• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 29 خرداد 1402
کد مطلب : 194998
+
-

تعیین حریم شهر تهران از نان شب واجب‌تر

یادداشت
تعیین حریم شهر تهران از نان شب واجب‌تر

محمدحسن آصفری*

درحال حاضر مهم‌ترین مسئله‌ تهران مشکلاتی از حیث پایتخت بودن است. درواقع باید هرچه سریع‌تر موضوع انتقال پایتخت از تهران پیگیری شود؛ چراکه تا زمانی که انتقال پایتخت سیاسی کشور از تهران به شهر دیگری انجام نشود روز به روز شاهد گسترش و توسعه و همچنین افزایش جمعیت‌پذیری شهر تهران هستیم.
در چنین شرایطی که شهر تهران با آن مواجه شده، مدیریت شهر به‌سادگی امکانپذیر نخواهد بود و باید هرچه سریع‌تر برنامه‌ریزی برای انتقال پایتخت سیاسی کشور از تهران به شهری دیگر صورت گیرد تا جاذبه تهران سبب نشود مردم از شهرهای مختلف به این شهر مراجعه داشته باشند و سکونت در تهران را راهی برای دریافت خدمات موردنیاز خود تلقی کنند.

لزوم تعریف حریم کلی برای پایتخت
موضوع حریم شهری به‌خصوص حریم شهر تهران نیز ازجمله مسائلی است که باید خیلی زود به‌طور جدی دنبال شود و تا همین لحظه هم برای تعیین حریم پایتخت زمان زیادی را از دست داده‌ایم؛ بر همین اساس باید در قالب یک کمربند سبز حریمی برای محدوده خدماتی شهر مشخص کنیم و همچنین یک حریم کلی برای تهران در نظر بگیریم؛ حتی اگر در برخی از موارد لازم است که بخش‌هایی از محدوده شهری از شهر تهران جدا شود یا بخش‌هایی به محدوده شهر تهران اضافه شود، باید این اقدام صورت گیرد؛ چراکه همین مسئله کمک به تعیین‌تکلیف حریم پایتخت می‌کند.
مسئله حریم تهران باید قانونمند شود تا دستگاه‌های خدمات‌رسان بدانند در چه محدوده‌ای از شهر تهران یا سایر شهرهای اطراف پایتخت می‌توانند فعالیت داشته باشند و اگر فعالیتی صورت می‌گیرد مدیریت آن بر عهده مدیریت شهر مذکور باشد؛ درحالی‌که متأسفانه در شرایط فعلی اوضاع به‌صورتی رقم خورده که بخش‌های خدماتی شهرهای اطراف، در تهران در حال ارائه خدمت هستند که این موضوع مدیریت را برای شهرداری تهران هم با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. خوشبختانه مسئله حریم تهران در کمیسیون عمران مجلس شورای شهر تهران در حال بررسی است و به‌زودی به صحن علنی مجلس شورای اسلامی راه پیدا خواهد کرد تا زودتر موضوع حریم شهر تعیین‌تکلیف شود.


حریم شهر تهران رهاست!
رها بودن حریم شهر تهران و مشخص نبودن حدود آن با سایر شهرها و روستاهای اطراف پایتخت به‌صورت دقیق ازجمله مشکلاتی است که گریبانگیر شهر شده و برای تمامی دستگاه‌ها این مسئله حریم تهران دارای ابهام است. همین مشکل باعث شده که دستگاه‌های مدیریت شهری نتوانند نسبت به مدیریت و کنترل شهر تهران از جهت پیشرفت و توسعه شهری اقدام جدی انجام دهند.
موضوع حریم شهر تهران نیاز به برنامه‌ریزی جدی دارد تا کاربری‌هایی که در محدوده شهر تهران ایجاد می‌شوند تحت نظر مدیریت شهری قرار گیرند. در حال حاضر مشخص شدن حریم تهران در شرایط فعلی از نان شب هم واجب‌تر شده و باید هرچه سریع‌تر نسبت به حل این مسئله اقدامات لازم انجام شود. متأسفانه در شرایط کنونی وقتی شب می‌خوابیم و صبح بلند می‌شویم، شاهد ایجاد ساخت‌وسازهای جدید و غیرمجاز در حریم شهر تهران هستیم که هیچ حساب و کتابی هم ندارند؛ حتی در بخش‌هایی شاهد ایجاد آلونک‌های غیرمجازی هستیم که مبلمان شهری را برهم می‌زنند.

اقدام فوری شورای‌عالی استان‌ها برای حریم
شورای‌عالی استان‌ها اگر زودتر در قالب طرح دوفوریتی یا حتی یک‌فوریتی به مجلس شورای اسلامی اصلاحیه قانون حریم شهر را ارسال کند، مجلس نیز این قول را می‌دهد که نسبت به بررسی و تصویب آن هرچه سریع‌تر اقدام کند؛ البته این نیز بستگی به شورای‌عالی استان‌ها دارد که زودتر نسبت به اصلاح قانون اقدام فوری انجام دهد.

*  نایب‌رئیس دوم کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها

 

این خبر را به اشتراک بگذارید