• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 9 خرداد 1402
کد مطلب : 193214
+
-

نواختن ارکسترها برای شور حماسی

اجراهای جدید ارکسترهای ایرانی بازتاب‌های‌ خوبی بین اهالی هنر، رسانه‌ها و مخاطبان دارد

گزارش
نواختن ارکسترها برای شور حماسی

امیر خداداد همدانی- روزنامه‌نگار

ظرفیت بهره‌گیری از اجراهای رسمی ارکستر برای رویدادها و برنامه‌های مهم ملی و جهانی، می‌تواند موقعیتی را فراهم کند تا مردم هنردوست کشورمان اجراهای خاطره‌انگیزی را شاهد باشند. در این بین آغاز فعالیت ارکستر موسیقی ایران، اجرای 2قطعه حماسی«خورشید رخشان» و «اقوام ایران» از سوی ارکستر سمفونیک صداوسیما و همچنین حضور علی رهبری (رهبر ارکستر و آهنگساز شناخته‌شده کشورمان) در روسیه نویدبخش رونق این عرصه هنر برای کشورمان است.

آرش امینی در ارکستر ملی ایران
ارکستر موسیقی ملی ایران پس از جشنواره فجر سال گذشته تا به امروز در وضعیتی نیمه‌تعطیل قرار داشت و غیر از 2 اجرای مناسبتی یکی برای بزرگداشت نظامی و دیگری به‌مناسبت روز ملی هلال‌احمر، اجرایی را با حضور مخاطبان نداشت. در این بازه زمانی فعالیت دیگری از این مجموعه موسیقایی تحت‌نظر بنیاد فرهنگی - هنری رودکی در رسانه‌ها منتشر نشده بود و حالا خبر رسیده که تازه‌ترین کنسرت این مجموعه در روزهای پایانی‌ ماه جاری با حضور یک رهبر مهمان برگزار می‌شود.
پس از تعطیلی طولانی‌مدت اجراهای رسمی ارکستر موسیقی ملی ایران، تازه‌ترین کنسرت رسمی این مجموعه در روزهای پایانی خرداد با حضور یک رهبر مهمان برگزار می‌شود. مهر نوشت: «پس از تعطیلات نیمه خردادماه و در روزهای پایانی این ماه، تازه‌ترین کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران با اجرای آثاری از فرهاد فخرالدینی، بهزاد عبدی، حسن کسایی و تعدادی دیگر از آهنگسازان در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.»

اجرای رهبر ارکستر ایرانی در روسیه
علی رهبری (رهبر ارکستر و آهنگساز شناخته‌شده کشورمان) که هم‌اکنون به‌عنوان رهبر دائم اپرای مارینسکی سنت پترزبورگ فعالیت می‌کند، در این هفته بار دیگر روی صحنه رفت. در این کنسرت که به مناسبت تجلیل از 2آهنگساز بزرگ ارمنستان، آرام خاچاتوریان و الکساندر آراتونیان بود، سوییت شماره۲ از باله گایانه اثر آرام خاچاتوریان و کنسرتو برای ترومپت و ارکستر اثر الکساندر آراتونیان اجرا شد.

مکث
لحظات حماسی شورانگیز

در مراسم استقبال از ناوگروه۸۶ نیروی دریایی ارتش ملقب به ناوگروه ۳۶۰ متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناوبندر مکران اعزامی به دور دنیا، که با حضور مقامات عالی‌رتبه لشکری و کشوری، خانواده‌های دریانوردان و وابستگان نظامی کشورهای دوست و همسایه اجرا شد، 2قطعه حماسی «خورشید رخشان» و «اقوام ایران» با اجرای گروه کر به رهبری سرژیک میرزاییان و خوانندگی مرتضی اکبرزاده اجرا شد و لحظات حماسی شورانگیزی توسط ارکستر سمفونیک صداوسیما رقم خورد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید