• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19445
+
-

شهر در رسانه‌ها


مشارکت شهروندان،  اولویت اصلی شهردار

روزنامه «قانون» در شماره روز دوشنبه خود با مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران درباره چالش‌های پیش روی شهردار تهران گفت‌وگو کرده است؛ به گفته وی،  مهم‌ترین مسئله و چالش افشانی،  به مشارکت گرفتن مردم و وارد کردن آنان به صحنه اداره شهر است. بیجا نیست که شعار اصلی آقای شهردار شهر زیست‌پذیر و شهروند مشارکت‌پذیر است. فراهانی معتقد است: «برای این کار آقای شهردار باید در چند جبهه بجنگد. نخست شهرداری تهران از یک نهاد تصدی‌گر - تولی‌گر خارج و به یک نهاد حاکمیتی گاورنر تبدیل شود.» به گفته این عضو شورای شهر،  بسیار مهم است که در گام اول شهرداری تهران بخش سرمایه‌گذاری را در خودش فعال کند،  امروز متأسفانه باید بگوییم که سهم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در شهر تهران صفر است. از دیگر چالش‌های مهمی که در تهران وجود دارد،  بحث درآمدهای پایدار شهرداری تهران است. سهم درآمدهای پایدار درطول 10سال گذشته بین 7درصد تا 25درصد متغیر بوده و باید برای آن فکری شود.

ساختمان‌های ناهماهنگ و نازیبای تهران

روزنامه «جوان» «ترکیب ساختمان‌ها» را یکی از دلایل زیبانبودن تهران دانسته و نوشته: «ساختمان‌ها به شکل منفرد و با ظاهر و ترکیبی متفاوت در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و وجه شرقی،  غربی و شمالی ساختمان‌ها و سقف بام‌ها نمایی ندارند و این خود به زیبا نبودن شهر دامن می‌زند. وقتی از زوایای مختلف،  شهر را نگاه می‌کنید با یکسری ساختمان‌های نیمه ساخته سیمانی مواجه می‌شوید که به ذوق می‌زند.» در بخشی از این گزارش جوان آمده است: «یکی از دلایلی که می‌توان دال بر زشتی شهر تهران دانست،  به میادین بی‌هویت و نازیبای شهر بر می‌گردد. نمونه بارز آن طراحی میدان انقلاب بود که یک‌بار تخریب شد و برای بار دوم زمانی که شهروندان انتظار داشتند تا با یک سازه و المان زیبای شهری مواجه شوند،  در نهایت همان میدان تخریب شده بود که فقط ظاهر آن تغییر اندکی یافته بود.»

نقش طراحی شهری در ایجاد شهرهای شاد

روزنامه «ایران» نقش فضای شهری در ایجاد نشاط در جامعه را مورد بررسی قرار داده است؛ به گزارش این روزنامه،  شادزیستن و شاد زندگی کردن هنری است که تمام انسان‌ها از آن بهره نمی‌برند،  به اعتقاد بسیاری از افراد این هنر درونی است و خود فرد باید شادی را در زندگی‌اش خلق کند،  اما کارشناسان معتقدند امروزه طراحی شهری نیز در شاد زیستن انسان‌ها بسیار نقش دارد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن شهرها اضطراب و استرس جزء لاینفک زندگی شهروندان شده است؛ حال این هنر طراحان شهری است که این میزان نگرانی و استرس را در سطح جامعه تقلیل دهند و شهرها را شاد کنند. در بخشی از گزارش ایران آمده است: «این تصور غلط برای بسیاری از افراد ایجاد شده که شهرنشینی فقط برای جوانان است و شهرها معمولاً قشر خاصی را به سمت خود جذب می‌کنند؛ حال آنکه یک شهر باید برای تمام رده‌های سنی و با توانایی‌های مختلف آمادگی لازم را داشته باشد.»

غیبت روح زندگی در شهر

روزنامه «بهار» در مطلبی زیر عنوان «شهر بدون قهرمان» از اینکه در سطح شهر تهران نشانه‌ای از حضور ایران در جام جهانی دیده نمی‌شود،  انتقاد کرده است؛ بنا بر این نوشته،  گاهی می‌شود از کمترین امکانات،  حداقل استفاده را کرد. جام جهانی فوتبال نزدیک است و مسئولان شهری می‌توانند برای شهروندان خود شرایطی را فراهم کنند که دور از چهار دیوار خانه‌های خود،  در فضای باز همراه خانواده هایشان به تماشای مسابقات فوتبال بنشینند. به گزارش بهار،  می‌شود با هر مناسبت فضای شهر را طوری با رنگ و تصاویر جذاب چید که روح زندگی در دل شهروندان دمیده شود. هم‌اکنون اگر در سطح شهر گذر کنید،  هیچ نشانه و علامتی از اینکه تیم ملی ایران قرار است در جام جهانی فوتبال حضور داشته باشــد،  نخواهید دید و در مقایسه کشورتان با کشورهای دیگر این نکته برایتان جالب‌تر هم خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید