• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19505
+
-

انتخابات، بحران تازه عراق

آمریکا در پیام‌های جداگانه به 6نفر از رهبران عراق نسبت به عواقب امنیتی ابطال نتایج انتخابات هشدار داد

گزارش
انتخابات، بحران تازه عراق

روز گذشته و به فاصله چند ساعت بعد از حکم شورای‌عالی قضایی عراق مبنی بر شمارش دستی آرا در تمام استان‌های این کشور توسط کمیسیون عالی انتخابات، بزرگ‌ترین انبار نگهداری از صندوق‌های آرای اخذ شده در بغداد آتش گرفت. نگاهی به آمارهای اولیه منتشر شده از صندوق‌ها و تجهیزات الکترونیکی آتش گرفته در این انبار نشان می‌دهد عراق در آستانه تنش‌های غیرمنتظره‌ای قرار گرفته است که می‌تواند در صورت عدم‌مدیریت، بحران تازه‌ای برای این کشور جنگ‌زده ایجاد کند.

براساس بیانیه کمیسیون عالی انتخابات، در نخستین بررسی‌ها مشخص شده صندوق‌های متعلق به مناطق حاشیه‌ای و شرقی بغداد، زندان‌ها، بیمارستان‌ها و همچنین کمپ‌های آوارگان به‌طور کامل در آتش‌سوزی عصر روز یکشنبه سوخته است؛ امری که مأموریت شورای‌عالی قضایی برای رسیدگی به شکایت‌ها درباره تخلفات انتخاباتی در پایتخت عراق را تقریبا غیرممکن می‌کند. به این ترتیب از هم‌اکنون زمزمه‌های ابطال کامل نتایج و برگزاری مجدد انتخابات از سوی برخی رسانه‌ها و حتی سیاستمداران عراقی (مخصوصا جریانات معترض به نتایج) به گوش می‌رسد.

یک مسئول وزارت کشور عراق در مصاحبه با روزنامه العربی‌الجدید گفته است: تعداد بالایی از صندوق‌ها در آتش‌سوزی روز یکشنبه از بین رفته است که هم‌اکنون نمی‌توان عدد دقیق آنها را اعلام کرد اما از سوی دیگر، بخش قابل توجهی از صندوق‌ها نیز توسط نیروهای امدادی و همچنین شهروندانی که در نزدیکی محل آتش‌سوزی حضور داشتند، نجات یافته است. محمد الربیعی، عضو شورای استانداری بغداد نیز در مصاحبه با رسانه‌های مختلف عراقی اعلام کرده است براساس برآوردهای اولیه، بیش از 3میلیون فرم رأی در انبار کمیسیون عالی انتخابات پارلمانی سوخته است. تمام اینها در حالی است که به گفته عادل النوری، عضو کمیته رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، آتش‌سوزی روز یکشنبه تعمدی بوده و از سوی یکی از اعضای کمیسیون عالی انتخابات صورت گرفته است.

واکنش جریانات سیاسی عراق

کاظم الشمری، از چهره‌های اصلی ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی و سلیم الجبوری در این زمینه گفته است: وقوع آتش‌سوزی در صندوق‌های رأی به فاصله چند ساعت بعد از حکم شمارش دستی آرا نشان‌دهنده واقعیت تقلب در انتخابات است و نخست‌وزیر باید با جدیت با این حادثه برخورد کند. از سوی دیگر، زانا سعید، عضو کمیته قانون اساسی پارلمان عراق، احتمال ابطال کامل نتایج انتخابات را مطرح کرده و گفته است: مجلس نمایندگان این صلاحیت را دارد که انتخابات را مجددا همزمان با انتخابات شوراهای استانی در پایان سال‌جاری برگزار کند. اما مهم‌ترین واکنش به حادثه آتش‌سوزی انبار کمیسیون عالی انتخابات تا این لحظه از سوی سلیم الجبوری، رئیس فعال پارلمان عراق عنوان شده است. وی با صدور بیانیه‌ای، صراحتا خواستار برگزاری مجدد انتخابات و مجازات عناصری شده است که به گفته وی در فرایند تقلب در انتخابات دست داشته‌اند. این در حالی است که نمایندگان سایر جریانات مطرح سیاسی عراق، ازجمله روسای ائتلاف‌های قانون، فتح، حکمت و سائرون تا این لحظه نسبت به طرح سلیم الجبوری واکنش مستقیمی نشان نداده‌اند.

هشدار آمریکا نسبت به ابطال نتایج انتخابات

روزنامه العربی الجدید به نقل از یک منبع آگاه در دفتر نخست‌وزیر عراق مدعی شده 6 نفر از رهبران شیعی، سنی و کرد این کشور (حیدر العبادی، فواد معصوم، سلیم الجبوری، عمار حکیم، نوری مالکی و هادی العامری) پیام‌های جداگانه‌ای از سوی دولت آمریکا مبنی بر عواقب خطرناک ابطال نتایج انتخابات دریافت کرده‌اند. به‌گفته این منبع، آمریکا در پیام‌های مذکور، نسبت به عواقب امنیتی ابطال کامل نتایج هشدار داده و از سوی دیگر از آمادگی دولت این کشور برای تعامل با هر دولتی که در نتیجه توافق احزاب عراقی انتخاب شود، خبر داده است.

این در حالی است که مقتدی صدر نیز در ساعات پایانی روز یکشنبه با صدور پیامی بدون اشاره مستقیم به حادثه آتش‌سوزی انبار کمیسیون عالی انتخابات و همچنین پیشنهاد ابطال نتایج گفت: عراق در خطر است و احتمال وقوع جنگ داخلی در این کشور جدی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید