• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
جمعه 26 خرداد 1402
کد مطلب : 194662
+
-

چند راهکار برای داشتن‌آخر هفته شاد همراه خانواده

سرگرمی‌های خانوادگی داشته باشید

مطلع عشق
سرگرمی‌های خانوادگی داشته باشید

روزهای آخر هفته می‌تواند پر از تنش، عصبانیت و مملو از دلخوری باشد یا روزی برای در کنار هم بودن، لذت‌بردن از زندگی و 24ساعت شاد در کنار خانواده بودن. این تصمیم با شماست که چه سویه‌ای را برای آخرین روزهای هفته انتخاب کنید. اما برای اینکه بتوانید آخرهفته خوبی را در کنار همسر و فرزندانتان داشته باشید می‌توانید راهکارهایی که مرجان بیات، کارشناس صدای مشاور سازمان بهزیستی و روانشناس خانواده ارائه داده، عمل کنید.

برنامه‌های مشترک بچینید
آشپزی‌کردن به‌ویژه اگر دسته‌جمعی باشد، می‌تواند یک سرگرمی فوق‌العاده به‌حساب بیاید. امروز را به‌عنوان یک روز که 24ساعت قرار است در خانه و در کنار خانواده باشید به آشپزی خانوادگی اختصاص دهید، برای اینکه آشپزی برایتان لذتبخش باشد می‌توانید دستورالعمل‌های جدید را برای آشپزی امتحان کنید و به هر عضو خانواده یک کار بسپارید تا بتوانید یک پخت‌وپز تیمی داشته باشید. حتی می‌توانید بانوی خانه را از آشپزی معاف کنید و تمام کارهای پخت غذا را به‌تنهایی یا همراه فرزندانتان انجام دهید. تقسیم‌بندی مسئولیت‌ها باید خیلی شفاف، بدون کنایه و غر زدن و واضح انجام شود.

خلاقیت خود را به رخ بکشید!
در همه خانه‌ها چند مداد یا ماژیک رنگی و چند برگ کاغذ سفید پیدا می‌شود. حالا موقع آن است که خلاقیت خود را به رخ خانواده بکشید و به آنها نشان دهید که بدون صرف هزینه زیاد و با آنچه در خانه موجود است می‌توانید ساعت‌ها خانواده‌تان را سرگرم کنید. برای این کار می‌توانید از یک نقاشی ساده شروع کنید و از بقیه اعضای خانواده بخواهید تا نقاشی شما را تکمیل کنند. یا مسابقه‌ای ترتیب دهید تا اعضای خانواده با چشمان بسته نقاشی بکشند و درنهایت به بهترین نقاشی با چشمان بسته جایزه بدهید.

بالکن خانه را صفا بدهید
لازم نیست حتما یک حیاط یا باغچه‌ای پر از گل و گیاه داشته باشید با چند گلدان هم می‌توانید یک بالکن با صفا داشته باشید که با باز کردن در از دیدن گل‌های رنگارنگ یا سبزی‌هایی که در گلدان کاشته‌اید، ‌لذت ببرید. اگر در طول هفته وقت نمی‌کنید به گلدان‌های خانه رسیدگی کنید، آخر هفته را با همراهی همسرتان به بالکن خانه صفا بدهید و دستی به سر و روی آن بکشید و درنهایت به جای اینکه ناهار را در داخل اتاق میل کنید، یک سفره کوچک در بالکن پهن کنید و در معیت گل‌های رنگارنگ در کنار همسرتان غذا میل کنید.

صله رحم کنید
باوجود دغدغه‌های هر روز، احتمالا در روزهای هفته وقت پیدا نمی‌کنید به پدر و مادرتان سربزنید یا با بزرگ‌ترهای فامیل تماس بگیرید. آخر هفته بهترین زمان برای این است که تنها نمانید و دست همسر و فرزندانتان را بگیرید و به دیدن بزرگ‌ترهای فامیل بروید یا با یک تماس چنددقیقه‌ای دل آنها را شاد کنید. فراموش نکنید برای اینکه به دیدن کدام یکی از اقوام بروید از همسرتان هم مشورت بگیرید و به‌تنهایی در این زمینه تصمیم نگیرید.

در روز ۱۵ دقیقه با هم حرف بزنید
گفت‌وگو یکی از مهم‌ترین ابزار اثربخش و در دسترس افراد در تخلیه تنش و مهارت زندگی است اما این موضوع نیز مستلزم رعایت نکاتی است مثلا برای صحبت کردن با همدیگر باید وقت بگذارید و حتی ۱۵ دقیقه در روز. حرف‌زدن در این روزها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد اما حرف زدنی که همدلانه باشد. یعنی به حرف طرف مقابل‌تان گوش بدهید. نگرانی‌های او را بشنوید. سعی نکنید موقع صحبت فرد از نگرانی‌هایش او را ساکت یا حتی آرام کنید. فقط به او گوش بدهید، طوری که فرد احساس کند او را می‌شنوید. البته در این ۱۵ دقیقه موبایل، کتاب و روزنامه را کنار بگذارید، تلویزیون را خاموش کنید و چهره به چهره با همدیگر صحبت کنید. به طوری که طرف مقابل شما احساس کند که تمام توجه‌تان به اوست.

حریم یکدیگر را رعایت کنید
به واسطه درخانه ماندن، فضای شخصی افراد مورد تهدید قرار می‌گیرد و در این شرایط احساس کلافگی و بی‌حوصلگی می‌کنند و این لازم است افراد لحظاتی را در خلوت و تنهایی خودشان در گوشه‌ای از خانه داشته‌باشند. به خاطر همین در نظر داشته باشید همسری که با او زندگی می‌کنید، به آزادی و فضای شخصی بالایی نیاز دارد. باید این فرصت را به او بدهید تا یک زمان از روز را با خودش تنها باشد و کارهای شخصی که دوست دارد، انجام دهد. مزاحم او نشوید و نخواهید از کارش سر دربیاورید. اصلا فکر کنید او در خانه نیست. اجازه دهید با این کار کلافگی و بی‌حوصلگی او کاهش یابد و حال بهتری را تجربه کند. این میان خانواده‌های دارای فرزند نیز بچه‌ها را هم فراموش نکنند. با رعایت این نکات کلیدی تنش شما کمتر می‌شود و می‌توانید روزهای آرامی را سپری کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید