• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 22 خرداد 1402
کد مطلب : 194223
+
-

ارزان‌سازی گوشت با واردات

  خبر: معاون اول رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به وزارتخانه‌های جهادکشاورزی، بهداشت، صنعت و سازمان برنامه و بودجه کاهش نرخ حقوق گمرکی گوشت وارداتی گوساله و گوسفند کشتاری را اعلام کرد. کاهش تعرفه واردات گوشت را سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد کرده و براساس قانون بودجه امسال نرخ ۴ درصد حقوق گمرکی برای کالاهای اساسی و دارو و شیر خشک مخصوص اطفال با مجوز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به یک درصد تقلیل می‌یابد.
  نقد: با این حساب به‌نظر می‌رسد که دولت در کوتاه‌مدت در اندیشه پایین آوردن قیمت گوشت قرمز در بازار از مسیر واردات است اما راه این است که در میان‌مدت به فکر کاهش هزینه تمام‌شده گوشت قرمز تولید داخل کشور باشد؛ چرا که اتکای به واردات برای تامین نیاز داخلی شکننده خواهد بود. بالا رفتن قیمت گوشت قرمز در یک سال اخیر باعث افزایش کشتار دام به‌ویژه دام‌های مولد شود و اگر این وضعیت استمرار پیدا کند، این احتمال جدی وجود دارد که شکاف بین عرضه و تقاضا بیشتر شود و قیمت بالاتر رود و در ادامه سطح دسترسی شهروندان به گوشت قرمز هم کاهش یابد. گذشته از اینکه کاهش حقوق گمرکی واردات کالاها باعث افت درآمدهای جاری دولت خواهد شد و بر ناترازی بودجه دولت دامن می‌زند. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های کشور از 57.9هزار تن در شهریور سال گذشته به 39.6هزار تن در فروردین امسال رسیده و این داده‌های آماری یک زنگ هشدار به شمار می‌رود.
انتظار می‌رود با معرفی وزیر جهادکشاورزی و خارج شدن این وزارتخانه از بلاتکلیفی، فکری عاجل و تصمیم درستی برای بهبود وضعیت تولید گوشت چه سفید و چه قرمز گرفته شود و کاهش هزینه تولید از مسیر اصلاحات درست راهی است که باید پیمود. ارزان‌سازی بازار داخلی کالاهای خوراکی در شرایط تورمی بالا، یک راه‌کار موقت و مسکن به شمار می‌رود و نه درمان قطعی یک بیماری در صنعت تولید گوشت. سیاست‌های تنظیم بازار با چاشنی واردات و یا مداخلات در بازار با تثبیت دستوری قیمت‌ها، تنها باعث سرکوب انگیزه تولیدکنندگان خواهد شد. به‌ویژه اینکه میزان وابستگی سفره ایرانیان به کالاهای وارداتی را افزایش می‌دهد و درصورت شکل‌گیری تورم مواد غذایی در جهان، این وابستگی تشدید ‌ و نظم متزلزل بازار داخلی هم شکننده‌تر خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید