• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 24 خرداد 1402
کد مطلب : 194433
+
-

یک روز معمولی یک اعجوبه فرازمینی

نیکلا جوکیچ، با کمک به دنور ناگتز، نام خود را به‌عنوان یکی از بهترین‌های تاریخ ان‌بی‌ای جاودانه کرد

یک روز معمولی یک اعجوبه فرازمینی

جواد نصرتی

نیکلا جوکیچ با درخشش در سری فینال امسال رقابت‌های ان‌بی‌ای، نه‌تنها به دنور ناگتز کمک کرد تا نخستین قهرمانی خود را در بهترین لیگ بسکتبال دنیا جشن بگیرد که به‌خاطر دستاوردهای شخصی‌اش، به فهرستی از نخبه‌ترین بازیکنان تاریخ ان‌بی‌ای اضافه شد که هر کدام به تنهایی، بخشی از میراث این ورزش در دنیا هستند.
ستاره صرب اما طوری در آخر بازی خونسرد بود و طوری به سمت بازیکنان حریف می‌رفت تا با آنها دست بدهد، که انگار یک بازی معمولی در فصل عادی به پایان رسیده است. او در پاسخ به یک خبرنگار بعد از بازی هم که از او درباره جشن باشکوه پیروزی پرسیده بود، ‌خیلی ساده و صادقانه گفت: «نه. باید به خانه بروم.»
جوکیچ‌ که هوادارانش به‌خاطر همین خونسردی و البته مهارت‌ها و ترفندهای بی‌نظیرش در بازی به او لقب جوکر داده‌اند، در زمین بسکتبال، بی‌نهایت ساده و هوشمندانه بازی می‌کند. در بازی او خبری از دانک‌های نمایشی، بلاک‌های پر سر و صدا، فیگور گرفتن‌ها و عضلات در هم تنیده و چیزهای نمایشی دیگر نیست اما تک‌تک حرکاتش، نگاهش در زمین، هوشمندی‌اش در بازی‌خوانی و مهارتش در رساندن توپ به هم‌تیمی‌ها و سبد، یک کلاس درس هستند. او با این سادگی و هوشمندی، امسال نه‌تنها ناگتز را به قهرمانی رسانده که باارزش‌ترین بازیکن فصل عادی و سری فینال هم شده است. این یعنی او حالا در کنار باب پتی، بیل راسل، تیم دانکن، استفن کری، یانیس آنته‌تکومپو، موزس مالون، مجیک جانسون، لری برد، لبران جیمز، ویلت چمبرلین، مایکل جردن و کریم عبدالجبار قرار می‌گیرد. همه این غول‌ها، 2بار در فصل عادی و دست‌کم یک‌بار در فینال به‌عنوان باارزش‌ترین بازیکن شناخته شده‌اند. جدا از قهرمانی، صرف حضور در چنین لیستی می‌تواند حتی بزرگ‌ترین نام‌ها در این ورزش را هم سر ذوق بیاورد اما جوکر، با همه فرق می‌کند. او چنان معرکه است که در همین فصل، در بازی‌های بعد از فصل، در هر 3آمار گل، ‌پاس گل و ریباند، در صدر بوده و دستاوردهایی تاریخی در همین سری فینال داشته است. با همه اینها اما جوکیچ 28ساله، بارها گفته است که چیزهای مهم‌تری از بسکتبال، ازجمله فرزندش، در دنیا وجود دارند. او بلافاصله بعد از مشخص شدن قهرمانی دنور ناگتز گفته بود: «کار تمام شده. حالا می‌توانیم به خانه برویم.» نه فقط دنور ناگتز، که بسکتبال خوش‌اقبال است که جوکر را دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید