• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 8 خرداد 1402
کد مطلب : 193146
+
-

بارگذاری تکلیف شهرداری در سامانه شفافیت

نطق
بارگذاری تکلیف شهرداری در سامانه شفافیت

احمد صادقی*

 اندیشکده شفافیت  ۱۵استاندارد را برای نهادهای شورایی معین کرده که عناوین آن مشخص است. بعضی حکم قانون است. نظیر  ماده هجدهم آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهرها که بر اساس آن شورا باید صورت جامع درآمد و هزینه مصوب خود را هر 6ماه یک‌بار به‌ضمیمه صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری برای اطلاع عموم منتشر کند. درخصوص به‌روزرسانی سامانه شفافیت باید عنوان کرد از ۷۱تکلیف معین‌شده برای بارگذاری در سامانه، ۳۰تکلیف از دوره قبل انجام شده که برخی از آنها به‌روزرسانی شده است؛ اما در دوره ششم مدیریت شهری به طور خاص ۱۰تکلیف و سرفصل جدید به حوزه شفافیت تاکنون اضافه شده است. انتشار لیست املاک واگذار شده هم ضرورت دارد و تکالیف به شرح زیر برای شهرداری تعیین شده است.
در مصوبه تعیین‌تکلیف املاک واگذارشده تهران به اشخاص حقوقی و حقیقی، شهرداری تهران مکلف است فهرست بهره‌بردارانی که املاک شهرداری تهران را بدون اخذ مصوبه شورا در تصرف داشته و تا یک‌ماه پس از اخطار نسبت به تخلیه و تحویل املاک اقدام نکرده‌اند، حداکثر تا پانزدهم مردادماه۱۴۰۰ در سامانه شفافیت شهرداری تهران منتشر کند. این در حالی است که هیچ لیست رسمی‌ای از این فهرست منتشر نشده و  به‌صورت غیررسمی تعداد این املاک بیش از ۳هزار عنوان شده که تنها 86ملک مصوبه شورا دارد و مابقی سلیقه‌ای واگذار می‌شوند.
از طریق سامانه شفافیت ساختمان‌هایی را که در اختیار مجموعه‌های مختلف می‌گذاریم باید سهم شهرداری در اداره شهر مشخص شود. یعنی این ساختمان اگر در اختیار یک نهاد قرار نمی‌گرفت، از طریق اجاره ‌دادن آن چه آورده‌ای برای شهر داشت و حال که در اختیار آن نهاد قرار گرفته باید سهم شهرداری در اداره شهر مشخص شود.
شهرداری تهران مکلف شده به‌منظور آگاهی شهروندان نسبت به اعمال ارزش مکانی  املاک شهر تهران در سامانه‌های مربوطه و بارگذاری در سامانه اینترنتی شفافیت شهر تهران اقدام کند. این اقدام می‌تواند در کنترل و مهار تورم حوزه مسکن مؤثر باشد.
شهرداری تهران موظف است جزئیات قرارداد دریافت تسهیلات از بانک‌ها و مؤسسات و همچنین جزئیات کامل املاک مورد معرفی توسط تسهیلات‌دهندگان و محاسبات عوارض آنها را به‌طور کامل در سامانه شفافیت شهرداری تهران ثبت کرده و به اطلاع عموم برساند.

 *رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر

این خبر را به اشتراک بگذارید