• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 خرداد 1402
کد مطلب : 194229
+
-

اصل ماجرا چیست؟

از نظر بنیادی نزول قیمت دلار به عوامل مختلفی بازمی‌گردد، بخشی از این دلایل مربوط به تسهیل ورود ارز به کشور است و بخشی دیگر ناشی از انتظاراتی است که نسبت به آینده پس از توافق به‌وجود آمده است.
از نظرسیاسی افزایش تعامل با کشور‌های منطقه ازجمله عربستان و امارات منجر به بهبود روابط تجاری و باز شدن مسیر‌های ورود ارز به کشور شده است. برخی خبر‌ها حاکی از آن است که به‌دنبال این توافق‌ها قرار است روابط تجاری صرافی‌های ایران و امارات دوباره برقرار شود.
از سال۱۳۹۷ و به‌دنبال خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران روابط صرافی‌های ایران با صرافی‌های امارات قطع شد. این موضوع منجر شد جریان ورود ارز به‌ویژه دلار به کشور محدود شود. با محدود شدن ورود ارز به کشور کفه عرضه و تقاضای دلار ناهمگون و همین عامل منجر به رشد قیمت دلار شد.
امارات یکی از شرکای اصلی تجاری ایران است و صرافی‌های این کشور اهمیت زیادی در نقل و انتقال ارز به ایران دارند. تا قبل از تحریم‌های جدید قسمت عمده‌ای از مبادلات ارزی ایران در دوبی انجام و نرخ دلار در این بازار تعیین می‌شد. برخی شرکت‌ها در امارات همچنین به نمایندگی از شرکت‌های ایرانی سالانه مقادیر زیادی از محصولات پتروشیمی و فراورده‌های نفتی را به خریدارانی در شرق آسیا می‌فروختند و ارز حاصل از این مبادلات از طریق صرافی‌های دوبی وارد ایران می‌شد اما از ۵سال پیش این روابط قطع شد و حالا برخی از خبرها نشان می‌دهد  به‌دنبال توافق با کشور‌های منطقه قرار است این روابط تجاری بین صرافی‌ها دوباره از سر گرفته شود. حتی گفته می‌شود صفحه رسمی صرافی الانصاری امارات از آغاز همکاری خودش با صرافی‌های ایرانی برای تسهیل انتقال ارز پس از ۵سال توقف معامله خبر داده است.
موضوع دیگری که به‌نظر می‌رسد در کاهش قیمت دلار نقش داشته است به‌کارگیری روش‌های جدید برای نقل و انتقال ارز به‌ویژه در حوزه تجاری است. در حال حاضر نقل و انتقال تجاری از طریق صدور حواله در منطقه مبدا انجام می‌شود. به این شکل که اگر کالایی صادر می‌شود کالای دیگری با استفاده از حواله ارزی صادرات انجام‌شده وارد می‌شود و عملا نقل و انتقال ارزی انجام نمی‌شود. این موضوع منجر به تسهیل روابط تجاری شده است.
نکته دیگری که به افت قیمت دلار منجر شده و بیش از سایر عوامل اهمیت دارد انتشار خبر‌هایی در مورد یک توافق سیاسی بین ایران و آمریکاست که به‌نظر می‌رسد ظرف هفته‌های اینده ابعاد تازه‌تر آن منتشر شود. در واقع انتظارات ناشی از این توافق زمینه افت قیمت دلار را فراهم
کرده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید