• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 17 خرداد 1402
کد مطلب : 193743
+
-

ساماندهی بابل‌رود

گزارش روز
ساماندهی بابل‌رود

آزاده سلطانی؛ خبرنگار

ساماندهی بابل‌رود و جمع‌آوری زباله و نخاله‌های حاشیه آن با جدیت از سوی مسئولان ‌دنبال می‌شود.
به‌گزارش ایرنا، معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در بازدید از نقاط حادثه‌خیز بابل گفت: محدوده بابل‌رود یکی از نقاط حادثه خیز شهرستان بابل است که جمع‌آوری زباله‌های کنار این رودخانه برای پیشگیری از بحران سیلاب ضروری است.
محمدحسن نامی در جمع شهروندان در محدوده پل تاریخی محمدحسن‌خان در حاشیه بابل‌رود افزود: ساماندهی بابل‌رود و جمع‌آوری زباله و نخاله‌های حاشیه و داخل بابل‌رود یکی از ابتدایی‌ترین اقداماتی است که باید انجام شود.
به‌گفته نامی، دهیاران در روستاهای مسیر بابل‌رود نقش ممتازی برای ساماندهی حاشیه‌های رودخانه دارند که این اقدام سیمای روستای آنها را هم زیباسازی می‌کند.
بابل‌رود در سالیان نه چندان دور دارای جاذبه‌های توریستی و آبی زلال بود و به‌عنوان یکی از مکان‌های توریستی این شهرستان محسوب می‌شد، اما به‌علت ورود فاضلاب‌های خانگی و شیرابه‌های زباله به‌عنوان یک فاجعه زیست‌محیطی از آن یاد می‌شود که باعث شده زیستگاه بسیاری از آبزیان در آن آلوده و رودخانه پاک تبدیل به انباشت فاضلاب‌های خانگی و شیرابه زباله شود.
آلودگی آب رودخانه براثر ورود پساب و فاضلاب سبب گلایه و نارضایتی مردم و ورزشکاران شده است. ورود فاضلاب و آلاینده‌ها سبب تغییر رنگ آب رودخانه و بوی بد و تعفن آن شده است و به‌گفته محلی‌ها فاضلاب ساختمان‌ها، کارواش‌ها و قالیشویی‌ها به رودخانه روانه می‌شود.
رضا احمدی، رئیس محیط‌زیست بابلسر هم درباره فاضلاب‌های سرریز به رودخانه‌های بابلسر گفت: در رودخانه بابل‌رود ۱۹ انشعاب شهری دارد و در 16رودخانه نیز 5انشعاب داریم. درحالی‌که اگوها (سیستم دفع فاضلاب) برای هدایت آب‌های سطحی احداث می‌شود، اما متأسفانه از سال‌های قبل تعداد زیادی از منازل فاضلاب‌های خود را به این اگوها متصل کردند و پساب‌ها از این طریق وارد رودخانه‌ها می‌شوند که به هیچ وجه مورد تأیید سازمان محیط‌زیست نیست و تهدید جدی برای آبزیان و محیط‌زیست به شمار می‌آید و تبعات بهداشتی و زیست‌محیطی در رودخانه‌ها دارد.
لایروبی یک کیلومتری رودخانه بابل‌رود که در فروردین98 انجام شد، در کاهش خسارت ناشی از سیلاب بسیار اثر بخش بود و حالا ساماندهی بابل‌رود در دستور کار قرار گرفته است.

احیای بابل‌رود زیبا
به گزارش همشهری، بابل‌رود یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های شمال ایران بوده و با ۱۰۹کیلومتر طول از ‌ پس از گذر از جنگل‌های سوادکوه شمالی، شالیزارهای بابل و بابلسر به دریای مازندران می‌ریزد و از آنجایی که بیشتر مسیر عبوری آن از شهرستان بابل بوده، نام شهرستان از این رود گرفته شده است.
یکی از دلایل جذابیت بابلسر، عبور رودخانه بابل‌رود از میان این شهر است که به‌دلیل دارا بودن امکانات رفاهی همچون قایق‌های تفریحی، زیپ لاین و چایخانه‌های همجوار با این رودخانه، در بین شهرهای مازندران شهره است و از این شهر به‌عنوان نگین گردشگری مرکز و شرق مازندران
نام می‌برند.
به‌علت بالا بودن دبی آب این رود، روی آن سدهایی احداث شده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سد البرز (سد لفور) و در دهستان لفور واقع در شهرستان سوادکوه شمالی اشاره کرد که یکی از سدهای خاکی بزرگ کشور است.

***
شهرستان ۵۴۰هزار نفری بابل ۶بخش دارد و بسیاری از نقاط حادثه‌خیز بابل در جنوب این شهرستان قرار گرفته‌اند. آلودگی شدید در رودخانه بابل‌رود، نه‌تنها سلامتی ساکنان اطراف را به خطر انداخته بلکه یک فاجعه زیست‌محیطی به‌شمار می‌رود.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید