• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 8 خرداد 1402
کد مطلب : 193133
+
-

پرونده باز سریال‌های تاریخی

تأمین بودجه؛ مشکل اصلی مدیران رسانه ملی برای تولید 20سریال الف ویژه

گزارش
پرونده باز سریال‌های تاریخی

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

داستان تولید و پایان سریال‌های الف ویژه در یک دهه اخیر به نسبت دیگر دوره‌ها پرفراز و نشیب بوده؛ سریال‌هایی که روند تولیدشان به کندی پیش می‌رود؛ دلیل طولانی شدن پروسه تولید تا نمایش در تلویزیون هم به زعم مدیران سازمان، نبود بودجه کافی است. در حال حاضر یک سوم تولید سریال «سلمان فارسی» داوود میرباقری به پایان رسیده و سریال «موسی» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا در مرحله پیش‌تولید قرار دارد. پیمان جبلی، رئیس صدا و سیما با خبر درنظر گرفتن بودجه برای ساخت این دو سریال توسط مجلس تا اندازه‌ای آسوده خاطر شده است. اما پرونده دیگر سریال‌های تاریخی همچون «پوریای ولی»، «حضرت معصومه(س)» و ... همچنان باز است و مشخص نیست بودجه‌اش از کجا تامین خواهد شد.

شهرک غزالی، میزبان فصل ایران «سلمان فارسی»
این روزها سازندگان «سلمان فارسی» در شهرک غزالی، دکورهای مرتبط با دوره ساسانی را می‌سازند تا فصل ایران را تصویربرداری کنند. داوود میرباقری، آخرین مراحل تصویربرداری دوران بیزانس را پشت سر می‌گذارد و به‌نظر می‌رسد با توجه به ساخت دکورها تصویربرداری فصل ایران از مابقی فصل‌ها طولانی‌تر شود. فصل سوم این سریال 60قسمتی مرتبط با لوکیشن حجاز است که با توجه به تجربه‌ای که در زمینه تصویربرداری و دکورها از پیش وجود داشته، فصل راحتی برای این کارگردان است. برخی از دکورهای این فصل آماده است.

اختصاص بودجه برای سلمان و موسی
پیمان جبلی بیشتر از یک سال است که می‌خواهد از مجلس یک ردیف بودجه برای 2 سریال الف ویژه سازمانش بگیرد و به‌نظر می‌رسد این اتفاق صورت گرفته، چرا که جبلی در حاشیه یک مراسم به خبرگزاری‌ها گفته است: «کمک حمایتی مجلس به سریال اختصاص یافته. فعلا در قانون بودجه فقط برای 2 سریال «موسی» و «سلمان فارسی» بودجه درنظر گرفته شده است.»

40فیلمنامه فاخر روی دست سازمان
در حال حاضر حدود ۴۰فیلمنامه فاخر، در سازمان وجود دارد؛ از پروژه درویش تا سریال محمدحسین لطیفی و مسعود جعفری جوزانی و ... باید دید سازمان برای تولید این سریال‌ها چه خواهد کرد؟ مدیران سازمان که درآمد این رسانه ملی را از بودجه‌ای که دولت اختصاص داده است، به همراه آگهی‌های بازرگانی تامین می‌کنند، به هر حال اعلام کرده‌اند که در اولویت تولیدشان۲۰ سریال الف - ویژه آماده تولید دارند؛ سریال‌هایی چون پوریای ولی، حضرت معصومه(س)، خواجه نصیرالدین طوسی، سعدی و ... که همگی به‌گفته آنها «اراده ملی می‌خواهند و حمایت‌های ویژه‌تری را از سوی دولت و مجلس طلب می‌کنند.»

«حضرت موسی» همچنان در پیش‌تولید
یکی از سریال‌هایی که برای رئیس سازمان به لحاظ تامین بودجه دغدغه شده، «حضرت موسی» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیاست. سریال تاریخی‌ای که قرار بود فرج‌الله سلحشور آن را جلوی دوربین ببرد، اما بعد از درگذشت این کارگردان، جمال شورجه می‌خواست تولیدش را شروع کند که پس از بیماری شورجه، به‌ دست حاتمی‌کیا رسید و این فیلمساز ترجیح داد بار دیگر فیلمنامه را بنویسد. این سریال کارش را در سکوت خبری پیش می‌برد، اما رئیس رسانه ملی عنوان کرده بود که از اردیبهشت، تولیدش شروع می‌شود، ولی محمود رضوی، تهیه‌کننده این سریال به همشهری می‌گوید: «تصمیم گرفتیم فعلا اطلاع‌رسانی برای سریال صورت نگیرد. اما این سریال همچنان در پیش‌تولید است و سریال را پیش می‌بریم.»

پوریای ولی به‌دنبال بودجه
مسعود جعفری‌جوزانی پس از سریال عظیم و تاریخی «در چشم باد» که ساختش بیش از 5 سال زمان برد، «پوریای ولی» را برای تولید انتخاب کرد. سریالی که کتابش را سال97 نوشته بود و تصمیم گرفته آن را به قاب تلویزیون بیاورد، اما این پروژه همچنان پرونده‌اش باز است. مشکل اساسی آن در این سال‌ها تامین بودجه بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید