تبدیل موزه هنرهای معاصر تهران به مقصد گردشگران
گنجینه آثار موزه هنرهای معاصر تهران دربرگیرنده تعدادی از شاهکارهای تاریخ هنر است که هرگاه روی دیوارهای موزه میروند با تحیر و شگفتی رسانههای خارجی مواجه میشوند. آثاری از پیکاسو، گوگن، مونه، رنه مگریت، مارک راتکو، خوان میرو، وارهول و... در گنجینه وجود دارد که جدا از ارزش مالی فوقالعاده، وجود این آثار در موزه، باعث اعتبار و شهرت جهانی این مرکز هنری شده است. این اعتبار و شهرت جهانی امکانی است که میتواند برای درآمدزایی مورد استفاده قرار بگیرد. بر همین اساس، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران طی بازدید از موزه هنرهای معاصر تهران، پیشنهاد داد که با کمک موزه هنرهای معاصر تهران، با آگاهی از تقویم جشنوارههای هنری، تورهای سفر در تهران طراحی شود. حرمتالله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، از 2 نمایشگاه «ردپا» و «هایپررئالیسم» دیدن کرد و در نشستی با عبادرضا اسلامیکولایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، درباره همکاریهای مشترک، گفتوگو کردند. رفیعی در این دیدار با اشاره به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و آوازه جهانی آن، این نهاد هنری را یک فرصت بزرگ گردشگری هنری خواند و گفت: میتوان با برنامهریزی دقیق از این فرصت کمنظیر برای جذب گردشگران استفاده کرد. خلق رویدادهای متنوع یکی از استراتژیهای روز دنیا در جذب گردشگر است و در این زمینه بهره مندی از، جشنوارهها و نمایشگاههای هنری یکی از کارآمدترین شیوههاست.
در دنیا دفاتر گردشگری با آگاهی از تقویم جشنوارههای هنری، تورهای سفر طراحی میکنند و این مهم با محوریت موزه هنرهای معاصر تهران میتواند در تهران انجام شود. عبادرضا اسلامی نیز با اعلام آمادگی کامل برای همکاری با انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: گاه نمایش آثار هنرمندان دیگر کشورها بخشی از دیپلماسی فرهنگی است و میتواند زمینه ساز جذب گردشگران فرهنگی- هنری شود. نمونه بسیار شاخص گردشگری هنری موفق، بینال هنری ونیز است که گفته میشود این بینال در دوره گذشته درآمدی بیش از ۳.۳میلیارد یورو داشت. بدیهی است باید با یک نقشه راه مهندسی شده برای ایران از این گردش مالی خیرهکننده سهمی ایجاد کرد.