• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 26 خرداد 1402
کد مطلب : 194675
+
-

جذب بیشتر سرمایه‌گذاران با بهبود فرایندها

یادداشت
جذب بیشتر سرمایه‌گذاران با بهبود فرایندها

پرویز سروری؛ عضوشورای اسلامی شهر تهران

جذب سرمایه‌های بخش‌خصوصی و حضور سرمایه‌گذاران خارجی برای اجرای پروژه‌های شهرداری‌ها در تمام کشور ازجمله کلانشهر تهران از روش‌های معتبر تامین منابع مالی در حوزه مدیریت شهری محسوب می‌شود. به‌ویژه آنکه اکنون یکی از رویکردهای اصلی در حوزه‌های مدیریت شهری و روستایی کشور کم‌کردن وابستگی به کمک‌های دولتی و عوارض است. از طرفی می‌توان به سمت شناسایی درآمدهای پایدار و روش‌ها و ابزارهای جدید تامین منابع مالی مانند جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی حرکت کرد. این موضوع چنان دارای اهمیت و جایگاهی خاص است که دکتر زاکانی، شهردار تهران، فردی را به‌عنوان مشاور خود در بخش‌خصوصی معرفی کرده است و تاکنون جلسات مستمر با بازخوردهای مثبتی هم با سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی برگزار شده‌است. همین مسئله نشان‌دهنده اهتمام مدیریت شهری تهران به مشارکت بخش‌خصوصی در اجرای پروژه‌های خرد و کلان شهری است.
براساس نظر بسیاری از کارشناسان و به‌طور کلی، شهرها بدون مشارکت بخش‌خصوصی فاقد نشاط و به‌روزرسانی هستند چراکه منابع درآمدی شهرداری‌ها کفایت تقاضاها و نیازهای کلان را نمی‌دهد. به‌عنوان مثال در تهران صحبت‌هایی با بخش‌خصوصی صورت گرفته تا خطوط10و11 مترو به این بخش سپرده شود چرا که نیاز شهر برای توسعه حمل‌ونقل شهری به‌ویژه خطوط ریلی موضوعی قطعی و حتمی است و در گذر زمان و با ورود تکنولوژی‌های گسترده، حضور بخش‌خصوصی در این بخش بیشتر احساس می‌شود.
 البته باید نگاهی که در شهرداری‌های مناطق نسبت به بخش‌خصوصی وجود دارد بهبود پیدا کند. چون گاه فرایندهایی که برای سرمایه‌پذیری به‌ویژه در شهرداری تهران صورت می‌گیرد، تا حدودی ناهماهنگ است. درواقع بوروکراسی اداری و طولانی‌شدن روند پیشنهاد تا دریافت مجوز فعالیت باعث دلسردی سرمایه‌گذار و خستگی از ادامه کار می‌شود، درحالی‌که تقاضاهایی که برای ورود بخش‌خصوصی به حوزه مشارکت در پروژه‌ها می‌شود، در کلانشهر تهران کم‌نیست و سابقه دیرینه دارد. بنابراین مدیریت شهری نه‌تنها در پایتخت بلکه در کل کشور باید خودش را برای اینکه فرش‌قرمز برای بخش‌خصوصی بیندازد و زمینه را برای رفع مشکلات بخش‌خصوصی در مشارکت سرمایه‌گذاری در کشور فراهم کند،آماده کند چون جامعه امروز نسبت به هر زمان دیگری بیشتر نیازمند به حضور بخش‌خصوصی در پروژه‌های مهم و تأثیر‌گذار در شهرها و مجموعه‌های شهرداری‌هاست. در نتیجه نخستین اقدامی که می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد، انتخاب مشاورانی برای پیگیری امور بخش‌خصوصی است. با این شیوه می‌توان در کنار سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری تهران به شکل مداوم فرایندهای موجود برای سرمایه‌پذیری، شناسایی و بررسی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید