• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 3 تیر 1402
کد مطلب : 195450
+
-

کابوس اسناد محرمانه مرتبط با ایران برای ترامپ

کابوس اسناد محرمانه مرتبط با ایران برای ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که لفاظی‌های غیردیپلماتیکش اغلب به تیتر نخست رسانه‌های رسمی و غیررسمی تبدیل می‌شد و از قضا علاقه خاصی هم به حرافی علیه جمهوری اسلامی ایران داشته و دارد، این‌بار در دام گفته‌های خود گرفتار آمده است. ماجرا بر سر اسناد محرمانه‌ای است که گفته می‌شود ارتش آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ درباره حمله احتمالی به ایران برای دفتر ریاست‌جمهوری تهیه کرده و حالا مشخص شده که رئیس‌جمهور سابق این اسناد را به همراه برخی وسایل شخصی خود ازجمله پیراهن گلف و کفش ورزشی‌اش از کاخ سفید خارج کرده است. اما این اسناد چرا اهمیت پیدا کرده‌اند؟ کارشناسان بعید نمی‌دانند که این اسناد در ارتباط با ادعای حمله آمریکا به 52نقطه ایران پس از شهادت سردار سلیمانی باشد.
ترامپ که به‌عنوان اصلی‌ترین کاندیدای حزب جمهوری‌خواه آمریکا قصد دارد تا در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده شرکت کرده و بار دیگر به کاخ سفید بازگردد، در شرایطی نگه‌‌داشتن اسناد محرمانه ازجمله سند حمله احتمالی به ایران را رد می‌کند که دادستان‌های فدرال می‌گویند صدای ضبط‌شده‌ای از او دارند که وی در آن اذعان می‌کند یک سند محرمانه پنتاگون با موضوع حمله احتمالی به ایران را بعد از ترک کاخ‌سفید نزد خود نگاه داشته است. یکی از دلایل اهمیت اعتراف ترامپ این است که ادعاهای مکرر او درباره اینکه نمی‌دانسته اسنادی که در اختیار داشته محرمانه بوده‌اند را کاملا زیر سؤال می‌برد و این ممکن است به قیمت بسته شدن پرونده حیات سیاسی او در آمریکا تمام شود. نکته مهم دیگر این است که به‌گفته منابع مطلع، فایل ضبط شده‌ای که از اعتراف ترامپ درباره نگه داشتن اسناد مربوط به ایران در دست دادستانی است نشان می‌دهد این نهاد قضایی نه‌فقط اقدامات رئیس‌جمهور سابق در رابطه با اسناد طبقه‌بندی‌شده که اقدامات او در سال‌های پایانی ریاست‌جمهوری‌اش ازجمله درباره ایران را زیرنظر گرفته است.
ترامپ در مصاحبه‌ای که اخیرا با فاکس‌نیوز داشته «عجله داشتن»، «بی‌دقتی» و «اطلاع نداشتن» را از دلایل پیدا شدن اسناد محرمانه در اقامتگاهش عنوان کرده است؛ توجیهاتی که پذیرش آنها از سوی قضات بعید به‌نظر می‌رسد. گفته شده، 31مورد از مجموع 37جرمی که به‌طور رسمی علیه ترامپ اعلام شده ذیل قانون ضدجاسوسی آمریکاست؛ ازجمله نگهداری اطلاعات کشور، تلاش برای ممانعت از اجرای عدالت، مخفی‌سازی مفسدانه اسناد و مخفی‌سازی اسناد مرتبط با تحقیقات فدرال، جرائمی هستند که علاوه‌بر ممانعت از حضور او در انتخابات می‌توانند او را روانه زندان کنند. به اعتقاد کارشناسان، چنانچه فردی ذیل این قانون مجرم شناخته شود می‌تواند به تحمل حبس تا ۱۰سال محکوم شود و یکی از محکم‌ترین شواهدی که در حال حاضر علیه او وجود دارد، سخنان خود او درباره اسناد محرمانه مربوط به ایران است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید