• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
دو شنبه 29 خرداد 1402
کد مطلب : 194994
+
-

گردشگری؛ کاربرد مفید حریم شهر

گردشگری در حریم شهر یکی از مفیدترین کاربری‌های اقتصادی است که نه‌تنها به جمعیت ساکن در حاشیه شهر اضافه نمی‌کند بلکه بخشی از جمعیت مرکز شهر را در مقاطع مختلف از آن خارج  و از فشار بر مراکز تفریحی درون کلانشهر کم می‌کند. در رویکرد‌های مدیریت شهری هم این امتیاز برای حریم شهر دیده شده است که بدون تغییر کاربری و افزودن آپارتمان‌های جدید به شهر، با استفاده از امتیازات گردشگری به ساکنان محدوده حریم اجازه فعالیت اقتصادی داده شده است. مشاهده وضعیت حریم در جنوب تهران که دچار تخلفات متعدد ساخت‌وساز شده است و بررسی نقاطی که به‌تدریج به کاربری گردشگری تبدیل شده‌اند مؤثر بودن سیاستگذاری‌های شهرداری در این زمینه را نشان می‌دهد. برخی از نمونه‌های موفق گردشگری در حریم تهران که اکنون به خوبی در حال فعالیت هستند، از این قرار است:

ساخت بوستان و توسعه پارک جنگلی
ایجاد فضای سبز عمومی در حریم شهر، هم مانع از دست‌اندازی به زمین‌ها می‌شود و هم فضایی برای تفریحات شهروندان به‌وجود می‌آورد. بوستان تلو در حریم منطقه4 تهران یکی از مراکز گردشگری شرق پایتخت است. این بوستان در طول مسیر اتوبان شهیدبابایی و در کیلومتر۵ جاده تلو واقع شده است. بوستان بزرگ تلو با درختان زیاد و انبوه، هوای خوب و معتدل و وجود مرکزهای خدمات‌رسانی، تفریحی و ورزشی، یکی از مقاصد سفر تهرانی‌هاست. پارک جنگلی لویزان، پارک سوهانک، بوستان جنگلی یاس و بسیاری از مراکز دیگر در نزدیکی یکدیگر و در شمال‌شرق تهران قرار دارند که از طریق بزرگراه‌های این محدوده قابل دسترسی هستند. مجموعه این عرصه وسیع فضای سبز در حریم مناطق4 و یک قرار دارد.

روستا‌های محافظت‌شده
محدوده کن و روستا‌های اطراف آن از مراکز گردشگری شمال‌غرب تهران هستند که در حریم منطقه5 قرار دارند. ده کن به 4قسمت تقسیم شده است. ۳۰۰هکتار منطقه کوهسار، ۱۸۰هکتار باغ خرمالو، ۷۹هکتار منطقه مسکونی و ۱۶۰هکتار توتستان. روستای تاریخی سنگان نیز 250هکتار باغ گیلاس دارد و گردشگران از آبشار آن هم دیدن می‌کنند. روستای کیگا نزدیک امامزاده داوود قرار دارد و درختان گردو، رودخانه زیبا و پرآب، چنارهای سبز و... ظرفیت‌های طبیعی این روستا هستند که سبب جذب گردشگر شده است. روستای سولقان که 1900هکتار باغ دارد  نیز یکی از بهترین روستاهای گردشگری حریم تهران محسوب می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید