• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 9 خرداد 1402
کد مطلب : 193244
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/g5Qmr
+
-

همگرایی امنیتی تهران – بغداد

دبیر جدید شورای‌عالی امنیت‌ملی ایران در نخستین برنامه رسمی خود، با همتای‌ عراقی‌اش دیدار کرد؛ گفت‌وگویی که با محوریت رایزنی درباره همکاری‌های امنیتی دوجانبه به‌منظور ارتقای امنیت مرزی انجام شد. علی‌اکبر احمدیان و قاسم الاعرجی دراین دیدار درباره نحوه اجرای توافقنامه اخیر امنیتی میان 2 کشور بحث و تبادل‌نظر کردند.

نقشه راه امنیت مرزی
رایزنی‌های دیروز مقام‌های امنیتی ایران و عراق درحالی‌است که 2 کشور در آخرین روزهای سال1401در نشستی به میزبانی بغداد، به توافق مهمی با محوریت ترسیم نقشه‌راهی به‌منظور پیشبرد همکاری‌های امنیتی دست یافتند؛ توافقی که به امضای علی شمخانی، دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی ایران و قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق رسید.

مدیریت چالش‌های امنیتی
امضای این توافقنامه در شرایطی بود که پیش‌از آن دوطرف رایزنی‌های فشرده‌ای باهدف دستیابی به چنین توافقی داشتند. کارشناسان معتقدند این توافق تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر کاهش و مدیریت چالش‌های امنیتی ناخواسته میان 2 کشور، که ریشه در شرارت گروه‌های ضدانقلاب حاضر در اقلیم کردستان دارد، خواهد داشت.

پاسخ قاطع ایران به تهدیدها
رایزنی‌های تهران و بغداد با محوریت اجرایی‌سازی‌ توافقنامه امنیتی دوجانبه در شرایطی است که طی ماه‌های اخیر برخی مناطق مرزی عراق، به‌ویژه در منطقه اقلیم کردستان عراق، به کانونی برای شکل‌گیری تهدیدهای امنیتی علیه ایران تبدیل شده‌است؛ موضوعی که در برخی مقاطع با پاسخ نظامی ایران نیز مواجه شده‌است. برهمین اساس هم بود که با اوج‌گیری فعالیت‌های گروهک‌های تجزیه‌طلب و ضدانقلاب در مناطق مرزی اقلیم کردستان عراق به‌دنبال اغتشاشات پاییز1401، نیروی زمینی سپاه پاسداران با انجام رشته عملیات‌هایی، مواضع گروهک‌های تروریست را زیرآتش توپخانه‌ای قرار داد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید