• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 9 خرداد 1402
کد مطلب : 193247
+
-

وساطت ریش‌سفیدان قاتلی را از چوبه دار نجات داد

بازگشت به زندگی، 7سال پس از قتل

داخلی
بازگشت به زندگی، 7سال پس از قتل

 مردی که 7سال قبل به‌دنبال اختلاف و درگیری بر سر زمین کشاورزی و دام، مرد دیگری را با شلیک گلوله به قتل رسانده بود، در شرایطی که چند‌مرتبه پای چوبه دار رفته بود، در نهایت با وساطت بزرگان و ریش‌سفیدان توانست رضایت اولیای دم را جلب کند و از زندان آزاد شود. به گزارش همشهری، این پرونده از اواسط سال95 با قتل مردی 45ساله در دزفول تشکیل شد. مقتول از عشایر و یکی از اقوام معروف منطقه بود. تحقیقات مقدماتی نشان می‌داد که او از مدتی قبل با یکی دیگر از اعضای طایفه بر سر زمین کشاورزی و دام دچار اختلاف شده بود و با بالا‌گرفتن این اختلافات، طرف مقابل دست به اسلحه برده و او را با شلیک گلوله به قتل رسانده است. عامل جنایت  با توصیه و وساطت بزرگان منطقه خودش را تسلیم کرد. او گفت که  از سر عصبانیت دست به سلاح برده و حالا از کاری که کرده پشیمان است. با وجود ندامت متهم، او در دادگاه کیفری یک استان خوزستان به قصاص محکوم شد که  قضات دیوان‌عالی کشور  رأی را تأیید کردند. از آن زمان بود که شمارش معکوس برای مجازات قاتل آغاز شد.

پای چوبه دار
مدتی پس از قطعی‌شدن حکم، متهم برای اجرای حکم پای چوبه دار منتقل شد. آن روز همه‌‌چیز برای اجرای حکم و بسته‌شدن پرونده زندگی قاتل مهیا بود اما با وساطت چند نفر از بزرگان طایفه اولیای دم به قاتل مهلت دادند و قرار شد اجرای حکم برای چند‌ماه به تعویق بیفتد. مهلتی که اولیای دم به قاتل داده بودند به سرعت طی شد و محکوم به قصاص برای دومین‌مرتبه نیز پای چوبه دار رفت. او این بار دیگر امیدی برای بخشیده‌شدن نداشت اما در آخرین لحظات باز هم بزرگان، ریش‌سفیدان و ساداتی که در زندان حضور داشتند، پادرمیانی کردند و اجرای حکم برای دومین‌مرتبه به تعویق افتاد.

تلاش برای بخشش
قاتل 2مرتبه پای چوبه دار منتقل شده و تا یک‌قدمی مرگ پیش رفته بود. او روزها و شب‌های سختی را می‌گذراند و هر لحظه در انتظار اجرای حکمش بود. با وجود این، بزرگان منطقه ازجمله شیخ علی زبید که در خوزستان به «زعیم شیخ‌علی بن ناصر آل نبهان» مشهور است و همه او را به‌عنوان یکی از فعالان صلح و سازش می‌شناسند، تلاش کردند تا با توجه به پشیمانی قاتل و اینکه او 7سال را در زندان گذرانده و در این مدت اصلاح شده، اولیای دم را راضی به بخشش کنند. آنها جلسات زیادی را با اولیای دم برگزار کردند. آنها می‌گفتند که تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند قاتل را ببخشند. با این حال، رایزنی‌ها ادامه پیدا کرد تا اینکه سرانجام آنها حاضر شدند بدون هیچ قید و شرطی از خون مقتول بگذرند.

آزادی پس از 7سال
زمانی که این قتل اتفاق افتاد، قاتل 42سال داشت و با گذشت 7سال از این حادثه تلخ به 49سالگی رسیده بود. او در این مدت در زندان شیوه تازه‌ای برای زندگی‌اش انتخاب کرد. وقتی در زندان خبر اعلام گذشت اولیای دم را شنید، باورش نمی‌شد که از چوبه دار نجات یافته و قرار است به‌زودی آزاد شود. در شرایطی که او 7سال را در زندان گذرانده و مجازات عمومی جرم را نیز تحمل کرده بود، چند روز قبل پس از انجام تشریفات اداری و قضایی از زندان آزاد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید