• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 13 خرداد 1402
کد مطلب : 193547
+
-

آمادگی شهر برای پذیرایی از سوگواران خورشید

اقدامات مدیریت شهری در سی‌وچهارمین سالگرد بزرگداشت ارتحال حضرت امام‌خمینی ره

گزارش
آمادگی شهر برای پذیرایی از سوگواران خورشید

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

34سال از 14خرداد1368 روزی که ایران در فراق بنیانگذار جمهوری اسلامی سیاهپوش شد و به سوگ نشست، می‌گذرد. فردا عزاداران خودشان را از نقاط دور و نزدیک به بهشت‌زهرا و حرم مطهر امام‌خمینی(ره) می‌رسانند تا بار دیگر با آرمان‌های امام سفر کرده تجدیدبیعت کنند. حضور میلیونی سوگواران خورشید از 31 استان پیش‌بینی می‌شود؛ از این‌رو مدیریت شهری برای رفاه حال زائران عزادار تمهیداتی اتخاذ کرده است. به‌گفته حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران، همه امکانات و مقدمات برای برگزاری مراسم باشکوه گرامیداشت سالروز ارتحال امام(ره) فراهم شده است. علاوه بر مناطق، شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری تهران هم در این مراسم خدمت‌رسانی می‌کنند. آماده‌سازی‌ محوطه بیرونی بهشت زهرا و محدوده حرم بر‌عهده منطقه19 است و محوطه داخلی بهشت زهرا هم توسط سازمان بهشت زهرا انجام شده است. همچنین در محدوده حرم، 14پهنه پیش‌بینی شده که نگهداشت و خدمت‌رسانی در آنها توسط 14منطقه (۲، ۴، ۵، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۲۲) انجام می‌شود. هویت‌بخشی به سیمای بصری شهر و انجام تبلیغات محیطی با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، تامین و نصب تلویزیون‌های شهری برای پوشش زنده مراسم، مسطح‌سازی‌ پارکینگ‌های خاکی، استقرار خودروهای شاتل برقی برای نقل و انتقال به ستاد مرکزی بزرگداشت، تامین ویلچر، استقرار نیروهای آتش‌نشان به همراه خودروهای سبک و سنگین، استقرار نیروهای اورژانس، آماده‌سازی‌ سرویس‌های بهداشتی و... اقدامات پیش‌بینی‌شده هستند. آنطور که حسین نظری عنوان کرده «برای سهولت در جابه‌جایی زائران هم تدابیری در حوزه ناوگان حمل‌ونقل عمومی اندیشیده شده و سرویس‌دهی خط یک مترو 14خرداد رایگان خواهد بود. همچنین سر فاصله حرکت قطارهای خط یک مترو فردا از ابتدای صبح تا پایان مراسم از ۷دقیقه به ۵دقیقه و سر فاصله حرکت قطارها در خطوط 2 و 4 از ۷دقیقه به ۶دقیقه، کاهش می‌یابد. هماهنگی با پلیس راهور و قرارگاه شهید فهمیده جهت تهیه و چاپ نقشه‌های هدایت مسیر و پارکینگ‌ها، اجرای خط‌کشی‌های ترافیکی معابر، پارکینگ‌ها و رنگ‌آمیزی پدهای بالگرد و... هم صورت گرفته است.» برگزاری ویژه‌برنامه‌ها و همایش‌های فرهنگی هم بخش‌های فرهنگی و اجتماعی مراسم هستند.


مکث1
اعمال محدودیت‌های ترافیکی
تیم‌های پلیس راهور تهران بزرگ در محورهای منتهی به حرم مطهر امام(ره) حضور دارند

براساس پیش‌بینی حضور میلیونی زئران در مراسم گرامیداشت سالروز ارتحال امام‌خمینی(ره)، پلیس راهور در راستای روان‌سازی‌ ترافیک و عبور و مرور وسایل نقلیه تمهیداتی درنظر گرفته است. به‌گفته سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اجرای ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های ترافیکی مراسم از ساعت16 امروز (13خرداد) در تمامی معابر، خیابان‌ها و تقاطع‌های همجوار و منتهی به حرم امام(ره) اعمال می‌شود. همچنین برای توقف وسایل نقلیه و اتوبوس‌های حامل زائرین ۱۴پارکینگ در اطراف حرم مطهر امام‌خمینی(ره) جانمایی شده است.

مکث2
ممنوعیت‌های ترددی

تردد وسایل باربری سنگین از ساعت22روز شنبه 13خرداد تا پایان مراسم و تخلیه کامل پارکینگ‌ها در محور جاده قدیم قم و بزرگراه شهید رجایی و آزادراه تهران ـ قم از پل حسن‌آباد تا پل بزرگراه آزادگان و بالعکس ممنوع است. دارندگان خودروهای سنگین باری می‌توانند از جاده حسن‌آباد به جاده ساوه و آزادگان غرب و شرق تردد کنند.
از ساعت۲۲ روز شنبه ۱۳خرداد تا پایان مراسم تردد تمام وسایل نقلیه از تقاطع سه‌راه باقرشهر به‌سمت علامه عسگری غرب تا پل حرم و همچنین مسیرهای بالعکس ممنوع است.
از ساعت۲۲ روز شنبه ۱۳خرداد تا پایان مراسم، در مسیر جنوب به شمال آزادراه قم-تهران از پل حسن‌آباد اعمال محدودیت شده و فقط کاروان زائرین می‌توانند به‌سمت شمال آزادراه ادامه مسیر دهند.
از ساعت ۶ روز یکشنبه ۱۴خردادماه تا پایان مراسم تردد وسایل نقلیه از شمال به جنوب بزرگراه شهیدهاشمی از پل آزادگان به‌سمت جنوب و مسیر غرب به جنوب و شرق به جنوب آزادگان به بزرگراه شهیدهاشمی (صالح‌آباد) جنوب ممنوع است و خودروها به‌سمت آزادگان غرب و شرق و جاده قدیم قم هدایت می‌شوند.
تردد وسایل‌نقلیه سبک در محور آزاده‌راه تهران - قم مسیر شمال به جنوب حدفاصل پل شهید کاظمی تا عوارضی تهران - قم مجاز است.

مکث3
ممنوعیت‌های توقفی
از ساعت۲۴ روز شنبه ۱۳خردادماه تا پایان مراسم ممنوعیت‌های توقف در این محورها اعمال می‌شود:
بزرگراه خلیج‌فارس از پل شهیدکاظمی به‌سمت عوارضی در هر دو مسیر.
توقف تمام وسایل نقلیه در مدخل‌های ورودی، خروجی و خیابان‌های فرعی منتهی به پارکینگ‌ها و نیز خیابان‌های اصلی محوطه بهشت‌زهرا
توقف تمام وسایل نقلیه در طول بلوار علامه عسگری در هر دو مسیر از سه‌راهی باقرشهر تا پل حرم (خلیج‌فارس)
توقف وسایل نقلیه در طول بزرگراه شهید هاشمی (صالح‌آباد) از پل صنیع‌خانی تا علامه عسگری




 

این خبر را به اشتراک بگذارید