• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 31 خرداد 1402
کد مطلب : 195244
+
-

گزارش رئیس‌جمهور در نهمین گفت‌و‌گوی تلویزیونی به مردم:

شاخص‌ها می‌گوید تورم مهار شده است

رئیسی: برخی می‌گفتند نمی‌شود نفت فروخت، ما نفت می‌فروشیم، پولش را هم می‌گیریم

دولت
شاخص‌ها می‌گوید تورم مهار شده است

 نهمین گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور دیشب در دومین سالروز برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری انجام شد. گفت‌وگویی که در آن سیدابراهیم رئیسی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات و دستاوردهای دولت در 2 سال ابتدایی فعالیتش، به تشریح برنامه‌های قوه مجریه برای نیمه دوم فرصت خدمت به مردم پرداخت. دولت سیزدهم از مرداد‌ماه۱۴۰۰ کار خود را با گرفتن رأی اعتماد کابینه از مجلس یازدهم آغاز کرد و حالا در آستانه آغاز سومین سال از شروع کار خود قرار دارد. در ادامه بخش‌هایی از سخنان رئیسی را در این گفت‌وگوی تلویزیونی می‌خوانید.

اهل عافیت‌طلبی نیستم
مردم به‌نحوی با ناامیدی در سال۱۴۰۰ مواجه بودند و اوضاع را بر وفق مراد نمی‌دیدند. حتی مسئولان آن زمان در سخنانی می‌گفتند که شرایط حتی از زمان جنگ بدتر است و کسری بودجه و وضعیت اجتماعی و سیاسی و اقتصادی خاصی داریم که محصول دشمنی دشمنان بود، اما عملکرد دولت هم در این زمینه نقش داشت.
آن زمان بسیاری به من می‌گفتند که شما می‌خواهید با این شرایط و وضعیت برای کشور چه کنید؟ اما انگیزه من بازگشت امید به مردم و جامعه بود و حتی اگر بازهم به آن روزها برگردم وارد همین راه می‌شوم و به هیچ‌وجه پشیمان نیستم. من اهل عافیت‌طلبی نیستم و نبودم و آمدم تا گرهی از کار مردم باز کنم.

در برخی کالاهای اساسی به وضعیت قرمز رسیده بودیم
ما کسری بودجه ۴۸۰هزار میلیاردی داشتیم که راهکارش را افزایش تولید و درآمد کشور درنظر گرفتیم نه چاپ پول. ما در بخش کالاهای اساسی در برخی موارد از وضعیت زرد به وضعیت قرمز رسیده بودیم. بسیاری از کارخانه‌ها دچار تعطیلی و رخوت شده‌بودند و غیراز اینها مسائل سیاست خارجی هم داشتیم که با مشکلاتی مواجه بود.
ما به‌دنبال کنترل مسئله کرونا و بازگشت وضعیت طبیعی به سطح جامعه از این جهت بودیم. ما تولید و اشتغال را افزایش دادیم. در دهه۹۰ تعطیلی بسیاری از بخش‌ها را شاهد بودیم. ما در سرمایه‌گذاری کشور شرایط خوبی نداشتیم که نمی‌خواهم وارد بحث عوامل آن شوم اما با یاری خدا و همت مردم و هدایت رهبری شرایط به‌نحوی تغییر کرد که در 6ماهه دوم سال۱۴۰۰ رشد صفر یا چهاردهم درصدی به رشد ۴0درصد رسید، که معنادار است.

نگاه دولت سیزدهم به همه کشورها متعادل است
چه مسئله‌ای پیش آمد که کشورها احساس کردند این دولت نگاهش فقط به 4کشور و لبخندزدن یا اخم آنها نیست. نگاه دولت سیزدهم به همه کشورها متعادل است و همانطور که می‌خواهیم با غرب ارتباط داشته‌باشیم با شرق هم باید ارتباط داشته‌باشیم.
به ما می‌گفتند چطور انتظار دارید که به ما واکسن دهند وقتی FATF در کشور به نتیجه نرسیده است؟ ورود واکسن به برجام ارتباطی نداشت. نباید این نگاه نادرست را داشت که عضویت در یک سازمان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باید حتماً با فلان کار همراه شود.

قدرت فقط موشک نیست
باید از قدرت کشور برای پیشبرد اهداف آن استفاده کرد. قدرت فقط هم در قدرت موشکی نیست که باید از آن هم تشکر و تقدیر کرد، اما قدرت در نماز عیدفطر هم هست و در حضور مردم این قدرت دیده می‌شود. باید از آن برای منافع کشور استفاده کرد. از ابتدای انقلاب این کشورهای آمریکای لاتین مثل ونزوئلا به ما و انقلاب ما اعتماد دارند. چرا از این ظرفیت استفاده نکنیم؟ این کشور به بهشت منابع معدنی معروف است و با قیمت مناسب می‌توانیم مواداولیه را تهیه کنیم. می‌توانیم با کشورها ارتباط فناوری و تعاملات اقتصادی داشته باشیم، چرا استفاده نکنیم؟

مثل دولت قبل فقط پرونده برجام را دنبال نمی‌کنیم
مذاکره‌کنندگان ما خواسته‌های خود را در مذاکرات اعلام کرده‌اند و اتحادیه اروپا هم خواسته‌های ایران را منطقی دانست و این همزمان شد با اغتشاشات. آنها ‌تلاش کردند موضوعات خود را از این طریق پیش ببرند اما امروز پیام‌های دریافتی نشان می‌دهد که نادم هستند. ما میز مذاکرات را ترک نکردیم و مشکلی نداریم، اما مثل دولت قبل فقط پرونده برجام را دنبال نمی‌کنیم. برجام در دستور کار ما هست و همچنین لغو تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم، اما مهم‌تر از آن این است که کشور آنچنان قوی شود که تحریم‌ها بی‌اثر شده و با هیچ تکانه‌ای تکان نخورد.

تجارت خارجی ما رکوردی در 40سال عمر انقلاب بود
زمانی مسئولان کشور می‌گفتند نمی‌شود بیشتر از ۲۰۰تا۳۰۰ هزار بشکه نفت فروخت، اما در نخستین بررسی دیدیم که می‌توان تا بیش از یک‌میلیون بشکه هم فروخت و پول آن را هم گرفت. چطور شد در طول این مدت مودیان مالیاتی ۲میلیون بیشتر شد و چطور شد که کسری بودجه ۴۸۰هزار میلیاردی جبران شد؟ بحث در آغاز به‌کار دولت این بود که حقوق را چگونه پرداخت کنیم؟ اما 2سال اخیر یک روز هم پرداخت حقوق عقب نیفتاده است. وضعیت تولید و فروش نفت و شاخص‌ها نشان می‌دهد دشمن به هدف خود نرسیده است. ۵۳میلیارد دلار تجارت خارجی ما، رکوردی در 40سال عمر انقلاب بود و چون دشمن دید به اهداف خود نرسیده و تجارت و تولید و اشتغال افزایش یافته و کشور در حال پیشرفت است آن جریان اغتشاشات را شکل داد.‌

اگر غرب عادلانه رفتار کند مذاکرات ادامه می‌یابد
در زمینه مذاکرات هم روند این گونه بوده که تیم مذاکره‌کننده ما متنی را در زمینه خواسته‌هایمان ارائه کرد و اتحادیه اروپا هم در زمان ارائه آن متن گفت این خواسته‌ها منطقی است اما این موضوع با اغتشاشات همزمان شد و محاسبه غلط آنها این بود که تصورکردند از مسیر اغتشاشات می‌توانند اهداف خود را دنبال کنند که البته الان با پیام‌هایی که می‌دهند احساس می‌کنیم، پشیمان هستند. آنها اعلام کردند که مسئله را می‌خواهیم از راه غیر از برجام دنبال کنیم. ما فقط موضوع برجام را روی میز نداریم و موضوعات مختلفی وجود دارد. ما مثل دولت قبل فقط پرونده‌مان برجام نیست. در آن زمینه هم اگر رفتار عزتمندانه و عادلانه‌ای با ما داشته باشند و در موضوع هسته‌ای ما، این روند را رعایت کنند، مشکلی نداریم و موضوع برجام در دستور کار ماست. ما میز مذاکره را ترک نکردیم و تعهدات را ما زیرپا نگذاشتیم. گزارش‌های آژانس هم بارها نشان داده که فعالیت‌های هسته‌ای ما صلح‌آمیز است.

بهبود شاخص‌ها باعث امیدواری مردم شد
ما نه برای ناامیدی مردم بلکه برای امیدوار کردن مردم به میدان آمده بودیم که باید در عمل و در میدان اتفاق می‌افتاد، لذا توانستیم با واردات و تولید همزمان واکسن، شیوع کرونا را مهار کنیم و با ایجاد شرایط مناسب، باعث رونق تولید شدیم تا هم با ایجاد منابع جدید درآمدی بر کسری بودجه غلبه کرده و هم واحدهای راکد را احیا کنیم. دهه90 را باید دوره تعطیلی خیلی از بخش‌ها بدانیم.
به اینکه چه عواملی باعث بروز این وضعیت بوده، ورود نمی‌کنم، اما ما با همراهی مردم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی تلاش کردیم تا مشکلات را حل کنیم و شرایط در مدت 6‌ماه متفاوت شد به‌نحوی که در اسفند1400 رشد 4دهم درصدی به 4.5درصد افزایش و تورم 59.3درصدی به 40درصد کاهش یافت و بهبود شاخص‌ها باعث امیدواری مردم شد.‌

هیچ زمان عربستان را دشمن خود ندانستیم
ما با هر کشوری که بخواهد با ما همکاری و ارتباط داشته باشد دست او را می‌فشاریم. رئیس‌جمهوری چین در دیداری که داشتیم به من گفتند که عربستان سعودی می‌خواهد با شما ارتباط داشته باشد، آیا شما مشکلی ندارید؟ گفتم خیر به هیچ‌وجه. بعد گفتند من واسطه شوم؟ و پاسخ دادم هیچ مانعی ندارد و در نهایت روند خود را طی کرد. ما هیچ زمان عربستان را دشمن خود ندانستیم و الان هم نمی‌دانیم، به همسایگان هم گفته‌ایم باید بدانیم که دشمن اصلی ما کیست و رژیم صهیونیستی را در این زمینه فراموش نکنیم‌.‌‌

شاخص‌ها حاکی از مهار تورم است
تورم سیر نزولی را طی می‌کند و با همکاری مردم و پیگیری مسئولان امیدواریم رشد تورم مهار شود و شاخص‌ها حاکی از این‌ مهار تورم است. مطمئنم که شرایط اقتصادی مردم حتما هر ‌ماه بهتر از ‌ماه قبل آن خواهد شد.

صحبت های رهبر معظم انقلاب درباره رابطه با مصر
سلطان عمان در دیدار اخیر به رهبر معظم انقلاب اعلام کرد که مصری‌ها تمایل دارند رابطه با ایران را ازسربگیرند، آقا گفتند مانعی ندارد و ما استقبال می‌کنیم از این قضیه و ما هم سیاستی که ایشان فرمودند را در دولت دنبال می‌کنیم.

اذعان رد صلاحیت‌شده‌ها
آنهایی که رد صلاحیت شدند خودشان هم اذعان کردند که اگر در انتخابات حضور داشتند، تغییری در نتیجه ایجاد نمی‌کرد. خود آقایان شاهدند که من از طریق شورای‌ نگهبان موضوع را پیگیری کردم که صلاحیت آقایان مجدد بررسی شود.‌

مکث
دولت مصصم به حل مسائل و مشکلات مردم است

به‌واسطه کالابرگ می‌خواهیم کاری کنیم تا نوسانات دلار بر سفره مردم تأثیرگذار نباشد. تمام تلاش این است که در سفره و بازار ثبات ایجاد شود و دولت به‌دنبال پیشینه‌سازی این ثبات است. شرایط تغییر کرده‌است، مردم وقتی این مسائل را می‌بینند با دولت همکاری می‌کنند، این همکاری بزرگ‌ترین همکاری برای دولت است و احساس می‌کنیم با کارهایی که می‌کنیم، موجب کاهش مشکلات روزبه‌روز اقتصادی است، معتقدیم به برکت خون شهدا و تلاش همه دستگاه‌ها وضعیت اقتصادی حتماً بهتر خواهد شد. این اطمینان را به مردم می‌دهم که شرایط به‌نحوی است که روزبه‌روز وضعیت مردم بهتر خواهد شد.‌
 

این خبر را به اشتراک بگذارید