• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 8 خرداد 1402
کد مطلب : 193097
+
-

صندوقچه جواهرات

بندهای جدید نقل‌و‌انتقالاتی فدراسیون فوتبال ایران، به‌قدری نکته و ابهام دارند که می‌توان روزها آنها را بررسی و نقد کرد. یکی از عجیب‌ترین بندهای گنجانده‌شده در این دستورالعمل‌ها، لزوم پرداخت 2.5درصد از قرارداد هر مربی و بازیکن به فدراسیون فوتبال است. آیا در لیگ‌های معتبر دنیا نیز چنین پرداختی وجود دارد؟ این رقم دقیقا صرف چه چیزی می‌شود؟ آیا فدراسیون به ازای دریافت این رقم، خدمات خاصی به فوتبال باشگاهی ایران ارائه می‌دهد؟ آیا با ادامه این روند، فدراسیون اصلا مخالفتی با بیشتر‌شدن هزینه تیم‌ها دارد؟ مگر اینطور نیست که هرقدر تیم‌ها بیشتر خرج کنند، فدراسیون نیز درآمد بیشتری خواهد داشت؟

  مختص لیگ برتر
در همه لیگ‌های معتبر دنیا هر تیم، هزینه‌ای را به‌عنوان حق عضویت به فدراسیون پرداخت می‌کند؛ هزینه‌ای که در رده‌های مختلف متفاوت است و در سطوح مختلف بالا و پایین می‌شود. در مقابل اما فدراسیون نیز به ازای رتبه تیم‌ها در جدول، برایشان جایزه مالی درنظر می‌گیرد و اساسا مشوق‌های زیادی وجود دارد. در لیگ برتر ایران اما به‌جای باشگاه، این بازیکنان و مربیان هستند که باید بخشی از قراردادشان را به فدراسیون بدهند. این کار به‌خودی خود در فوتبال ایران تورم به‌وجود می‌آورد؛ چراکه طبیعتا بازیکن نیز میزان قراردادش را بیشتر می‌کند تا در نهایت ضررش بابت پرداخت رقم قرارداد به فدراسیون جبران شود!

  این پول چقدر است؟
هزینه برخی تیم‌ها در لیگ برتر ایران حتی از 500میلیارد تومان هم عبور کرده است. تیم‌های پایین جدول هم در بهترین حالت برای هر فصل 50میلیارد هزینه می‌کنند. فرض کنیم که هزینه بستن یک تیم برای یک فصل در لیگ برتر ایران به‌صورت میانگین 200میلیارد تومان است. در این صورت فدراسیون از مجموع قراردادهای هر تیم 5میلیارد به جیب می‌زند. این رقم را در کل تیم‌های لیگ برتر ایران ضرب کنیم، 80میلیارد تومان می‌شود! رقم قابل‌توجهی که دقیقا معلوم نیست در این فوتبال صرف چه چیزی می‌شود.

  هزینه‌ای که شفاف نیست
فدراسیون قرار است این درآمد را کجا هزینه کند؟ آوردن وی‌ای‌آر را که بر عهده خود باشگاه‌ها گذاشته‌اند، برای داورها هم که اسپانسر دارند و اساسا پول ناچیزی به آنها می‌دهند. آیا فدراسیون قصد دارد از این راه درآمدزایی برای تسویه بدهی‌هایش استفاده کند؟ ظاهرا تیم‌های لیگ برتر، قلک‌های فدراسیون برای روز مبادا هستند؛ صندوقچه‌ای از جواهرات که فدراسیون هر بار با یک طرح تازه به سراغ‌شان می‌رود و خالی‌شان می‌کند!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید