• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
جمعه 5 خرداد 1402
کد مطلب : 192838
+
-

برخی از مردم برای رضایت شرط‌های عجیب اعمال می‌کنند

پیمان‌های خاص

به هر روشی سعی به تسلای دلشان دارند و دوست ندارند خون فرزند، همسر یا خواهر و برادرشان پایمال شود. از سوی دیگر ایمان قلبی و پناه بردن به خدای متعال برخی از آنها را از گرفتن قصاص باز می‌دارد. اما برای پیشگیری از تکرار خطای محکوم، شرط و شروطی قرار می‌دهند که برخی عجیب و تعدادی نیز جالب و متفاوت است.

شیرخوارگاه3 طبقه بساز
ساخت یک شیرخوارگاه به‌نام مقتول، شرط اولیای‌دم برای بخشش قاتلی است که بر سر همسر صیغه‌ای‌اش دست به جنایت زد و 2بار پای چوبه‌دار رفت اما در آخرین لحظات توانسته مهلت بگیرد و به زندان برگردد. نخستین برگ این پرونده هفتم فروردین‌ماه 1383ورق خورد و پس از یک دهه و 2بار پای چوبه دار رفتن، اولیای دم رضایت دادند که علی (قاتل) به شرط آنکه شیرخوارگاهی ٣طبقه در پاکدشت به‌نام مقتول بسازد، او را ببخشند.
«قاتل پسرم باید تعهد بدهد که بعد از آزادی در اطراف محل سکونت ما آفتابی نشود و خودش و خانواده‌اش از محله ما بروند و از این پس هرگز سراغ ما نیایند.» اینها شروط پدر مقتول برای بخشش قاتلی است که سال 1394در پارک شب‌بو حوالی محله لویزان و در جریان یک درگیری جان پسر او را گرفت. نزاعی که در آن مرد 45ساله با ضربه چاقو مجروح و بعدها در بیمارستان فوت کرد. عامل این درگیری جوانی 21ساله به نام مهدی بود که در نهایت پس از 6سال با پذیرش شرایط آزاد شد.

پسرم باید به خوابم بیاید
«باید صبر کنید تا فرزندم به خوابم بیاید و بعد تصمیم بگیرم و رضایت بدهم.» این شرط خانواده فردی به نام رامین بود که سال 1398در جریان درگیری‌ در جنوب شهر تهران فوت کرد. ضارب فردی به نام افشین بود که خودش هم زخمی و به بیمارستان برده شد. وقتی افشین بهبود نسبی پیدا کرد، توسط مأموران بازداشت و در نهایت به زندان منتقل شد. پس از آن خانواده مقتول برای گرفتن رضایت پیگیر بودند اما مادر یک شرط گذاشت؛ اگر پسرم به خوابم بیاید رضایت می‌دهم.

سفته ضمانت
اواسط سال 1395جوان 28ساله‌ای به نام مسعود در شهرری متهم به قتل یکی از هم‌محلی‌های خود به نام علی شد. متهم سه بار پای چوبه‌دار رفت و هر بار موفق شد از شاکی خود مهلت بگیرد. او با ابراز پشیمانی گفت: «کارم نظافت شیشه‌های برج بود. با سختی کار می‌کردم تا نان حلال کسب کنم. اهل شر و دعوا نبودم و از این حادثه خیلی پشیمانم و عذاب وجدان دارم.» تا اینکه سال 1401در چهارمین باری که متهم پای چوبه‌دار رفت، اولیای دم برای بخشش 3شرط گذاشته‌اند. اول اینکه خانواده متهم از آن محله بروند. دوم دریافت دیه و سوم اینکه متهم سفته‌ای بابت تضمین عدم‌ارتکاب جرم مجدد بدهد.

ازدواج با مادر قاتل
«درصورتی حاضر به گذشت هستم که مادر متهم پیشنهاد ازدواج مرا بپذیرد و ۲۰میلیون تومان نیز بابت دیه بپردازند.» این شرط پدری بو د که فرزندش در سال 1383در جریان مشاجره با مجید فوت کرد. پس از فوت بارها مادر قاتل برای رضایت سراغ خانواده مقتول رفت و در نهایت پس از 3سال، پدر مقتول شرط ازدواج با مادر و پرداخت دیه 20میلیونی گذاشت که مادر مجید برای نجات فرزندش آن را پذیرفت.

ساخت قبرستان در  روستا
اواخر اسفند‌ماه 1398قاتل پدر و پسری که می‌رفت تا در زندان رجایی شهر قصاص شود، با دیدن طناب‌دار، به پای خانواده مقتول افتاد و درخواست بخشش کرد. او 30مرداد‌ماه 1393در جریان درگیری خونینی در روستای سنگان شمال‌غرب تهران 5نفر را زخمی کرده بود که 2نفرشان فوت کردند. روز قصاص التماس‌هایش جواب داد و در واپسین لحظات، اولیای دم با تعیین شرطی برای بخشش، به قاتل برای اجرای آن مهلت دوماهه دادند. شرط اولیای دم این بود: ساخت یک قبرستان به نام پدر و پسر کشته شده در روستا.

از شهر برو تا نبینیمت
پرداخت دیه، ترک تهران و حضور نداشتن در جمع فامیل مانند مراسم عزاداری و عروسی، شرط عمه و شوهرعمه برای بخشش پسری جوان بود که اول مهر‌ماه 1393در درگیری پسرعمه‌ 23ساله‌اش را به قتل رسانده بود. مقتول در یک درگیری با ضربه چاقو به قتل رسید و عامل جنایت هم جوانی 20ساله بود. قاتل 6سال در زندان بود تا اینکه اولیای دم 3شرط گذاشتند که پرداخت دیه با کمک خیران و خانواده‌اش انجام شد. برای تحقق شرط‌های نیز بعدی قاتل پذیرفت پس از آزادی از تهران خارج شود و به هیچ عنوان در جمع‌های فامیلی مانند مراسم عروسی، عزاداری و... شرکت نکند؛ تا زمانی که زنده هستند چشمشان به قاتل پسرشان نیفتد.

واریز 10میلیون هر‌ماه به‌حساب مادر قاتل
فرزندان زن میانسالی که در جریان آتش گرفتن یک ویلا جان باخته بود، به حرمت دست‌های پینه بسته مادر قاتل و پرداخت ماهانه 10میلیون تومان به‌حساب او، از قصاص گذشتند. این رضایت پس از 9سال زندانی بودن قاتل به‌خاطر مادر مقتول به او داده شد.

ساخت مدرسه به نام مقتول
16سال پس از درگیری مرگبار پسرعمه و پسردایی در پارکی در شهرستان مرند، درحالی‌که قاتل در یک قدمی قصاص قرار گرفته بود، خانواده مقتول به شرط ساخت مدرسه‌ای به‌نام پسرشان در این شهر از مجازات قصاص گذشتند. این حادثه سال 1384اتفاق افتاد و رابطه میان هر دو خانواده را چنان تیره کرده که اولیا دم درخواستی جز قصاص نداشتند اما در نهایت سال 1400شرط کردند که درصورت ساخت مدرسه‌ای به نام مقتول در شهرستان مرند از قصاص می‌گذرند.

ازدواج خواهر و برادران قاتل و مقتول
مرد جوان افغانستانی که در پی مشاجره و درگیری هموطنش را در ساختمانی نیمه‌کاره به قتل رسانده بود، با شرط ازدواج خواهرانش از مرگ نجات یافت. اولیای دم گفته بودند اگر دو خواهر قاتل، با دو برادر مقتول در افغانستان ازدواج کنند، حاضر به‌گذشت خواهند شد. رسیدگی به این پرونده از سال 1393حوالی فردیس کرج شروع شد. حادثه‌ای که در آن غلام 26ساله در درگیری جوان ۲۷ ساله‌ای به نام امیر را به قتل رساند تا اینکه سال 1396اولیای دم به آن شرط عجیب رضایت دادند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید