• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 26 خرداد 1402
کد مطلب : 194661
+
-

چطور بدبو نباشیم؟

جدال منطقی با تعریق

ترفند
جدال منطقی با تعریق

پریسانوری؛ روزنامه‌نگار

عرق‌کردن یکی از مشکلات آزاردهنده‌ای است که با رسیدن فصل گرما به سراغمان می‌آید و بوی زننده ناشی از آن، هم برای خودمان ناخوشایند است و هم دوروبری‌هایمان را فراری می‌دهد. برای همین به‌کارگیری این چند ترفند به شما برای کاهش تعریق و به‌ویژه بوی نامطبوعش کمک می‌کند.

عرق‌کردن خوب است یا بد؟
درست است که نسبت به تعریق به‌دلیل بوی بد و لکه‌های آزاردهنده‌ای که روی لباسمان به جا می‌گذارد، حس خوبی نداریم، اما بدنیست بدانید تعریق یک مکانیسم طبیعی و نشان سلامت بدن ماست؛ چون هم باعث خنک شدن و ثابت‌ماندن دمای بدن می‌شود و هم به‌نوعی سموم را دفع می‌کند. اما تعارف که نداریم با همه این محاسن، تعریق زیاد که اصطلاح علمی‌اش «هایپرهیدروزیس» می‌شود، یک اختلال عذاب‌آور است و شرایط روحی آدم را مختل می‌کند. افراد مبتلا به این اختلال که در نواحی کف دست، زیر بغل، کف پا و کشاله‌ران بیش از حد عرق می‌کنند باید برای درمان به پزشک مراجعه کنند.

چرا زیاد عرق می‌کنیم؟
حدود 5میلیون غده عرق در اندام‌های بدن‌مان وجود دارند که همگی متهم‌اند و شبانه‌روز در حال ترشح عرق و ایجاد دردسر برای بدن ما هستند اما واقعیت این است که از میان این غدد، تنها غدد «آپوکرین» که مسئول تولید عرق زیربغل هستند، اصلی‌ترین مجرمان لکه‌ها و بوی بد عرق محسوب می‌شوند، چون با فولیکول‌های مو مرتبط بوده و به‌طور مداوم عرق چرب را به داخل لوله غدد ترشح می‌کنند و منجر به ترشح عرق چرب روی پوست شده و باکتری‌های سطح پوست آن را به اسیدهای چرب بودار تجزیه می‌کنند. با این حال عرق کردن بیشتر از حد معمول به چند دلیل زیر است:
ورزش کردن:  هنگام ورزش و فعالیت بدنی عرق در بدن تولید می‌شود تا شما را خنک کند.
عصبانیت:  وقتی که عصبانی هستید، سیستم دفاعی بدنتان فعال شده و هورمون‌هایی تولید می‌کند که باعث افزایش ضربان قلب و سوختن انرژی می‌شود. بنابراین غدد عرق برای خنک کردنتان فعال می‌شوند.
احساسات: همانطوری که عصبانیت سبب عرق کردن شما می‌شود احساسات مثبت یا کارهایی که به آن علاقه دارید مثل سوارکاری نیز می‌تواند هورمون‌هایی را در بدن ترشح کند و منجر به تعریق زیاد در بدن شود.

چطور خوش بو باشیم؟
خب حالا که عرق‌کردن برای سلامت بدن ضروری و مفید است بهتر است با آن کنار بیاییم و راهکارهایی برای کاهش بوی زننده و لکه‌های حاصل از آن پیدا کنیم.
  استفاده از محصولات ضد‌عرق
ضد‌عرق و دئودورانت‌ها تا حدودی می‌توانند به نمایان نشدن علائم تعریق در بدن کمک کنند. ضدعرق‌ها باعث کاهش تعریق و دئودورانت‌ها با از بین بردن باکتری‌های بد، بوی خوبی را در بدن تولید می‌کنند.
  کنترل رژیم غذایی
کاهش مصرف قهوه یکی از راهکارهایی است که برای کاهش تعریق بدن می‌توانید به‌کار گیرید. در فصل گرما بی‌خیال غذاهای تند و نوشیدنی‌های گرم شوید.
  عرق‌گیر بپوشید
 شاید فکر کنید که با پوشیدن عرق‌گیر بیشتر عرق می‌کنید اما گزارش‌ها حاکی از آن است که پوشیدن زیرپوش زیر لباس، یک گزینه‌ عالی برای پنهان کردن علائم تعریق بدن است.

درمان‌های سنتی پاسخگوست؟
شاید برخی افراد تمایل چندانی به استفاده از دئودورانت‌ها و داروهای شیمیایی برای کاهش عوارض تعریق نداشته باشند، اینجاست که طب سنتی به کمک آنها می‌آید چرا که درمان عرق و بوی بد بدن به‌ویژه زیر بغل و یا پاها هم، درمان‌های طبیعی و گیاهی دارد که برخی از این شیوه‌ها شامل موارد زیر است.
روغن نارگیل و بوی بد عرق: روغن نارگیل با داشتن خواص ضد‌میکروبی باعث کاهش یا محدودیت در رشد باکتری‌ها در سطح پوست شده و بوی زیر بغل را کاهش می‌دهد.
سرکه سیب: سرکه سیب به‌دلیل خاصیت ضد‌التهاب و ضد‌باکتریی که دارد مانع از ایجاد بوی بد عرق می‌شود. طرز استفاده‌اش هم آسان است و فقط کافی است زیر بغل را با کمک یک پارچه نرم آغشته به سرکه سیب کمی مرطوب کنید تا بوی بد عرق به مشامتان نرسد. البته نگران بوی تند سرکه سیب نباشید چراکه بعد از خشک شدن کاملا خنثی می‌شود.
نعناع: هرچه از خواص نعناع می‌دانید این را هم اضافه کنید که نعناع یک گیاه فوق‌العاده، معجزه‌گر، معطر و ضدعفونی‌کننده است. شست‌وشوی پوست با دم‌کرده این گیاه، عرق بدن شما را کاهش می‌دهد و بدن شما بوی مطبوعی به‌خود می‌گیرد.
مریم گلی: گیاهی خوشبو و معطر که فعالیت غدد تعریق‌کننده بدن را کاهش می‌دهد و با داشتن خواص ضدباکتری در خود مانع رشد آن در پوست بدن می‌شود. ترکیب این گیاه با گیاهانی همچون گل ختمی و زوفا بسیار خوش‌عطر است و تأثیر بیشتری در رفع بوی بد بدن دارد.
رزماری: خواص رزماری به قدری بالاست که شرکت‌های بزرگ تولید لوازم آرایشی و بهداشتی سراغ این گیاه معجزه‌گر می‌روند. شما هم می‌توانید دم‌کرده رزماری را در آب حمام به‌مدت ۱۵تا۲۰دقیقه استفاده کنید بعد از آن، بدنتان را خشک کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :