• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19384
+
-

قفل بی پولی روی کمربندی دورود

کمربندی دورود درصورت تامین اعتبار ظرف 6 تا 9 ماه تکمیل می‌شود

شهری
قفل بی پولی روی کمربندی دورود



نسرین صفربیرانوند| دورود- خبرنگار:

دورود یکی از شهرهایی است که به دلیل قرار‌گرفتن در شاهراه‌های ارتباطی، در طول سال محل تردد حجم قابل توجهی از وسایل نقلیه سبک و سنگین است.نبود کمربندی برلیرشهر دورود سبب شده است تردد وسایل نقلیه سنگین از داخل محدوده شهری صورت بگیرد و این امر علاوه بر سلب آسایش و آرامش مردم، سبب بروز تصادفات زیادی در شهر شده است.از این رو ساخت کمربندی، به یکی از مطالبات مردم دورود تبدیل شده است.

حدود ۴ سال پیش بود که به خواسته شهروندان دورودی مبنی بر ساخت کمربندی، جامه عمل پوشانده و عملیات احداث این کمربندی آغاز شد، اما این پروژه با وجود گذشت ۴ سال از آغاز ساخت،هنوز هم تکمیل نشده و از برنامه زمان‌بندی بسیار عقب است، اما در جریان سفر معاون وزیر راه و شهرسازی زمان تکمیل پروژه، پایان سال 97 عنوان شد؛ وعده‌ای که تحقق آن با توجه به شواهد و قرائن به نظر نمی‌رسد امکان‌پذیر باشد.چرا که وجود معارضان محلی و نبود اعتبار که عمده‌ترین علت تمام نشدن کمربندی دورود در موعد مقرر از سوی مسئولان مطرح می‌شود ، تکمیل طرح را تا پایان سال غیر ممکن کرده است.


تخریب زیرساخت‌های شهر

یکی از شهروندان دورودی با اشاره به این‌که نبود کمربندی سبب شده است، خودروهای سنگین متعددی از داخل شهر تردد کنند، می‌گوید: تردد وسایل نقلیه سنگین از داخل شهر همچنین جان شهروندان را با خطر روبه‌رو کرده است.ضمن این که این موضوع به زیرساخت‌های شهر هم خسارت جدی وارد می‌کند. 

«محمد رضا رحمتی» می‌افزاید: آغاز عملیات اجرایی کمربندی دورود باعث خوشحالی شهروندان دورودی شد،اما دیری نگذشت که این رضایت دوام پیدا نکرد؛ زیرا این پروژه پس از گذشت حدود ۳ سال از موعد مقرر به بهره‌برداری نرسیده است. دیگر شهروند دورودی هم به تبعات نبود کمربندی اشاره و می‌گوید: نبود کمربندی علاوه بر خطر‌های ناشی از تصادفات رانندگی آلودگی‌های زیست محیطی، آلودگی‌های صوتی و ترافیک را هم به دنبال دارد، می‌توان گفت نبود کمربندی به عنوان یک خلاء جدی مطرح است.

«علی نعمتی» عنوان می‌کند: تکمیل کمربندی دورود در سریع‌ترین زمان ممکن یکی از مطالبات جدی شهروندان دورودی است.بنابراین متولیان اجرای پروژه و مسئولان استانی باید از همه توان خود برای تحقق این امر استفاده کنند.
وی ادامه می‌دهد: با وجود قرار گرفتن دورود در مسیر جاده بین‌المللی جنوب به شمال اما تنها شهرستانی است که فاقد کمربندی است.


مشکلات مالی

مدیر طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در لرستان با اشاره به این‌که کمربندی دورود قسمتی از طرح داران - دورود به طول 12 کیلومتر است، می‌گوید: 8 کیلومتر ابتدای مسیر کار شده و پیشرفت فیزیکی پروژه نیز40 درصد بوده است و در 4 کیلومتر باقی مانده هم در یک مرحله طبق ماده 9 عمل کرده ایم، اما به هر حال مشکل اصلی،نبود اعتبارات است که نتوانسته ایم مشکل معارضان را حل کنیم و بلاتکلیف مانده ایم.
«سیامک کیانی» در گفت و گو با همشهری می‌افزاید: این مسافت8 کیلومتری حجم عملیاتی آنچنانی ندارد و اگر بحث مالی آن حل شود در مدت 8-9 ماه تکمیل می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا عملیات اجرای پروژه در حال انجام است، توضیح می‌دهد: در حال حاضر با توجه به مشکل مالی در یک مقطع با تعطیلی و توقف طرح روبه‌رو شدیم؛ هر چند بابت مسافت8 کیلومتری 5/5 میلیارد تومان بابت تملک پرداخت کرده ایم اما برخی مالکان به دلیل تاخیر در پرداخت‌ها و دیگر مسائل، مانع انجام کار شدند.
کیانی ادامه می‌دهد: با توجه به بازدید معاون وزیر برای طرح کمر‌بندی باقی مانده 8 کیلومتری و با توجه به مذاکراتی که با مردم صورت گرفت، موافقت‌هایی برای دریافت اسناد خزانه اسلامی حاصل شد، به طوری که معاون وزیر راه و شهرسازی برای 8 کیلومتر دستور تخصیص 5/6 میلیارد تومان دیگر را صادر کرد.


مشکل اجرایی وجود ندارد 

مدیر طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در لرستان می‌افزاید: بحث واگذاری اسناد نیاز به مقدماتی دارد.طی یکی- دوهفته ارزیابی، توافقاتی هم به دست آمده و درحال انجام است.مسئولان محلی هم با کمک کردن و از طرفی پیمانکار هم آمادگی انجام کار را دارد؛ تجهیزات و ماشین‌ها هم در کارگاه وجود دارد.

بنابراین به لحاظ اجرایی مشکلی نداریم و در صورت رفع مشکل اعتباری و حمایت مجموعه استان 6 تا 9 ماه پروژه تکمیل می‌شود. کیانی می‌گوید: پیش بینی می‌شود  درصورت پرداخت خسارت‌ها، این طرح ظرف 9 ماه تکمیل شود؛ اما با وجود توافقات صورت گرفته شرایط جوی و بارندگی‌های اخیر، اجازه اجرای کار را ندارد. وی با اشاره به این‌که کل اعتبار مورد نیاز برای ساخت کمربندی، 30 میلیارد تومان است، می‌گوید: قرار بود پروژه 36 ماه تکمیل شود اما این مهم به دلیل مشکلات مالی و وجود معارضان، تحقق پیدا نکرد.به هر حال اگر اعتبار مورد نیاز تامین شود، پیمانکار توان اجرای طرح را دارد.


نبود کمربندی؛ تحمیل هزینه به شهرداری 

یک کارشناس برنامه ریزی شهری با اشاره به ضرورت ایجاد و ساخت کمربندی دورود به منظور عبور خودروهای عبوری سبک و سنگین از این محور به جای ورود به شهر می‌گوید: به علت نبود کنارگذر در جاده سراسری شمال به جنوب، همه خودروهای سبک وسنگین از وسط این شهر عبور می‌کنند که این امر، سبب شده است علاوه بر معطل شدن شهروندان همین خودروهای سنگین هم در ترافیک‌های سنگین خیابان‌ها بمانند و در برخی مواقع شاهد وقوع تصادفات زیادی باشیم.
«مجتبی یاراحمدی » در گفت و گو با همشهری می‌افزاید: از سوی دیگر، تردد وسایل نقلیه سنگین سبب می‌شود  شهرداری متحمل هزینه‌‌های زیادی برای جبران خسارت ترمیم آسفالت شهر و برطرف کردن بار ترافیکی می‌شود ؛ بنابراین احداث کمربندی ضروری است.
وی تأکید می‌کند: با توجه به این‌که تکمیل محور کمربندی دورود یکی از مطالبات جدی شهروندان دورودی است، مسئولان باید از همه توان خود برای بهره‌برداری از این طرح برای تحقق خواسته‌های مردم استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید