• پنج شنبه 4 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 18 محرم 1446
  • 2024 Jul 25
سه شنبه 9 خرداد 1402
کد مطلب : 193230
+
-

باز هم شایعه بنزین؛ این ‌بارسهمیه سوم

اظهارنظر یک مقام استانی، شایعه دیگری در بازار بنزین ایجاد کرد و برخی، از گفته‌های احمد مجرد، مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ارومیه به‌عنوان تصمیم دولت برای تعیین نرخ بنزین برای سهمیه سوم خبر دادند، ولی این یک شایعه بیش نیست. پس اصل ماجرا چیست؟  این مقام مسئول گفته است: کارت‌های سوخت شخصی در ابتدای هر ‌ماه 210لیتر شامل 150لیتر بنزین آزاد و 60لیتر بنزین سهمیه‌ای شارژ می‌شود؛ البته سهمیه آزاد آن در پایان‌ ماه در صورت استفاده یا عدم‌استفاده، صفر می‌شود و سهمیه یارانه‌ای 60لیتری بنزین کارت‌های سوخت شخصی تا 9‌ماه قابل ذخیره است، اما سهمیه ۱۵۰لیتری آزاد شارژ شده، پایان هر ‌ماه درصورت عدم‌استفاده از بین می‌رود. واکنش‌ها به این اظهارنظر البته زیاد بود و برخی عنوان کردند که دولت می‌خواهد بر مصرف ماهانه بیش از 210لیتر، قیمت جدیدی تعیین کند.
به‌گزارش همشهری، دولت و مجلس بارها قاطعانه اعلام کرده‌اند به هیچ عنوان قیمت بنزین در سال1402 تغییر نمی‌کند و قرار هم نیست که الگوی فعلی فروش بنزین هم تغییر کند. حالا رضانواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران می‌گوید: بیش از یک‌سال است که سهمیه بنزین با نرخ آزاد در کارت‌های سوخت شخصی، ۱۵۰لیتر است و هیچ تغییری در سهمیه‌بندی و یا تغییر قیمت بنزین نداشته‌ایم.  او البته در واکنش به ارائه نکردن کارت سوخت توسط برخی از جایگاه‌ها گفت: هر سکوی بنزین، روزانه ۸هزار لیتر سهمیه دارد و برخی از جایگاه‌ها این سهمیه را در طول روز تمام می‌کنند و دلیل اینکه برخی از جایگاه‌های سوخت می‌گویند کارت نداریم، همین موضوع است.  اسدالله قلی‌زاده، رئیس صنف جایگاه‌داران سوخت هم می‌گوید: تغییر جدیدی درخصوص سهمیه بنزین و افزایش قیمت بنزین اعمال نشده است و به لحاظ فنی و اجرایی این موضوع صحت ندارد. او می‌افزاید: اگر مالکان خودرو باز هم نیاز به بنزین مازاد بر کارت‌شان داشتند می‌توانند از کارت سوخت جایگاه با نرخ ۳هزارتومان دریافت کنند.  او با تأکید بر اینکه اکنون وضعیت توزیع بنزین در جایگاه‌های سطح کشور، حالت عادی دارد و گزارش منفی در این رابطه در استان‌های مختلف نداشتیم، گفت: اگر مشکلی نیز وجود داشته باشد با همکاری مردم و جایگاه‌های سوخت برطرف می‌کنیم. وی با بیان اینکه در موضوع بنزین برخی افراد به‌دنبال شایعه‌سازی‌ هستند، درصورتی که اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد دولت به‌صورت شفاف اعلام می‌کند، گفت: رویکرد دولت سیزدهم این بوده که به‌طور شفاف با مردم صحبت کند؛ لذا خواهش ما این است که مردم اخبار را از منابع رسمی پیگیری کنند.
رئیس صنف جایگاه‌داران همچنین از تأثیر اجرای طرح جمع‌آوری کارت‌های جایگاه‌ها در استان‌های مرزی بر میزان قاچاق، گفت: در موضوع قاچاق بزرگ‌نمایی شده و ما قبول نداریم که بخش عمده قاچاق از جایگاه‌های سوخت است. به‌گفته او، روش‌های متنوعی برای قاچاق سوخت وجود دارد و گزارش‌هایی که داریم درصد نقش جایگاه‌ها پایین بوده و عمده قاچاق فرآورده‌های نفتی از طرق دیگری است و افرادی که در این موضوع مطلع هستند باید بگویند این طرح چه میزان تأثیر داشته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید