• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 8 خرداد 1402
کد مطلب : 193143
+
-

گزارشی از آخرین وضعیت قطار ملی

فقط 3مرحله تست دیگر تا اخذ مجوز اولیه بهره‌برداری از قطار ملی مترو باقی مانده است

پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو به مراحل پایانی تست‌های فنی و اخذ مجوز بهره‌برداری رسیده است. در مرحله اخذ مجوز اولیه فقط ۳مرحله تست دیگر باقی مانده که انتظار می‌رود تست‌های باقیمانده تا اوایل تابستان با موفقیت پشت سر گذاشته شده و با اخذ استاندارد‌های لازم، فرایند تولید انبوه قطار ملی مترو از نیمه دوم امسال در شرکت واگن‌سازی‌ تهران آغاز شود.
 به گزارش همشهری، سیدکاظم طاهرزاده، مدیر کارگروه طراحی و ساخت قطار ملی مترو در مورد آخرین وضعیت به سرانجام رسیدن این پروژه، می‌گوید: «خوشبختانه تست‌های استاتیک قطار ملی مترو کلا به اتمام رسیده و تست‌های دینامیک آن نیز درحالت بی‌بار با موفقیت پشت سر گذاشته شده است. طی این تست‌ها در سرعت‌های ۱۰ تا ۸۰کیلومتر، نیروی رانش و ترمز در حالت‌های ترمز پنوماتیک و ترمز بلندینگ به تناوب و به‌صورت هر ۱۰کیلومتر افزایش انجام شده و ترمز ضدلغزش هم به‌خوبی امتحان خود را پس داده است. ضمن اینکه خط ترمز هم در سرعت‌های مختلف اندازه‌گیری شده است. این تست‌ها با بارگذاری‌های ۵نفر در هر مترمربع و نیز ۸نفر در هر مترمربع باید در سرعت‌های ۲۰ و ۸۰کیلومتر بر ساعت تکرار شود. همچنین تست خروج از خط در سرعت مجاز به علاوه با ۱۰درصد افزایش سرعت در مقاطع و قوس‌های ۴۰۰ و ۶۰۰ و۸۰۰متر و نیز خط مستقیم هم انجام خواهدشد.»
 با گردآوری مجموعه‌ای مجرب از مهندسان و کارگران و نیز سالن‌های تولید و مونتاژ مجهز، ساخت بدنه فلزی قطار ملی مترو انجام شده است. از زمان آغاز عملیات پروژه به شکلی نظام‌مند کار ساخت بدنه فلزی پیش رفت و محصولات ارائه‌شده در پروژه قطار ملی مترو نسبت به 3نسل قطارهای قبلی داخلی با تکامل و بهینه‌سازی‌ روبه‌رو‌ست.

نکات:
1 پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو از سال‌۱۳۹۸ آغاز شد.
2 تا‌کنون بیشترین میزان داخلی‌سازی‌ قطعات واگن‌های مترویی ۳۳درصد بوده که با به‌نتیجه‌رسیدن پروژه قطار ملی مترو، عمق داخلی‌سازی‌ به ۸۵درصد می‌رسد.
3 پروژه قطار ملی مترو در فرایند تولید انبوه خود، در همان سال نخست ۲۵هزار شغل پایدار و مستقیم ایجاد می‌کند.
4در فرایند طراحی پروژه قطار ملی مترو ۲۵شرکت دانش‌بنیان دخیل بودند.
5 4مجموعه بزرگ صنعتی داخلی، ساخت قطعات با فناوری بالای پروژه قطار ملی مترو را بر عهده داشتند (شرکت واگن‌سازی‌ تهران، جهاد دانشگاهی، شرکت مپنا ریلی، تیوان ترمز).
6 پروژه به‌حاصل‌نشسته، برایند همکاری و هم‌افزایی توان مدیریتی و کارشناسی ۳نهاد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) و صندوق نوآوری و شکوفایی است.
7با تولید انبوه قطار ملی مترو، هزینه تامین ناوگان حمل‌ونقلی شبکه مترو حداقل ۲۰درصد کاهش می‌یابد.
8 این افتخار ملی باعث کاهش ۸۵درصدی میزان ارزبری تولید قطار مترویی در کشور می‌شود.
9 در روند تولید انبوه قطار ملی مترو امکان فعال‌سازی‌ ظرفیت ۴کارخانه واگن‌سازی‌ در سطح کشور وجود خواهد داشت.
10 با توجه به ظرفیت‌های موجود داخلی، می‌توان هر سال ۴۰۰واگن از نوع قطار ملی مترو در کشور تولید کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید