• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 خرداد 1402
کد مطلب : 193175
+
-

شهرآورد خورشیدی!

روزهای گذشته گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد داور احتمالی شهرآورد 101 وجود داشت. بعضی بازیکنان 2تیم خواهان استفاده از داوران خارجی نیز شده بودند اما واضح بود که چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. حالا اشکان خورشیدی رسما به‌عنوان داور شهرآورد انتخاب شده است، داوری که یک فصل عجیب و پرماجرا را پشت سر گذاشته و مدتی بعد از مردود شدن در تست‌های آمادگی جسمانی، حالا بزرگ‌ترین و حساس‌ترین بازی این فصل را قضاوت خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد کمیته داوران برای این بازی مهم، روی تجربه خورشیدی حساب ویژه‌ای باز کرده است.

  از تست مردود تا بازی هیجان‌انگیز
در شروع لیگ برتر بیست‌ودوم، نام اشکان خورشیدی در فهرست داوران لیگ قرار نگرفت، چرا که او در تست آمادگی جسمانی مردود شده بود. ظاهرا خورشیدی دردی قدیمی در کمر داشت که اجازه نمی‌داد به شرایط مطلوب برسد. به‌هرحال او در نیم فصل اول لیگ هیچ مسابقه‌ای را قضاوت نکرد اما در نیم فصل دوم به‌تدریج توانست فرم خودش را در زمین مسابقه پیدا کند. بعد از اتفاقاتی که در شروع فصل رقم خورد، انتظار نمی‌رفت خورشیدی، قاضی فینال جام حذفی شود اما کمیته داوران کاملا به این داور اعتماد دارد. خورشیدی در این فصل از لیگ برتر فقط 7قضاوت داشته و در همان 7مسابقه، 2کارت قرمز داده تا نشان بدهد که با هیچ بازیکنی تعارف ندارد. او از حیث تعداد قضاوت در این فصل از لیگ برتر، سیزدهمین داور به شمار می‌رود. این داور در لیگ برتر بیست و دوم حتی یک‌بار هم برای استقلال و پرسپولیس سوت نزد. شاید یکی از دلایل انتخاب او نیز، نداشتن همین ذهنیت در این فصل از سوی هواداران دو تیم از این داور بوده باشد.

  اولین داور ایرانی شهرآورد فینال!
خورشیدی با سوت زدن این مسابقه، تبدیل به نخستین داور ایرانی می‌شود که فینال جام‌حذفی را بین پرسپولیس و استقلال سوت زده است. قبل از این دو تیم در طول تاریخ فقط یک‌بار در فینال جام‌حذفی حاضر بوده‌اند و آن مسابقه را نیز محمد کوسا قضاوت کرده است. بدون شک این یک تجربه بسیار مهم برای همه داوران ایرانی خواهد بود. خورشیدی می‌تواند با یک قضاوت مهم، به همه نشان بدهد که داوران فوتبال ایران پتانسیل یک قضاوت ایده‌آل در هر سطحی را دارند.

  واگذار شده به خدا!
این دومین تجربه قضاوت خورشیدی در دربی است و بین دو تجربه او، شکاف زمانی زیادی وجود دارد. خورشیدی داور دربی شماره90 بود، جایی که تیم‌های شفر و برانکو رقابت بسیار نزدیکی برای قهرمانی لیگ داشتند. این داور در دقایق پایانی نیمه اول، یک ضربه پنالتی به سود استقلال اعلام کرد که با اعتراض شدید قرمزها روبه‌رو شد، هر چند فرشید اسماعیلی با یک ضربه چیپ، توپ را به بیرون زد. جالب اینکه به محض رقم خوردن این ضربه پنالتی، پرسپولیسی‌ها و به‌ویژه بیرانوند به طرف داور دویدند و به‌نوعی او را به خدا واگذار کردند! در پایان همان نیمه نیز برانکو به طرف داور رفت تا به عملکرد او اعتراض کند. با وجود این به‌نظر می‌رسید این پنالتی به درستی اعلام شده بود.

  یک چالش بزرگ با ژنرال
خورشیدی یک داور جنجالی در فوتبال ایران نبوده است. شاید جدی‌ترین اعتراض پرسپولیسی‌ها به او به حذف مقابل نفت آبادان از جام‌حذفی در دوران برانکو برگردد، جایی که سرخ‌ها معتقد بودند داور مسابقه پنالتی روی فرشاد احمدزاده را اعلام نکرده است. استقلالی‌ها هم به قضاوت او در یک نبرد با تراکتور در تبریز معترض بودند اما هیچ‌وقت جنجال بزرگی بین این داور و طرفداران دو تیم ایجاد نشد. شاید یکی از جدی‌ترین چالش‌های این داور با سرمربی فعلی تیم ملی ایران بود. وقتی امیر قلعه‌نویی در ذوب‌آهن حضور داشت، این داور تصمیمی علیه تیم او گرفت و ژنرال اعلام کرد که اگر این تصمیم درست باشد، دیگر مربیگری نمی‌کند! این تصمیم تأیید شد و خورشیدی در یک برنامه تلویزیونی به کنایه از قلعه‌نویی خواست تا از فوتبال برود، ماجرایی که واکنش بسیار تند برخی اطرافیان امیر را به همراه داشت. با این حال این دو نفر بعدها آشتی کردند و مشکل بین‌شان نیز حل شد.

  کمی آرام‌تر لطفا
اگر چه مشکلات داوری در ایران پرشمار هستند اما انتقاد همیشگی از داورها در فضای مجازی و مصاحبه همیشگی علیه آنها در تیم‌ها، دردی را دوا نمی‌کند. این ماجراها فقط تمرکز را از داوران می‌گیرد. حالا خورشیدی قضاوت یک دیدار بسیار سخت را بر عهده خواهد داشت. او باید در انتظار سیلی از اعتراض‌های مداوم به عملکرد خودش در زمین مسابقه باشد. تجربه این داور و شخصیت آرام او اما شاید در این بازی به کارش بیاید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید