• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 10 خرداد 1402
کد مطلب : 193306
+
-

مصرف برق دولتی‌ها زیر ذره‌بین

مصرف برق ادارات و نهادها در ساعت‌های غیراداری باید تا 60درصد کمتر شود. این فرمان جدید دولت به مدیران است تا در تابستان امسال با انجام بموقع کارها، ادارات را در وقت مناسب تعطیل و دستگاه‌های سرمایشی را خاموش کنند.
به‌گفته وزارت نیرو همه ادارات و سازمان‌های دولتی موظف هستند از ۱۵ خرداد امسال ساعت کاری خود را از 6صبح تا 13تغییر دهند. سیستم‌های سرمایشی در ایام غیرساعت کاری را خاموش کنند‌ تا جایی که ‌ میزان مصرف برق در تابستان امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل تا 30درصد باید پایین بیاید.
به گزارش همشهری با عبور مصرف برق از مرز 60هزار مگاوات، فشار به شبکه برق کشور در حال افزایش است و انتظار می‌رود با گرم‌تر شدن هوا و روشن‌شدن وسایل سرمایشی، این رکورد مصرف بازهم تغییر کند و حتی از مرز 80هزار مگاوات هم عبور کند که در این صورت خاموشی‌های احتمالی دور از انتظار نخواهد بود مگر اینکه همگام با دولت، مردم هم از مصرف برق‌شان بکاهند.
مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران با اشاره به برآورد کاهش ۱۹درصدی مصرف برق با اجرای طرح پاداش مشترکان خانگی می‌گوید: در بخش اداری کشور برنامه‌ریزی شده هزارمگاوات صرفه‌جویی صورت بگیرد که برای آن از ۱۶خرداد برنامه‌های مدیریت مصرف آغاز خواهد شد.
او تأکید می‌کند با افزایش روند مصرف، کار تامین برق سخت‌تر خواهد شد و مدیریت شبکه برق مسیر سختی در پیش دارد تا انرژی پایدار را به مشترکان تحویل دهد.
رجبی مشهدی می‌گوید: با بحث پایش‌پذیری، کنتورهای هوشمند در ادارات نصب ‌ و به‌طور دقیق پایش می‌شوند. ارزیابی به‌گونه‌ای است که عملکرد ادارات به هیأت وزیران ارسال خواهد شد. در حوزه مولدین اضطراری ادارات نیز پیش‌بینی شده سوخت لازم آن‌ تهیه شود و در ساعت اوج از آنها استفاده شود.

معمای تامین برق صنایع
 او درخصوص نیروگاه‌های صنایع هم گفت: در حوزه ساخت نیروگاه توسط صنایع، ۱۰هزار مگاوات باید محقق شود عملیات‌۵هزارمگاوات آن‌آغاز شده و نیروگاه ۶۶۶مگاواتی در مدار است. انتظار داریم تا پایان سال ۱۵۰۰مگاوات دیگر به ظرفیت تولید برق صنایع افزوده شود.
سخنگوی برق ادامه داد: طی 2 جلسه هماهنگی لازم برای تامین انرژی مورد نیاز صنایع انجام ‌ و انرژی آنها مطابق سال گذشته تأمین خواهد شد و در واحد‌های صنعتی کوچک هیچ محدودیت باری وجود ندارد. ۹۲درصد از مشترکان صنعتی مربوط به این بخش هستند که شاغلین بسیار زیادی دارند. این مدیر ارشد صنعت برق کشور تصریح کرد: در شهرک‌های صنعتی نیز ۱۲‌ساعت مشارکت در مدیریت مصرف درنظر گرفته شده که می‌توانند این ۱۲ساعت را هم در ساعات دیگر روز انجام دهند و برای واحد‌های بزرگ صنعتی برنامه عرضه مانند سابق خواهد بود و محدودیت جدی در این بخش نخواهیم داشت. این برنامه برای ۴۴۰ واحد صنعتی هماهنگ شده است.

برق مددجویان رایگان می‌شود؟
مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق هم اعلام کرد: با برداشته‌شدن محدودیت نصف الگو برای مددجو‌ها پیش‌بینی می‌شود که ۲۵۰میلیارد تومان برای مشترکان این بخش پرداخت شود. عبدالامیر یاقوتی، با بیان اینکه در قانون بودجه سال گذشته محدودیت مشترکان کم مصرف برای مددجو‌ها درنظر گرفته شده بود که معادل نیمی از الگوی مصرف بود، افزود: با تجدیدنظر صورت‌گرفته، بهره‌مندی از این امکان تا سقف الگوی مصرف تغییر پیدا کرد و مصارف مددجوها تا این بازه مصرف مشمول بخشودگی قیمت برق خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید