• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 7 خرداد 1402
کد مطلب : 193029
+
-

نخستین جشنواره ‌ نخود در کرمانشاه

گزارش روز
نخستین جشنواره ‌ نخود در کرمانشاه

نخستین جشنواره نخود امروز و فردا (یکشنبه و دوشنبه 7 و 8 خرداد) در کرمانشاه برگزار می‌شود. به ‌گزارش همشهری، کرمانشاه به‌دلیل تولید 106هزار تن نخود در سال، رتبه نخست کشور در تولید این محصول را دارد و امسال برای نخستین بار با برپایی این جشنواره، به بررسی افزایش تولید و به‌دنبال آن اشتغال‌زایی بیشتر و همچنین معرفی قابلیت‌های کشاورزی کرمانشاه می‌پردازد.
افشین شورچه، مدیر روابط ‌عمومی جهاد کشاورزی کرمانشاه به همشهری می‌گوید: «جشنواره ملی نخود کرمانشاه با محوریت مدیریت زراعی و افزایش کمی و کیفی تولید نخود، فناوری‌های پس از برداشت و بسته‌بندی، اصلاح الگوی کشت و افزایش ضریب نفوذ دانش، اقتصاد، صنعت و تجارت نخود، افزایش سرانه مصرف نخود با حضور مقامات اجرایی و علمی کشوری و استانی برگزار می‌شود.» برنامه‌های متنوع آموزشی ترویجی، مسابقات آشپزی و شیرینی‌پزی و عرضه غذاهای تهیه شده با نخود نیز در این دو روز برپا می‌شود.

فرآوری نخود، راهی برای اشتغال‌زایی
کرمانشاه از دیرباز قطب اول تولید نخود در کشور به شمار می‌رفته است؛ به ‌طوری‌ که سالانه به‌طور متوسط ۱۴۵هزار هکتار از 700هزار هکتار اراضی دیم استان، زیرکشت نخود می‌رود و یک سوم نخود کل کشور در کرمانشاه تولید می‌شود. بررسی‌ها نشان ‌می‌دهد که فرآوری این محصول می‌تواند ده‌ها شغل ایجاد کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در این‌باره می‌گوید: «توسعه کشت نخود نیازمند اقدامات اساسی است و غیر از عملیات کاشت، سایر عملیات آن به ‌صورت نیمه‌مکانیزه انجام می‌شود.»
علی چاله‌چاله، چالش‌ها و مشکلات تولید، مصرف و صادرات نخود را شامل نظام‌مند نبودن برنامه‌های صادرات و واردات، پایین بودن سرانه مصرف، نبود قیمت تضمینی برابر هزینه تولید و خام‌فروشی محصول می‌داند.
او ادامه می‌دهد: «نبود صنایع غذایی و جانبی متناسب با ذائقه جامعه، اختصاص اراضی کم‌بازده و کوچک به کشت نخود، کمبود معرفی ارقام لپه‌ای و نخود بهاره مقاوم به بیماری و پابلند توسط مراکز تحقیقاتی، گرانی و تورم لحظه‌ای در نهاده‌ها و دستمزدها و ضریب مکانیزاسیون پایین که منجر به افزایش هزینه‌های تولید می‌شود از دیگر مشکلات است.»
او برگزاری جشنواره‌ تخصصی نخود را نقطه عطفی در راستای توسعه کشت نخود می‌داند و اضافه می‌کند: «امیدواریم این جشنواره بتواند اهداف ما را برای تحول در اقتصاد کشاورزی برآورده کند.»
در کرمانشاه به‌عنوان قطب اصلی تولید نخود در کشور، فرآوری نخود انجام نمی‌شود و این محصول به‌صورت خام فروخته می‌شود؛ درحالی‌که می‌تواند هزاران شغل ایجاد کند. نخود فرآوری شده و مشتقات آن مانند نخودچی آجیل، آرد نخود، لپه و ... طرفداران بسیاری را در داخل کشور، کشورهای همجوار و اروپا دارد که اگر این زنجیره تولید نخود در استان وجود داشته باشد هم سود بیشتری را نصیب کشاورز می‌کند و هم تحولی را در اشتغال استان ایجاد خواهد کرد.
حمایت از تولیدکننده و کشاورز برای تولید بیشتر، تعریف بازارهای هدف داخلی و خارجی، حمایت از سرمایه‌گذاران در این بخش با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت برای راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک و خرید تجهیزات آن، ازجمله اقداماتی است که باید در کرمانشاه انجام شود.

صادرات
کشت نخود بیشتر در شهرستان‌های روانسر، اسلام‌آباد غرب، دالاهو و سنقر در کرمانشاه و در 2 مرحله در سال انجام می‌شود: یک مرحله در پاییز و یک مرحله در اواخر اسفند و اوایل فروردین. غالبا هم به روش دیم است و کمتر از هزار هکتار به روش آبی کشت می‌شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کرمانشاه با اشاره به اینکه در کشت مکانیزه پاییزه هزینه‌های تولید نخود نسبت به کشت بهاره، کاهش چشمگیری دارد، علت را این طور توضیح می‌دهد: «در کشت پاییزه، مبارزه مکانیکی با علف هرز و همچنین برداشت مکانیکی که بیشترین هزینه را دارد به‌صورت ماشینی انجام شده و نسبت به کشت بهاره هزینه کارگری خیلی پایین‌تری است.» برداشت نخود در استان کرمانشاه از اواخر خرداد شروع می‌شود و تا اواخر مرداد ادامه دارد.
فرهاد شریفی با اشاره به اینکه وضعیت نخود دیم از گندم دیم بهتر است و از نظر اقتصادی نیز هزینه کمتری برای کشاورز دارد، می‌گوید: «حجم زیادی از نخود، مصرف داخلی دارد و مقداری از این نخود هم به کشورهایی مثل افغانستان صادر می‌شود.» نخود سرشار از پروتئین، فیبر و کربوهیدرات بوده و مواد مغذی بسیاری را در خود جای داده است؛ این ماده غذایی در غذاهای مدیترانه‌ای، هندی و ایرانی کاربرد بسیاری دارد و یک پیمانه آن (۱۵۲گرم) حاوی ۲۱۰ کاری، ۳.۸گرم چربی، ۳۲۲میلی‌گرم سدیم، ۳۵گرم کربوهیدرات، ۹.۶گرم فیبر، ۶گرم قند و ۱۰.۷گرم پروتئین است و تولید آن در کشور ما با اقلیم گرم و خشک، بسیار مقرون به صرفه است.

***
بیش از ۹۵۰هزار هکتار زمین کشاورزی در کرمانشاه وجود دارد که سالانه 4میلیون ‌و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود. مجموع اشتغال‌زایی در حوزه کشاورزی نیز 162هزار نفر برآورد شده‌ است.‌

 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید