• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
جمعه 19 خرداد 1402
کد مطلب : 193953
+
-

تپه‌های عباس‌آباد

از باغ کتاب تا دریاچه دوقلو

مهدیه تقوی‌راد، روزنامه‌نگار

مجموعه 68 هکتاری اراضی عباس‌آباد که تا سال‌ها بی‌استفاده مانده بود، نزدیک به 2 دهه است که پذیرای اوقات فراغت شهروندان تهرانی و مسافرانی است که به پایتخت می‌آیند. اراضی عباس‌آباد با داشتن بخش‌ها و امکانات متعدد حالا به قطب گردشگری پایتخت تبدیل شده و بهره‌برداری از فازهای مختلف آن باعث شده تا روز‌به‌روز بر تعداد بازدیدکنندگان این مجموعه افزوده شود. این مجموعه گردشگری از سمت شمال به بزرگراه شهید حقانی ، از ضلع جنوب به خیابان شهید مطهری، از سمت غرب به بلوار نلسون ماندلا و از سوی شرق به خیابان شهید قنبرزاده و محله جلفا محدود شده است.

باغی برای کتاب‌ دوست‌ها
باغ کتاب 110 هزار مترمربع وسعت دارد که 65 هزار متر مربع آن به فضای نمایشگاهی اختصاص داده شده است؛ باغی که در مجموعه نمایشگاهی آن می‌توان عطر کتاب را استشمام کرد و برای ساعاتی طولانی غرق در قفسه‌های مملو از کتاب‌های گوناگون شد. در کنار اینها قسمتی هم به علم و فناوری اختصاص داده شده که به باغ علم معروف است. در فضای پشت‌بام باغ کتاب هم یک سینمای تابستانی 500 نفره ایجاد شده است.

پل رنگارنگ
 پل طبیعت با نورپردازی‌های بی‌نظیرش حالا به نمادی از شهر تهران تبدیل شده، محلی که بوستان‌های آب و آتش و طالقانی را به هم متصل می‌کند. 20 هزار تن فولاد این پل 270 متری را بر فراز 40 متری از بزرگراه مدرس استوار نگه‌داشته است.

باغ هنر
 این باغ با هدف نمایش هنرهایی در زمینه موسیقی، شعر، ادبیات و همچنین برقراری رابطه میان هنرمند، مخاطب و ارتقای درک هنری جامعه با تمرکز بر هنر ایرانی طراحی شده و با الهام گرفتن از الگوی معماری ایرانی و اسلامی، تلاش می‌کند با فراهم کردن امکان تجربه موسیقی فرهنگ و هنر ایرانی، مردم را با این فرهنگ و هنر آشنا کند.

آمفی‌تئاتر روباز
در این مجموعه یک آمفی‌تئاتر روباز با ظرفیت ۲۰۰ نفر وجود دارد که میزبان آثار فاخر هنرمندان تجسمی است. آمفی‌تئاتر دیگری نیز با ظرفیت ۲۵۰ تا ۳۵۰ نفر برای برگزاری همایش و کارگاه در این باغ ساخته شده است. بخش‌های دیگر باغ شامل تالار اجتماعات مرکزی، ۶ سالن همایش۲۰ تا ۵۰ نفره، باشگاه هنرمندان، قهوه‌خانه، سالن غذاخوری و...است.

بوستان آب و آتش
 تنوع تفریحات تپه عباس‌آباد بسیار است و بوستان آب و آتش هم که به نام بوستان حضرت ابراهیم هم شناخته می‌شود، یکی از آنهاست. وجود برج‌های آتش و فواره‌هایی که از دل زمین آب را به بیرون پرتاب می‌کنند از مهم‌ترین جاذبه‌های این بوستان است. در کنار این بوستان تعداد زیادی رستوران و فست‌فود هم قرار دارد.

سفر به کهکشان
 بزرگ‌ترین آسمان‌نمای ایران (پلانتاریوم) در مجموعه گردشگری عباس‌آباد و در بوستان منظومه شمسی و بین بوستان آب و آتش و بوستان نوروز قرار دارد. ساختمانی زیبا و منحصر به‌فرد که در داخل آن می‌توانید با ستارگان و سیارات مختلف آشنا شوید. این ساختمان یک گنبد ۳۶۰ درجه دارد، در قسمت بیرونی با شیشه و فلز کار شده است و اگر خوش‌شانس باشید و نزدیک غروب خورشید آنجا باشید، می‌توانید ساعت‌ها به این گنبد و نمای زیبای غروب سرخ‌رنگ در پشت آن خیره شوید.

باغ غذا
 باغ غذای تهران یکی دیگر از طرح‌های محقق شده در اراضی عباس‌آباد است که تمرکز اصلی این محیط به غذاهاست؛ اما در محیطی متفاوت. در باغ غذای تهران شما می‌توانید چندی از خودروهای وینتج و کلاسیک را مشاهده کنید و با تاریخچه آنها نیز آشنا شوید. خودروهایی که حالا به رستوران‌ها و کافه‌های سیار تبدیل شده‌اند و آخرین توقف‌شان پارکینگ باغ غذای تهران بوده است. جالب آنکه همین خودروها باعث شده‌اند از باغ غذا با نام فودتراک نیز یاد شود.

باغ موزه دفاع مقدس
 این باغ موزه با زیربنای ۲۰۵ هزار مترمربع (با احتساب محوطه‌سازی)، یک مجموعه کم‌نظیر و دیدنی در اراضی عباس‌آباد است که در سال 1391 افتتاح شد. در این باغ موزه تالارهای مختلفی وجود دارد که تالار پروانه مختص معرفی سرداران دوران دفاع مقدس است. تالار آستانه بخش دائمی موزه و نمایش‌دهنده مجموعه وقایعی است که در فاصله سال ۵۷ تا آغاز جنگ منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد. همچنین تالار حیرت و واقعیت نمایش‌دهنده حیرت مردم ایران از شوک جنگ تحمیلی است. در روزهایی که مردم از پیروزی انقلاب شادمان بودند و نظام اسلامی ایران در حال شکل‌گیری بود، حمله رژیم بعثی به ایران با حمایت آمریکا مردم را حیرت‌زده و شوکه کرد. تالارهای دفاع، آرامش، شهادت و پیروزی و تالار سرانجام از دیگر تالارهای این باغ موزه است.


با این حال مجموعه اراضی عباس‌آباد تهران به این امکانات محدود نمی‌شود. دریاچه‌های دوقلو و محل‌های متعددی برای تفریح کودکان و جوانان، آلاچیق‌های زیبا برای دورهمی‌های خانوادگی و ... برخی از امکاناتی است که در این مجموعه وسیع قرار دارد و در آینده نیز به تنوع آن افزوده خواهدشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید