• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 18 خرداد 1402
کد مطلب : 193903
+
-

هشدار درباره ارتش ضعیف تل‌آویو!

منابع داخلی در تل‌آویو، عملکرد ارتش رژیم صهیونیستی در مواجهه با تهدیدات را زیر سؤال برده‌اند

گزارش 2
هشدار درباره ارتش ضعیف تل‌آویو!

با گذشت چندین روز از حادثه مرزی برای ارتش رژیم‌صهیونیستی و کشته شدن حداقل 3 نیروی مرزی این رژیم توسط یک سرباز مصری، واکنش‌های انتقادی و سرزنش‌ها در تل آویو نسبت به ضعف نیروهای ارتش ادامه دارد. در تازه‌ترین واکنش‌ها، روزنامه عبری زبان «هاآرتص»، در گزارشی کشته شدن3 سرباز ارتش را نشان‌دهنده شکست نظامیان عنوان کرده است. «عاموس هاریل»، نویسنده این روزنامه عبری‌زبان بر اینکه حادثه اخیر نشان‌دهنده وجود مشکلات زیادی در کار نظامیان است، تأکید کرد. وی چند سؤال درباره چگونگی استقرار نیروهای مرزی، نبود ‌بازرسی منظم و لازم از گشت‌ها و پاسگاه‌ها، ضعف موانع امنیتی، محدود بودن دوربین‌های مرزی و ضعف فرایند تصمیم‌گیری در میان فرماندهان ارتش مطرح کرد. به‌گفته او، ارتش با وضعیت کنونی نمی‌تواند با همه تهدیدات مقابله کند. هاریل در بخش دیگری از این گزارش تأکید دارد که با توجه به تکرار این اشتباهات در میان نیروهای ارتش، می‌توان به این نتیجه رسید که مشکلات گسترده‌ای در میان نیروهای نظامی وجود دارد و این مشکلات برای همگان آشکار شده است.
البته این نخستین بار نیست که گزارش‌هایی در منابع صهیونیستی به ضعف نیروهای ارتش این رژیم اشاره می‌کنند. رژیم صهیونیستی به‌ویژه از زمان روی کار آمدن نتانیاهو با بحران داخلی اعتراضات و نارضایتی‌ها به‌دلیل پیگیری طرح تغییرات قوانین قضایی از سوی کابینه نتانیاهو روبه‌رو بوده و این اعتراضات در حدود 6‌ماه گذشته در همه روزهای شنبه ادامه داشته است. دامنه اعتراضات حتی به درون نیروهای نظامی نیز کشیده شده و‌ماه گذشته برخی افسران و نیروهای یگان‌های ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی و پدافند هوایی این رژیم اعلام کردند که اگر کابینه نتانیاهو به اقدامات خود برای تغییر قوانین قضایی ادامه دهد، از انجام خدمت نظامی سر باز خواهند زد.
2‌ماه پیش نیز، شبکه المیادین با استناد به منابع عبری‌زبان در تل‌آویو اعلام کرد که ۷۰۰نیروی نظامی ذخیره با امضای طوماری، خطاب به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به فروپاشی ساختار نیروهای ذخیره ارتش هشدار داده و گفته‌اند درصورتی که اصلاحات قضایی مورد نظر کابینه نتانیاهو اجرا شود، ساختار نیروهای ذخیره ارتش از هم فروخواهد پاشید. در بخش دیگر این گزارش آمده است که احتمال زیادی وجود دارد که کادر پدافند هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در اعتراض به تحولات سیاسی اخیر در سرزمین‌های اشغالی از خدمت نظامی فرار کنند یا اینکه خدمت خود را به‌طور کامل انجام ندهند. هرتسی هالیوی، رئیس ستادکل ارتش رژیم صهیونیستی نیز اخیرا در اظهاراتی گفته بود که اختلافات ساختار درونی صهیونیستها را به لرزه درآورده است و این اختلافات به نیروهای ذخیره وابسته به ارتش رسیده است.
با این حال به‌نظر می‌رسد که ابعاد ماجرای حادثه مرزی برای ارتش رژیم صهیونیستی بسیار بیشتر از مسائل مرتبط با نارضایتی‌های داخلی در میان نظامیان است و آن‌گونه که هارآتص بررسی کرده، بخش عمده ضعف‌ها در میان نظامیان و نیروهای ارتش تحت‌تأثیر عوامل فنی و لجستیکی شکل گرفته است. در واقع ارتش رژیم صهیونیستی از خلأ مدیریتی کارآمد رنج می‌برد. این ناکارآمدی مدیریتی در کنار افزایش نارضایتی‌ها زنگ خطر  عدم توانایی ارتش به صدا درآورده است. روز گذشته نیز جروزالم پست در گزارشی اعلام کرد که ده‌ها هزار گلوله روز سه‌شنبه ششم ژوئن ۲۰۲۳ از یک پایگاه ارتش در جنوب اسرائیل به سرقت رفته است. سرقت تجهیزات و مهمات جنگی رویداد ثابت چند‌ماه گذشته در میان نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی بوده است. این مسئله از یک سو عملکرد فرماندهان ارتش را زیر سؤال می‌برد و از سوی دیگر برخی پرسش‌ها و ابهامات درباره وضعیت معیشتی و اقتصادی افسران و نیروهای نظامی را به‌دلیل سرقت از انبار مهمات ایجاد می‌کند!


 

این خبر را به اشتراک بگذارید