• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 25 خرداد 1402
کد مطلب : 194537
+
-

توفان‌های گردوغبار امنیت میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند

توفان‌های گردوغبار در حال تبدیل‌شدن به معضلی جهانی است که بهداشت انسانی، امنیت غذایی و توسعه اقتصادی میلیون‌ها نفر انسان در بخش‌های مهمی از سراسر جهان را به خطر انداخته است.
سمیه رفیعی در بیستمین مجمع نمایندگان مجالس آسیا اقیانوسیه درباره محیط‌زیست و توسعه (APPCED) گفت: هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از علاقه‌مندان به همکاری و تعامل با دیگر کشورها در بیستمین مجمع عمومی کنفرانس نمایندگان مجالس آسیا اقیانوسیه درخصوص محیط‌زیست و توسعه (APPCED) می‌کوشد ضمن حمایت از اینگونه تعاملات، نقش سازنده و مثبتی را در گفت‌وگوهای پیش‌رو ایفا کند.
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفت: آلودگی هوا متاثر از عوامل متعددی است که تنها شامل انتشار منوکسیدکربن و آلاینده‌های صنعتی دیگر نیست. امروز پدیده توفان‌های گردوغبار در شرف تبدیل‌شدن به معضلی جهانی است که بهداشت انسانی، امنیت غذایی و توسعه اقتصادی میلیون‌ها نفر انسان در بخش‌های مهمی از سراسر جهان را به خطر انداخته است. مقابله با این توفان‌ها تنها در حیطه مسئولیت و توانمندی چند کشور نیست و ضروری است برنامه‌ریزی و اقدامات و تدابیر منطقه‌ای و جهانی برای آن اندیشیده شود. جمهوری‌اسلامی ایران به‌عنوان یکی از قربانیان این پدیده خطرناک در غرب آسیا طی سالیان اخیر کوشیده است با طرح و پیگیری این مسئله توجه جامعه جهانی به این معضل مهم را جلب کند.
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس تصریح کرد: ما همچنین تلاشی را برای مقابله با توفان‌های گردوغبار در منطقه خود به‌ویژه منطقه منا - خلیج‌فارس آغاز کرده‌ایم. در نشست سیاسی هلسینکی در سال٢٠١٢ این ایده را مطرح کردم که با استقبال نمایندگان واقع شد و پس از آن از همکاران خود در منطقه طی نشست‌های آنلاین دعوت کردم تا یک سازمان منطقه‌ای پارلمانی را برای پایش گردوغبار تاسیس کنیم که همکاران در منطقه منا و پارلمان اروپا موافقت کردند.
وی ادامه داد: از مواردی که می‌تواند به اجلاس APPCED در زمینه محیط‌زیست و توسعه کمک کند، این است که در راستای تقویت و توسعه اهداف، برنامه‌ها و فعالیت‌های این نهاد منطقه‌ای و اصلاح اساسنامه به‌منظور اتخاذ سازوکارهای قانونی و تدابیر لازم جهت حمایت از فعالیت‌ها و اقدامات پارلمان‌ها برای کمک به بهبود مشکلات مشترک محیط‌زیستی و حمایت از برنامه‌های نوآورانه قدم برداریم.رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفت: بیشترین حمایت‌ها باید از اقداماتی باشد که تعداد بیشتری از کشورها را درگیر کند. اتخاذ این سازوکارها و طراحی فرایندهای حمایتی می‌تواند کمک عملیاتی و مؤثری به کشورهای منطقه در جهت بهبود مسائل کشورشان داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید