• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 9 خرداد 1402
کد مطلب : 193216
+
-

بانویی که قاب‌های ماندگار خلق کرد

عکس‌های مرحومه مریم کاظم‌زاده، سندی برای تاریخ انقلاب اسلامی

یاد
بانویی که قاب‌های ماندگار خلق کرد

آیین بزرگداشت مریم کاظم‌زاده، عکاس و روزنامه‌نگار فقید دفاع‌مقدس با حضور خانواده هنرمند، عکاسان پیشکسوت و جمعی از مدیران در بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.
در این مراسم دختر مریم کاظم‌زاده به‌عنوان نخستین سخنران روی صحنه رفت و با اشاره به انتشار عکس‌های مادرش در مجموعه کتاب عکاسان جنگ که به همت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع‌مقدس منتشر شده است، گفت: وقتی کودک بودیم و با خواهرم در کمد دنبال شکلات می‌گشتیم عکس پیدا می‌کردیم. فکر می‌کردم روال این است که جای عکس در کمد باشد. وقتی آقای میرهاشمی و آقای بهرامی از مدیران انجمن عکاسان، خواستند عکس‌های مادرم را منتشر کنند، فکر نمی‌کردیم اینقدر دیده شود. این عکس‌ها باعث شد مادرم دوباره زنده شود.

قاب‌های ماندگار دفاع مقدس
کاظم‌زاده پس از دریافت مدرک دیپلم از دبیرستانی در شیراز، به‌عنوان آموزگار در تهران مشغول به خدمت شد. او از سال۱۳۵۵ برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت، اما همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، ۱۴بهمن۱۳۵۷ به میهن بازگشت.
اشتغال در روزنامه انقلاب اسلامی از فروردین۱۳۵۸ تا آذرماه۱۳۵۹، فعالیت به‌عنوان گزارشگر در تحریریه نشریه زن روز در سال۱۳۶۲ و مشغولیت در سرویس اجتماعی روزنامه کیهان از ۱۳۶۳ تا سال۱۳۸۴ (بازنشستگی) بخشی از سوابق مطبوعاتی زنده‌یاد کاظمی‌زاده است.
او به‌عنوان عکاس در چندین مقطع در مناطق عملیاتی حضور داشت و تنها عکاس زنی بود که در دوران دفاع‌مقدس توانست به اتاق جنگ راه یابد و از نزدیک وقایع را عکاسی کند. او همچنین در کردستان، در کنار شهید چمران به ثبت رخدادهای جنگ پرداخت که بخشی از آنها در کتاب «عکاسان جنگ» توسط بنیاد روایت فتح به چاپ رسیده است. همچنین برخی از این عکس‌ها برای نخستین‌بار در سال۱۳۹۴ طی نمایشگاهی در خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد.

کتاب‌هایی از آثار کاظم‌زاده
 کاظم زاده درباره علت دیده نشدن آثارش تا اواسط دهه۹۰ چنین توضیح داده بود: «در سال‌های ۶۱ و ۶۲ از من دعوت شد تا در نمایشگاه عکس‌های جنگ حاضر شوم. من نیز با هزینه سنگین عکس‌ها را برای نمایشگاه آماده کردم، اما هیچ کدام از عکس هایم در نمایشگاه به نمایش درنیامد. بعد از این اتفاق عکس هایم را در هیچ کجا به نمایش نگذاشتم، اما می‌دانستم یک روز این عکس‌ها به‌عنوان تاریخ جنگ استفاده می‌شوند.»
تا به امروز از زندگی و تلاش این بانوی عکاس چندین کتاب منتشر شده است که از میان آنها می‌توان به کتاب‌های «عکاسان جنگ (عراق - ایران)» و «خبرنگار جنگی» اشاره کرد. «عکاسان جنگ» حاوی مجموعه‌ای از تصاویر مربوط به انقلاب و جنگ ایران و عراق است که بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۵ از دریچه دوربین مریم کاظم‌زاده به ثبت رسیده و با پاره‌هایی کوتاه از خاطرات این بانوی عکاس از آن هنگام همراه شده‌اند. این اثر از سوی نشر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع‌مقدس به‌چاپ رسیده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید