• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
جمعه 19 خرداد 1402
کد مطلب : 193984
+
-

نوجوانان پایتخت مطالبه‌گر می‌شوند

نگاه ویژه شهرداری تهران به اوقات فراغت نوجوانان

یادداشت
نوجوانان پایتخت مطالبه‌گر می‌شوند

زهرا شمس‌احسان؛ رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران

فصل تابستان و اوقات فراغت نزدیک است و باتوجه به اهمیت موضوع، مدیریت شهری در تلاش برای فراهم ساختن امکانات مطلوب برای استفاده گروه‌های سنی مختلف شهروندان در این حوزه است. از این رو این روزها کتابخانه‌های شهرداری تهران در بیشتر مناطق قابل‌دسترس هستند. این مراکز با هزینه‌ ای اندک هم به افزایش سرانه‌ کتاب‌خوانی کمک می‌کنند و هم در صورت نیاز مکانی، آنها به‌عنوان قرائت‌خانه در اختیار گروه‌ها قرار می‌‌گیرند.
یکی دیگر از اقداماتی که مدنظر قرار گرفته، امسال هم مانند سال گذشته، اردوهایی در سطح مناطق پیش‌بینی شده که شامل برنامه‌های تربیتی و فراغتی در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان است.
همچنین رویکرد شورای اسلامی شهر تهران در زمینه نوجوانان متمرکز بر غنی‌سازی اوقات فراغت آنان با استفاده از ظرفیت‌های در اختیار شهرداری تهران است. لذا به منظور دستیابی به این اهداف اخیراً کانون‌های نوجوانان برای ساماندهی حضور نوجوانان در مدیریت شهری، کنشگری و مطالبه‌گری فعالیت‌شان را شروع کرده‌اند. این رویکرد می‌تواند زمینه‌ مطلوبی برای گفتمان نوجوان‌محور چه در شهر و چه در سطح حاکمیتی ایجاد کند.
همچنین این فضاهای فرآموز به‌صورت مداوم خدمات آموزشی برای نوجوانان ارائه می‌دهند به نحوی که در هر مرکز، حداقل یک مهارت اجتماعی به‌صورت جذاب و مخاطب‌پسند آموزش داده می‌شود.
 نگاه شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران، گسترده ساختن ارتباط مدارس و شهرداری‌ها برای هم‌افزایی در بخش‌های مختلف است. این دو نهاد اجتماعی می‌کوشند تا 2 بال مراقبت و حمایت از نوجوانان به‌ویژه در فرصت 3ماهه تابستان باشند. برای تحقق این موضوع نیز غرفه‌های نوجوانان مانند گذشته در رویدادها و جشنواره‌ها دایر خواهد شد و اینطور برنامه ریزی شده که با نگرش جدید و نیازسنجی از خود نوجوانان بتوان به تناسب بیشتر این غرفه‌ها با سلایق نوجوانان دست یافت.
 طرح‌ها و برنامه‌های ورزشی مدیریت شهری پایتخت نیز در رشته‌های مختلف در تابستان اجرایی خواهد شد. در راستای این برنامه‌ها نوجوانان ما می‌توانند در سطح‌های مختلف محله‌ها، مناطق و شهری با همدیگر به رقابت بپردازند و یک تورنمنت شهری جذاب را تجربه کنند.
باتوجه به اهمیت موضوع، انتظار می‌رود که شهرداری تهران امسال نیز مانند سال‌های گذشته در مناسبت‌های مرتبط، تخفیفاتی برای این گروه سنی در استفاده از خدمات شهری و ساختارها ارائه دهد تا نوجوانان رایگان یا با صرف هزینه بسیار اندک بتوانند از موزه‌ها، اماکن باستانی، کتابخانه‌ها و اماکن تفریحی و... با خیال آسوده استفاده کنند.
همچنین پیشنهاد دادیم فراخوان‌های علمی، هنری و فرهنگی ویژه‌  نوجوانان در موضوعات تربیتی، معنوی و ... باید مدنظر باشد و فرصتی برای گرد‌همایی و همفکری به نوجوانان در زمینه‌های مختلف داده می‌شود.
البته ظرفیت‌های تبلیغاتی شهرداری تهران باید بیشتر متوجه این نسل حساس باشد و آگاهی‌بخشی مطلوبی برای این منظور صورت گیرد. تلاش ما هم در شورای اسلامی شهر تهران این است که با ایجاد فضای گفتمان نوجوان محور و ابتکار عمل با این گروه سنی ارتباط بیشتری برقرار کنیم و با همکاری سایر نهادهای متولی به‌ویژه در بخش فرهنگ، بتوانیم اقداماتی سازنده برای فراغت این گروه از شهروندان جامعه داشته باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید