسفانه در بسیاری از مکان‌ها و محیط‌های عمومی شاهد عدم‌رعایت این موضوع هستیم. برخی شهروندان به‌راحتی و بدون ذره‌ای احساس مسئولیت، حق و حقوق شهروندان دیگر را نقض می‌کنند و اگر برخوردی هم با آنان صورت گیرد مدعی طرفداری از حقوق حیوانات شده و طرف مقابل‌شان را قسی‌القلب معرفی می‌کنند. به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی نیازمند یک دستورالعمل جدی در این رابطه هستیم تا مدیریت شهری بتواند با یک برنامه دقیق نه‌تنها در بوستان‌ها و پارک‌ها، بلکه در تمام اماکن عمومی این ممنوعیت را باجدیت هرچه بیشتر از قبل دنبال کند. حال که اکثریت شهروندان خواستار عدم‌ ورود سگ‌ و یا هر حیوان خانگی دیگر در سطح شهر هستند باید فکر اساسی برای آن کرد.

لزوم تهیه لایحه ممنوعیت سگ‌گردانی در سطح شهر
مهدی بابایی، عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری در این‌باره می‌گوید:
«شورای شهر تهران نیز مخالف ورود حیوانات خانگی به پارک‌ها و مکان‌های عمومی است، چراکه این شرایط زیبنده شهر تهران نیست و باید برای آن برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد.» او می‌گوید: «برای آنکه قانونگذاری درستی در این رابطه انجام دهیم ابتدا باید مطالعات و پژوهش‌های دقیقی صورت گیرد تا نظر مردم را هم در این مورد به‌طور دقیق بررسی کنیم.» بابایی ادامه می‌دهد: «شهرداری تهران در حال حاضر در موضوع سگ‌گردانی در سطح شهر با معضل مواجه شده و بر همین اساس بهتر است لایحه‌ای در این خصوص توسط مدیریت شهری طراحی و به کمیسیون خدمات شهری شورا ابلاغ شود تا شورای شهر پس از بررسی، نتیجه‌گیری لازم را در این خصوص داشته باشد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید