• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 18 خرداد 1402
کد مطلب : 193887
+
-

چه‌کسی خطوط لوله گاز روسیه را منفجر کرد؟

چه‌کسی خطوط لوله گاز روسیه را منفجر کرد؟

حدود 9‌ماه پس از آنکه چند انفجار خط لوله‌های انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به خطوط گازی نورد استریم1 و نورد استریم2 را دچار آسیب جدی کرد، اکنون سرنخ‌هایی از عاملان این انفجارها به‌دست آمده است. این انفجارها زیر آب‌های دریای بالتیک و در ششمین‌ماه جنگ اوکراین رخ داد، اما از همان ابتدا عاملان این انفجارها نامشخص بود. به‌تازگی روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از اطلاعات افشا شده در فضای مجازی نوشته است که آمریکا 3‌ماه قبل از انفجار در خط لوله‌های انتقال گاز «نورد استریم»، باخبر شده بود که اوکراین برای حمله به این خط لوله‌ها برنامه دارد. این روزنامه آمریکایی نوشت: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) ‌ماه ژوئن گذشته از طریق یک سازمان جاسوسی اروپایی اطلاع یافت، تیمی 6نفره از نیروهای عملیات ویژه اوکراینی به‌دنبال منفجر کردن این خط لوله‌های انتقال گاز طبیعی بین روسیه و آلمان هستند. این اطلاعات توسط «جک تیشیرا»، یک عضو افشاگر سابق گارد ملی هوایی آمریکا که ‌ماه آوریل گذشته به سبب افشای اسناد حساس دولت آمریکا دستگیر شد، در شبکه اجتماعی «دیسکورد» منتشر شد.
واشنگتن‌پست نوشت: نسخه‌ای از این اطلاعات را از جانب دوستان اینترنتی تیشیرا به‌دست آورده است. واشنگتن‌پست عنوان کرد: منبع این گزارش، اطلاعات ارائه‌شده از سوی شخصی در اوکراین بوده و سازمان سیا این اطلاعات را در ژوئن2022 با آلمان و دیگر کشورهای اروپایی به اشتراک گذاشت. در گزارش این روزنامه آمریکایی ادعا شد، مقام‌های چند کشور تأیید کردند، اطلاعات منتشر شده در شبکه اجتماعی دیسکورد همان مطالب مطرح‌شده از سوی سازمان جاسوسی اروپایی به سازمان سیا است. واشنگتن‌پست همچنین نوشت: نام سازمان اطلاعاتی اروپایی و برخی جوانب برنامه ادعایی اوکراین را به درخواست مقام‌های دولتی به‌دلیل بروز ریسک برای منابع و فعالیت‌ها فاش نکرده است. ادعای واشنگتن‌پست درباره دست داشتن اوکراین در انفجارهای نورد استریم در حالی مطرح شد که «سیمور هرش»، روزنامه‌نگار محقق و افشاگر آمریکایی چندی قبل فاش کرد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا حدود 2ماه قبل از شروع عملیات ویژه ارتش روسیه در اوکراین مشغول چیدن برنامه تهدید و حمله برای از بین بردن خط لوله‌های انتقال گاز «نورد استریم» بود.
 این روزنامه‌نگار کهنه‌کار در گزارش خود عنوان کرد که انفجار خط لوله نورد استریم در دریای بالتیک عملیات مخفیانه‌ای بود که دستور آن توسط کاخ‌سفید صادر شد و توسط سیا به اجرا درآمد. سیمور هرش برنده جایزه پولیتزر گفته: غواصان آمریکایی یک رزمایش نظامی ناتو را پوشش قرار داده و اقدام به کاشت مین در مسیر خط لوله مذکور کرده و سپس از راه دور آن را منفجر کردند. به‌گفته هرش، 2هفته قبل از حمله ۲۴فوریه روسیه به اوکراین، بایدن علناً گفت که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، آمریکا اجازه نخواهد داد خط لوله جدید نورد استریم۲ افتتاح شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید