• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 31 خرداد 1402
کد مطلب : 195246
+
-

۴محور اصلی برنامه‌ وزیر جدید

در جلسه رأی اعتماد وزیر کشاورزی چه گذشت؟

مجلس
۴محور اصلی برنامه‌ وزیر جدید

نمایندگان مجلس دیروز به علی نیکبخت وزیر پیشنهادی‌ برای تصدی وزارت جهادکشاورزی با ۱۹۸رأی موافق، 40رأی مخالف و 10رأی ممتنع اعتماد کردند. نیکبخت ۵۹ساله برخلاف جواد ساداتی‌نژاد،وزیر پیشین‌کشاورزی، سابقه مدیریت در بخش‌های مختلف وزارت جهادکشاورزی را دارد و در حال اخذ مدرک دکتری ترویج و آموزش کشاورزی پایدار است.

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی چه گفتند؟
البته نیکبخت با وجود رأی بالای اعتماد دیروز در مجلس مخالفانی هم داشت. علیرضا پاک فطرت نماینده شیراز در مخالفت با برنامه‌های وزیر گفت: تاکنون از پتانسیل مرکز تحقیقات وزارتخانه استفاده نشده است و دست درازی به زمین‌های اطراف شهرها و اراضی ملی حاشیه کلانشهرها مانند کوه‌خواری و زمین‌خواری زیادشده به‌گونه‌ای که کلانشهرها نمی‌توانند توسعه و گسترش پیدا کنند.
پس از نطق مخالفان، محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی در موافقت با وزیر پیشنهادی و برنامه‌های او گفت: وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی طعم تلخ فقر و محرومیت را چشیده و بر کار خود اشراف دارد. عسکری ادامه داد: ایشان می‌تواند در حوزه ماموریتی و اجرای منویات مقام معظم رهبری و مطالبات مردم موفق باشد و آشنایی کامل با بخش کشاورزی دارد و همچنین نظرات و راهکارهای او می‌تواند گره‌گشا باشد.

4محور اصلی برنامه‌ وزیر جدید کشاورزی
علی نیکبخت نیز پس از نطق موافقان و مخالفان در مجلس، در دفاع از برنامه‌های خود در مجلس گفت که برنامه‌های خود را براساس برنامه هفتم توسعه و با 4 محور اصلی در دستور کار قرار می‌دهد. نیکبخت توضیح داد: ابتدا؛ اینکه جدیت و تلاش در ادامه اجرای تکالیف قانونی و اسناد بالادستی، دوم؛ رفع عوامل محدودکننده تولید پایدار و بهره‌ور با تأکید بر 3اصل مهم یعنی خودکفایی در محصولات اساسی، حفظ سرمایه‌های انسانی از طریق رعایت کرامت و ارتقای سطح معیشت بهره‌برداران، حفظ منابع پایه، سوم؛ توسعه متوازن تمامی اجزای زنجیره ارزش با تأکید بر تکمیل زنجیره‌های ارزشی ملی، استانی و منطقه‌ای، نقش‌آفرینی مشارکت‌های مردمی در سرمایه‌گذاری در توسعه زنجیره‌های ارزش، کاهش نوسانات تولید و بازار از طریق اجرای سیاست‌های حمایتی مناسب، کاهش تلفات و ضایعات محصولات کشاورزی، به حداقل رسانی خام‌فروشی محصولات کشاورزی. وزیر جهادکشاورزی افزود: چهارمین جهت‌گیری عبارت است از ریل‌گذاری برای تأمین امنیت غذایی مردم نهاد، کشاورزی دانش‌بنیان و رشد تولید. نیکبخت همچنین قول داد که با جریان‌های فساد «به‌شدت»‌ مبارزه کند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید